søndag 31. januar 2016

Hvordan få tulipanene til å vare dobbelt så lenge

God søndag!

Jeg liker avskårne blomster :)
Synes det er utrolig deilig hva gang jeg skeier ut og spanderer på meg en bukett!
Men, de koster jo og dør jo mye raskere enn potteplanter, så det er ikke hverdagskost med blomsterbuketter hos oss, Særlig om vinteren, med lite lys og i varm stue tar det ikke så lang tid før en bukett tulipaner har gått fra vakker til mindre vakker... Men, da bruker jeg et lite triks som gjør at jeg kan nyte blomstene mye lenger!


Det startet slik :)

Etter en stund i varm stue ser det slik ut
- ikke like lekkert...

Det jeg da gjør er å klippe av selve blomstene og kaste resten av "buskaset". Blomstene er ofte like fine selv om resten sliter litt. Så setter jeg blomstene i en liten vase eller kjøkkenglass (avhengig av lengde på stilkene), og plasserer de tilbake på bordet :) Så står de og er fine i mange dager ekstra! Ellers er det j et godt tips å sette blomstene på et kaldt rom om natta og når man ikke er hjemme, men for min del gidder jeg sjelden flytte på de...




17 kommentarer:

  1. Plastikkblomster er tingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger er det veldig koslig med ordentlige blomster da :)

      Slett
  2. Hei.Kunne du skrevet et innlegg steg for steg med hvordan man kjøper seg inn i DnB global indeks fond? Punkt for punkt. Har lyst, men tør ikke, fordi mange forklarer helt gresk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så vanskelig synes jeg.
      Men det kan gjøres på flere måter, jeg kan bare hva jeg gjør selv.
      Jeg bruker Nordnet som kjøpsarena, pga godt utvalg av ulike fond. Kjekt ved behov!
      Så det første jeg gjorde vare å opprette en konto hos Nordnet.
      Og deretter får du da et kontonummer og KID-nr for overføring av penger fra banken din til Nordnet. Så sett inn penger der som kan brukes til fondskjøp. Og når de er på plass er det egentlig bare å søke opp fondet du ønsker å kjøpe, og trykke "kjøp". Så kan du velge hvor mye du vil kjøpe for osv. Endel fond har en nedre grense for hvor lite man kan handle for, men det står tydelig oppgitt. Jeg brukte litt tid i starten på å klikke her og der i Nordnet for å finne ut hva som står hvor osv. Det må man jo nesten bare gjør selv for å bli kjent der inne. Sikkert mye hos Nordnet som ser komplisert ut, men å bruke det til å kjøpe fond er rimelig enkelt og intuitivt synes jeg.

      Det andre alternativet er å kjøpe gjennom banken din, men det har jeg ikke gjort selv, så det kan jeg ikke si så mye om dessverre.

      Slett
    2. Men hvis man går via banken så må man kjøpe den bankens fond? Si jeg er kunde i Nordea, da kan jeg vel ikke gå via banken min for å kjøpe DnB global indeks?

      Slett
    3. Det vet jeg faktisk ikke,sjekk på nettsiden eller spør i banken :) Meget mulig ikke. Det er derfor jeg liker å være uavhengig av bankene når det gjelder fondskjøp, jeg vil ha et godt utvalg og ikke at det kommer an på hvilken bank jeg for tiden bruker. Ønsker heller ikke at fondene skal "binde" meg til en bank og komplisere bankbytte ved behov. Synes da at Nordnet er et godt alternativ.

      Slett
  3. Jeg kjøpte DnB Global Index gjennom dnb sine nettsider, selv om jeg ikke var kunde der fra før. Var forklart steg for steg hvordan man gikk fram. Logget meg inn via helt vanlig BankID. Da jeg kjøpte fondet, bestemte jeg førsteinnskuddsbeløp og så ble det satt opp en månedlig spareavtale som trekkes direkte fra min hovedbank. Var relativt enkelt og greit å fikse.

    Men kanskje det er bedre å gjøre det via Nordnet om man ønsker forskjellige fond? Man har kanskje bedre oversikt hvis man har det samla på ett sted. Jeg har foreløpig bare ambisjoner om å spare i DnB Global Indeks, så for meg gjør det ikke noe å ha kjøpt det i DnBs nettbank.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor mye må man minimum spare i mnd? Tusen takk for gode tips :)

      Slett
    2. Hos DnB er det 300 kr, og så tror jeg engangsbeløpet kan være 0 (altså det beløpet du skyter inn når du starter avtalen).

      Slett
    3. Hos Nordnet er minste innskudd i DNB Global Indeks kr 100.

      Slett
    4. 100 kr per mnd? Har du investeringskonto zero? Eller bare vanlig fondskonto (hos Nordnet)

      Slett
    5. Har faktisk en av hver, ikke spør hvorfor, det ble bare slik en gang.
      Men samme hvilken konto så er minsteinnskuddet bare 100 kr pr mnd der jeg handler.
      Jeg visste ikke at det kunne være forskjell på det, så jeg er like overrasket som deg ;)

      Slett
  4. Ja, er en del å sette seg inn i, men i dag ble jeg kunde hos Nordnet, det er en start ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott! Enhver start er en god start :)
      Kom over papirene jeg fikk tilsendt fra Nordnet da jeg ble kunde, og de inneholdt en fin forklaring på å komme i gang med investering. Dessuten kan kundeservicen deres absolutt benyttes ved behov også :) Mitt tips er å kjøpe for noen små beløp først, så du vet du trykker på de rette knappene osv før du evt kjøper for større beløp ;)

      Litt å sette seg inn i ja, men det er egentlig ikke så komplisert (fondshandel i hverfall), så man må bare kaste deg uti det!

      Slett
  5. Ja, litt stolt nå :) Har gått og grublet på dette med fond et års tid..Men så har det vært ganske ubegripelig, så har utsatt det. Tusen takk for en motiverende blogg, og lykke til med kommende baby :)

    SvarSlett
  6. Har du fortsatt alt plassert i DnB global indeks, eller har du flere fond nå ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg har fortsatt alt i DnB Global Indeks. Det er jo et relativt godt spredt fond føler jeg, så akkurat nå gjør jeg det veldig enkelt, inntil jeg evt finner ut hva annet jeg vil legge til i miksen.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.