fredag 27. juli 2012

Statusoppdatering juli/august

En ny måned går mot slutten, og denne herlig flotte sommeren går mot slutten.
Ja, det var ironisk, for det har regnet det meste av juli, og av feriedagene mine ble det en eneste dag med sommervær. Én! Men, har da uansett hatt ferie. Skikkelig hjemmeferie - faktisk av ikke-økonomiske grunner fra min side. Men skal sies det er billig å bare pusle hjemme! Og godt er det, når kjæledyret må til grundig utredning hos veterinær. Så der har det gått mye penger, og det er fare for at det blir mer. Staten holder fortsatt på skattepengene mine også, så ny statusoppdatering er ikke så morsom som den var planlagt.

Jeg hadde nå egentlig hatt et håp om å kunne betale ut det siste på mitt rentefrie lån. Men da var litt fra skattepengene medregnet. Og de kommer jo når de selv vil tydeligvis. Da jeg i tillegg forutser flere veterinærutgifter velger jeg å ikke betale inn noe ekstra på lånet akkurat nå, og heller sette av noen tusenlapper for å betale eventuelt kommende utgifter. De settes på sparekonto og overføres evt til lånet, eller til sparekontoen dersom de ikke brukes på veterinær.

Målet for juli var å ikke bruke mer enn de avsatte 1000 kronene. Det gikk forsåvidt greit, da det kun er veterinærutgifter som har påløpt som ekstra kostnader.

Så, tall for kommende måned:
Inntekt: 27574,-
Utgifter totalt: 17804,-
Sparing: 4634,-

Nedbetaling rentefri gjeld: 1547,-
Annet: 4425 ekstra til sparekonto, refill av buffer etter veterinær kun 1303 kr (takket være forsikringsselskapet!) og 3122 kroner settes av til eventuell videre behandling. Regnes med i sparing eller nedbetaling senere hvis det er noe igjen. 

Det betyr en faktisk fremgang på bare ca 4200 kroner, mye mindre enn forventet denne måneden.
Se ferskeste status på årets mål  her.


Jeg har lite sans for at frister kanskje må endres, har derfor bestemt at jeg bruker alle skattepengene på å betale ut resterende lån, hvis de da klarer å dukke opp i løpet av august. Det er jo helt uvisst dessverre. Gjør  de ikke det klarer jeg antagelig ikke målet om å ha betalt ut all gjelden innen 30.8. Ulempen er at jeg finner stor motivasjon i å klare delmålene, jeg gleder meg veldig til å hake av og streke ut og være ferdig med den rentefrie gjelda!! Jo lenger jeg må vente jo tyngre blir det å motivere meg selv...


Jeg lærer noe av denne situasjonen:

  1. At 10.000 i buffer er alt for lite! På en uke hadde jeg betalt utgifter i forbindelse med sykt kjæledyr på 6500 kr sånn ca. 5000 ble hentet fra bufferen. Da skal det ikke mye til før det er tomt for krisepenger! Hadde kjøleskapet røket samtidig hadde det faktisk blitt skikkelig krise!! Det er uholdbart, og jeg fant virkelig motivasjon til å spare opp en stor bufferkonto!
  2. At skattepenger ikke kan forventes brukt til noe annet enn å sette inn på sparekonto når de kommer, for man vet aldri når de kommer.
  3. At ting aldri går som planlagt, man må være klar for å omrokkere litt på delmål og prioriteringer.
  4. At gjeld (rentefri eller ei) er et uromoment i den økonomiske hverdagen. Hadde jeg hatt dyr kredittkortgjeld ville en utsettelse av innbetaling blitt ekstra dyrt! Og hadde jeg ikke hatt noe gjeld som skulle betales hadde jeg sluppet å tenke på saken i det hele tatt.

Tilslutt, mål for august:
Få de avsatte 700 kr i lommepenger til å vare i mer enn 14 dager, ikke bruke opp alt med en gang! Det er en vane jeg har hatt siden før jeg kunne gå tror jeg, så det er nesten skummelt å sette dette målet! Har et håp om å klare det :) Trenger et mål som kun avhenger av meg selv nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.