onsdag 28. august 2019

Hvor mye koster en kanin?

Vi har kaniner :)
Det har vi hatt i mange år, i snart 10 år faktisk.
Fine vesener! Mest fordi jeg er allergisk mot hund og katt, så kanin er liksom det største kjæledyret jeg kan ha. Og jeg har vokst opp med små kjæledyr og syns det er en fin ting. Og barna syns det er stor stas med disse to langørede typene som bor ute om sommeren og under trappa om vinteren.

Våre kaniner er adopterte fra Dyrebeskyttelsen. De er reddet av oss fordi andre bokstavelig talt satte dem på gata. At det går an. Men uansett, det er ikke det jeg skal snakke om i dag. De betyr mye for meg disse små, og de skal ha det godt. Det har vi dessuten også signert på i kontrakten med Dyrebekyttelsen.

Men hvor mye koster egentlig en kanin?
Vi betalte 300 kr for hver adopsjon.
Veterinærregningen de siste to månedene den nærmer seg 6000 kroner.
Og vi er ikke ferdige, problemet er ikke løst. Hvor lander vi? På 10.000? Mulig.
Den ene har en plagsom tett tårekanal. Vi prøver å gjøre dette bedre for han. Men er ikke i mål enda. Ukentlige spylinger og ukentlige betalinger på rundt 1500 kroner. Så kommer litt medisiner i tillegg. 

Jeg merker på små spørsmål og kommentarer fra dyrlegen at hun ikke er vant til at folk tar denne regninga. At dette hadde vært avsluttet forlengst for mange. Jeg er så glad vi kan ta regninga. Akkurat nå var det noe dritt at han ikke er forsikret, men forsikringen på kaninene er så dyr at vi valgte å si den opp for noen år tilbake. Vi har råd til dette tross alt. Og det må vi jo ha. Når vi har kjæledyr så er vi pliktige å gi de den behandlingen de krever, enkelt og greit.

Og det bør man huske på å tenke over, om man vurderer "små" kjæledyr som gangere, kaniner, fugler eller fisk. At de har akkurat samme retten på behandling for sine sykdommer og plager som katter og hunder har. Og at det virkelig kan koste skjorta. Så selv om de er rimelig ei innkjøp sammenliknet med endel hunder og katter, så er ikke veterinæren noe billigere. Langt derifra.

Vi har de dyreste kaninene i landet antagelig, og jeg er stolt av det.
Et liv er et liv og de skal ha det godt uansett størrelse og innkjøpspris.



Her er han som gjør innhugg i lommeboka for tiden!


1 kommentar:

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.