mandag 18. mars 2013

Gjeldsfrihet - hva er poenget?

Jeg har en problemstilling: Jeg har så lyst til å gi full gass mot total gjeldsfrihet, bare for å kjenne hvordan det føles! Men jeg blir demotivert av at det i dag er så normalt å ha gjeld at det er vanskelig å se poenget med å kvitte seg med den. Selvsagt også demotivert av at det bare gjenstår to store gjeldsposter, kalt studielån og boliglån. Og spesielt de to lånene er så innbakt i samfunnet, og så utrolig lønnsomme å ha (sa hun ironisk), at jeg stadig blir mer og mer i tvil om det egentlig har noe for seg å bli gjeldsfri. Det ryktes dog, at den følelsen av frihet, ikke kan måles mot antall kvadratmeter eller hvitmalt stakittgjerde.

Så jeg tenker - det hadde vært artig og prøvd!
Ja, det hadde også vært artig å låne masse for å kjøpe drømmehuset på drømmestedet!
Jeg husker en ting Dave Ramsey sier til de som tviler på om gjeldsfrihet er noe stas: "Hvis du sitter der uten gjeld og fortsatt mener at jeg tar feil, så er det jo bare å ta opp gjeld igjen!" Det er noe i det. Hvis vi sitter her om en 6 års tid, uten å skylde noen en krone, og synes livet blir kjempekjedelig uten gjeld, så det er jo uproblematisk å låne masse penger til drømmehuset. Men da vil vi i alle fall vite at vi tok det valget.

Det slo meg nemlig da jeg satt og viste min kjære et hypotetisk budsjett for vår samlede husholdning (etter vi gifter oss neste år), og vi så den store "spare" posten. Ja, for med dagens utgiftsnivå er det mye til overs, ved normal betaling på lån. Det føltes bare så feil da vi måtte bryte gleden opp i "ja, da har vi så mye vi kan betale ekstra på det lånet, og så mye ekstra til det lånet". Aaaargh!! Tenkt så utrolig deilig det hadde vært om vi kunne brukt den potten til noe hyggelig, noe gøy, noe nyttig?? Noe annet enn å hele tiden skulle betale tilbake noe vi skylder andre. Hvilken følelse hvis spørsmålet var "hva skal vi gjøre med overskuddet denne måneden da? Hvor mye skal vi spare? Hvor mye kan vi gi til noen som trenger det mer enn oss? Hvor mye godt kan vi gjøre med alle disse pengene?!"  I stedet for å fordele de til ulike banker...

Jeg skulle likt å oppleve det.
Vi snakket med et vennepar i helga, som også er økonomisk oppegående (du kan si jeg lå litt etter en stund, hehe), og økonomi er gjerne et tema. De hadde funnet ut at de kan ha betalt ned den lille 3-roms leiligheten sin (på beste vestkant i Oslo selvsagt) når de er i starten av 60-årene (!!!). Og at nær sagt halvparten går til renter. Da med standard nedbetalingstid. det skal ikke mye ekstra til før den tiden er betraktelig redusert dog, det er en fordel. Allikevel - en skremmende tanke.

Så er spørsmålet - skal man leve eller skal man leve senere? Hva hvis jeg dør i halvveis inn i et forsøk på å bli gjeldsfri i løpet av få år? Vil jeg angre? Angre på ferieturene vi ikke tok, eller at de vi tok ikke kostet så mye som de kunne gjort? Vil jeg virkelig angre på å ha gjort et forsøk på å nå et potensielt spennende mål? Hvis jeg er helt ærlig med meg selv, så er svaret nei. Jeg ville ikke angre på å at jeg satset litt. Kan jeg muligens angre den dagen jeg i 50-årene gjør siste avdrag på studielånet, når jeg VET at jeg kunne vært kvitt det 15 år tidligere? Vil jeg være irritert hvert eneste kvartal? Muligens. Det er noe med å vite at det finnes et alternativ...

Dette er bare tanker - jeg VET ikke hva vi skal gjøre (ja, får jo en til å ta hensyn til - og selv om han er økonomisk anlagt så snakker jeg nå om ekstremsport, selv for en med gode økonomiske gener). Jeg tror bare at vi må bestemme oss i løpet av året, for hvis vi skal satse hardt mot det andre alternativet så er det ingenting å utsette eller å gjøre det halvveis. Jeg tror det er enten eller, nå eller aldri. Det begynner å føles sånn. Vi blir ikke yngre.

Problemet er at det er så få (utenom noen pensjonister) i dette landet som har testet et liv uten gjeld, at jeg aner ikke hva jeg går til. Et skattehelvete sier ryktene? Myte eller sannhet? En unnskyldning brukt av de som ikke orker tanken på å ofre livsstil for å betale ned gjeld? I don't know. Men jeg har innmari lyst til å finne ut av det! Jeg vet bare ikke hvorfor. Som å gå fra B til A uten å vite hvordan A ser ut. Noen sier at det er pent der, andre sier at veien dit er alt for kronglete og at så fint kan det da umulig være! Men en ting er sikkert -  skulle vi komme frem og så angre oss - da er veien tilbake både kort og rask. Banken henter oss antagelig i limousin og ønsker oss velkommen tilbake til B... mot et lite etableringsgebyr.




Fakta: 
Med dagens gjeld kan vi sammen være helt gjeldsfrie om 5,5 år, i september 2018. Da er jeg 36, min kjære er 41 år, vi eier en 4-roms leilighet og kan i teorien disponere inntekten vår som vi ønsker. Men da må vi virkelig jobbe for det i de 4,5 årene etter vi gifter oss.

Basert på våre ekte tall satt inn i regnearket fra Metts blogg. Forutsatt dagens rentenivå (ikke helt realistisk, men allikevel) men ikke medregnet bruk av feriepenger eller skattepenger, og heller ikke lønnsøkning.

Ville du klart å holde ut i 4,5 år hvis du da visste at all gjeld var borte for godt?

67 kommentarer:

  1. Jeg ville gått for full gass og gjeldsfrihet- ja, det er verdt det! Sle vom man har mindre penger en periode, betyr ikke det at man lever noe mindre av den grunn- jeg vil påstå at gjennom å leve på lite kan man finne nye måter å leve som ikke koster penger, eller eventuelt koster veldig lite penger. :)

    Det man bruker penger på for å nyte, når man egentlig skylder andre penger, er ikke en så stor nytelse, opplever jeg. Den virkelige nytelsen er å vite man har gjort opp for seg, og at man koser seg for penger som virkelig er sine egne; det er slik jeg har det i forhold til nedbetaling av gjeld. Og nei, jeg er ikke gjeldfri enda, og blir holdt tilbake av sykdom. Virkelig ikke noe god følelse å vite at man er syk og ikke har nok inntekt til å betale ned på studielånet- og samtidig veldig en lettelse at det er kun studielånet jeg har å betale på, og at det er mulig å få betalingsutsettelse når man er syk.

    Å få en periode under nedbetalingstiden hvor man såvidt har råd til mat og klær og allerminst lånet, gjør at jeg angrer jeg lånte i det store og hele. Jeg ville vært lykkeligere uten gjeld, og jeg vil mest sannsynlig bli lykkeligere uten gjeld, og har derfor bestemt at når jeg er tilbake i arbeid skal jeg gi nedbetaling av lån førsteprioritet. Fordi denne perioden med materiell fattigdom har lært meg å finne ikkematerielle gleder, og å være lykkelig over nettopp det å ha lite penger. Lykke er nemlig noe innvendig, som ikke kan påvirkes med ting man kan kjøpe for penger. Og med det i ryggsekken setter jeg enda mer pris på de gangene jeg har noen kroner ekstra til å bruke for å forbedre den materielle delen av livet, eller nyte ting eller opplevelser som koster penger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for et fint svar :) Dette oppmuntrer meg!
      Tror du har et veldig godt poeng i at man ikke nødvendigvis lever mindre eller dårligere, selv om man er nedbetalingsmodus! Og så kan man jo tross alt gjør andre artige ting når det hele er overstått :)

      Slett
    2. Det er egentlig ikke noe standard svar på gjeld/ikke gjeld. Var gjeldfri i 1998 da jeg var 45 år.Eget hus og bil og hytte på fjellet. Når vi så ble gjeldfri tenkte vi at vi kunne klare oss med lite og være helt fri, slippe å henge i stroppen. Mulig det,men det kom ikke noen overveldende glede eller tilfredsstillelse av dette, livet var i grunnen likedan som før, helt fint altså. Men dette vil sikkert variere fra den ene til den andre, så dere må gjerne prøve.

      Husk du vet aldri når du får en takstein i hue, så ikke utsett alt til senere, det kan bli utsatt for alltid! Det som er viktig er vel å ha en gjeld som ikke er større enn at det føles komfortabelt og til å leve med.

      Lykke til!

      Slett
    3. Fordelen med å være gjeldfri er jo at man ikke er så sårbar hvis man skulle komme ut for en situasjon hvor man plutselig står med lav inntekt (f.eks. ved arbeidsløshet). Ulempen er vel at man blir skattet i hjel(?).

      Slett
    4. Hei! Av og til er det lønnsomt å ha gjeld. For eks. gjeld på bolig i dag kan være lønnsom med tanke på skatt og avkasning

      Slett
    5. Dette var veldig interessant lesning. Vedlagte lenke har flere uavhengige råd.

      Slett
  2. Hei!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
  3. Ikke glem at du slipper å tenke på finansielle kriser, og stressnivået blir noe helt annet dersom man skulle mistet jobben. Å miste inntekt er vanskelig nok , men å gjøre det mens man har gjeld, DET er noe av det verste man kan oppleve.

    Har man ikke gjeld, er det bare matpenger og et minimum av fellesutgifter man skal betale til sameie/borettslag som er hodebryet. Hvem er det som ikke griner i Sør-Europa? Jo, det er familier som nedbetalte i gode tider. Greit nok, det er tøft for alle, men de med minst gjeld vil alltid klare seg best. Jeg har ikke trua på at Norge vil være i sin egen boble i all evighet, det som skjer rundt oss vil nok treffe oss før eller senere...DA er det godt vite at man ikke har 15 000 kr å betale hver måned i renter og avdrag.



    SvarSlett
  4. Dette kommer litt an på hvor mye dere sitter igjen med til livsopphold per måned, og eventuelt hvor mye ekstra dere må jobbe for å få dette til. Vil dere fremedeles ha en ålreit hverdag uten alt for mye stress og mas, og fremdeles penger til kinobilletten fredag kveld og et par øl lørdag kveld, og kanskje en rimelig sydentur og/eller andre goder man unner seg nå og da?

    Utover det er dette et luksusproblem som jeg knapt skjønner hvorfor man gidder skrive om. Og "hvordan skal livet bli uten gjeld *skummelt, skummelt*?" ...??? Ser ikke helt problemet. Er det gøy å betale renter? Er det gøy å hver måned ikke kunne bruke de pengene man tjener? Er det gøy å ikke kunne spare seg opp til noe ekstra staselig fordi man har gjeld å betale. Det finnes ingen regel som sier at man må/skal/bør ha gjeld. Det er jo kun en ordning vi har fordi de fleste ikke har mulighet til å betale for studier, bil, bolig o.l. rett ut fra lomma. Skattehelvete? Jo, man må nok betale litt mer i skatt, vil jeg tro (uten å være ekspert her), men man slipper renter på lån, og man slipper lån i det hele tatt. Kjør på! Og kanskje lev litt enklere mens dere betaler ned siste rest. Det har vi alle godt av innimellom. Da jeg studerte i Trondheim et år, og ikke hadde jobb på si, annet enn noe prosjektbasert en måned som jeg ikke fikk så mye betalt for (var bare noen timer her og noen timer der), hadde jeg 2700 kroner pr mnd etter husleia var betalt. Veldig lite penger, men det gikk, og jeg hadde det bra. Det viktigste var det sosiale samværet med mine medstudenter, og med familien. Og jeg hadde planlagt godt slik at jeg innimellom kunne unne meg noe ekstra. Bl.a. var det første jeg gjorde hver måned da studielånet kom å fylle fryser, kjøleskap og kjøkkenskap med mat. Kjøpte type 2kg-pakke med frossen kylling/kalkun, brød som jeg fryste ned i halvparter, pålegg, ris, pasta, posesaus etc, så jeg hadde mat så godt som fram til neste utbetaling. Dette tok en stor del av pengene. Så hadde jeg et kaffebudsjett. Hver 6. varmdrikk gratis på favorittkafeen, da slo jeg til med en stor kaffe latte. Ellers gikk det på svart kaffe med påfyll som koster 25kr per kopp. Satset jeg på to gratis-drikker på en måned, måtte jeg kjøpe 10 kopper svart kaffe til 250kr. Det var kaffebudsjettet, og jeg satte av penger til det fordi det var viktig for meg. Ved større utbetaling i begynnelsen av semesteret hadde jeg investert i medlemsskap i Pirbadet, Trondheims største badeanlegg, slik at jeg kunne gå(!) de 40 minuttene fra der jeg bodde en morgen eller tre i uka for å starte dagen på en god måte... osv...

    Så dere må tenke litt over hva den økonomiske situasjonen blir, og om det ikke egentlig er helt greit å leve litt enklere ei stund. Det betyr ikke at livskvaliteten blir dårligere. Det kan faktisk gå motsatt vei. Så igjen; kjør på!

    SvarSlett
  5. Er ikke helt enig i dette her, hva med inflasjonen, hva er to mill. i gjeld om 20 år? Hvorfor skal man på død og liv kvitte seg med gjeld, realrenten på et lån på to mill. med en rente på ca. 3,5% er omtrent som inflasjonen,ca. 2,6%, dvs at det i utganspunktet ikke koster noe å låne penger i dagens situasjon. Selvsagt vil renten stige på lengere tidsperspektiv, men da kan man jo heller sette noen penger til side ved å investere i sparing som gir en høyere avkastning enn lånerenten og heller bruke mer penger på ting som gir økt livskvalitet. Bare en tanke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Inflasjonen har de siste årene vært 1,1%.. Dvs at man sparer ikke så "mye" på det.

      Uansett, betaler man ekstra mye inn i de første årene, sparer enn hundretusensvis i renter i løpet av 20 år.

      Slett
    2. inflasjon er økning i pengemengden, ikke prisstigning. det du refererer til er bullshit-"inflasjoen" fra ssb som ekskluderer flere vesentlige kostnadsobjekter for personer man vanlige økonomiske utfordringer.

      Slett
  6. Problemer for mange i dag, også en del som er i arbeide at de ikke får lån. Tenker da på lån til bolig. Derfor kan man kanskje si at det nærmest er at anses at være i en lukrativ stilling, om man har såpass god økonomi at man evner å håndtere et boliglån. Derfor er et at håpe at regjeringen igjen begynner å føre en sosial boligpolitikk.

    SvarSlett
  7. Jeg er gift for andre gang. Forste ekteskap slet vi fryktelig okonomisk med laan og alt andre som er normalt aa ha. Maate konstant spare penger for aa ha til regninger.. Blei skilt og maate starte helt paa nytt. Kjope hus, innbo osv men bestemte meg for aa ikke havne i samme fella igjen. I dag 9 aar etter har vi fortsatt huslaanet som ikke koster oss mye i maaneded. Har 2 biler (den ene er 4 aar gammel) Har penger igjen hver maaned til aa bruke paa ting vi vil ( normalt havner de paa sparekontoen) Det er saa godt aa slippe aa bekymre seg for penger. Utrolig befriende. Satt akkurat og tenkte at huslaanet er mindre i maaneden en hva vi setter paa sparekontoen i maaneden, saa blir nok til at huset blir nebetalt lenge for tiden :)

    SvarSlett
  8. Jeg er helt uenig at man skal betale ned sin gjeld.
    Er det slik at man kan betale ned gjelden på 5-6 år, har man ikke mye, da bør man tenke kreativt og få pengene/eller gjelden til å jobbe til fordel for deg.
    Jeg ville lånt mere for så å innvestere i en leielighet til, da vil du få fordlene av skatte fradrag samt at leieboere betaler ned noe av gjelden.
    Verdistigningen på sikt (15 år) gjør at du da sannsynligvis vill sitte igjen med mere peneger etter salg samt at du i mellomtiden kunne tatt de feriene eller friehetene du ønsket det (mens du fortsatt lever i god helse) Da får du pose og sekk. Du får reist på de feriene du ønsket deg og du sitter samtidig igjen (etter 15 år med gjeldsfri leilighet og mer penger på bok.... "Du lever kun 1 gang... " ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. "leieboere betaler ned noe av gjelden", sier du, og røper dermed at du synes det er moralsk forsvarlig at mennesker i en mindre heldig øknonomisk situasjon skal sponse dem som har best økonomi. Og hva oppgir du som motivasjon? KUN egosime!

      Får håpe, for din del, at du slipper å oppdage at de fleste av oss i løpet av livet opplever å bli avhengige av andre...

      Slett
    2. Men hvordan skulle det vært om ingen leide ut? Hva skulle de som ikke får lån gjort da? Bodd hjemme hos foreldrene? Man kan enten se på utleiere som en god ting eller en ond ting, men så lenge det er et marked vil det alltid være noen som tilbyr tjenestene.

      Forstår selvsagt at det ikke er så hyggelig å måtte leie istedenfor å eie (jeg leier selv, fordi jeg ikke har mulighet for å eie), siden dette er dyrere. Og man får ikke noe håndfast igjen for pengene (penger ut av vinduet). Men det var eneste muligheten for meg til å ha et sted å bo.
      Så istedenfor å klage over at noen tjener penger på å leie bort huset sitt til meg så er jeg heller fornøyd over å ha tak over hodet. Men så velger jeg heller å se positivt på ting enn negativt. Negative tanker stjeler for mye energi :)

      Slett
    3. "Verdistigningen på sikt (15 år) gjør at du da sannsynligvis vill sitte igjen med mere peneger etter salg..." ...eller at man får en krasj i boligprisene slik at man taper hundreutsener av kroner.;-) Den muligheten er jo der også.

      Slett
    4. Dette blir jo som å si at man ikke skal drive matbutikk fordi du tjener penger på andre. Er kanskje det dummeste jeg har hørt. Det man gjør er vel heller at man hjelper folk som ikke er like heldig stilt med tak over hodet.

      Slett
  9. Har vært gjeldfri siden 2000, deilig, kan dra dit jeg vil når jeg vil, ta ny jobb i ??? (spiller ingen rolle hvor), spiller heller ikke noen rolle hva jeg tjener så lenge det dekker husleien og litt mat...eier helleringenting, bortsett fra noen få møbler somkan stues bort hos familie og venner om jeg trenger det...liker å trimme, så hva skal man da med bil...bare å bo i gangavstand fra der du er mest (jobben?) det...??

    SvarSlett
    Svar
    1. Vært gjeldsfri fra våren 2012, må si at vi kunne sikkert brukt penger på investeringer eller oppussing, men har valgt å være fri fra banken en stund, bilene blir bra tatt vare på med årlig service med vedlikehold, så hvorfor stresse med å skifte de ut, sparer mye til fellesskapet på det, hvorfor ikke la de pengene være i min pengepung

      Slett
  10. Jeg har tatt opp stadig ny gjeld for å kjøpe bolig. Økte priser, skattefradrag, redusert formueskatt, bedre boforhold. Enkel matte, så lenge prisene på bolig øker...

    SvarSlett
  11. Det er to typer gjeld. Positiv og negativ.

    For å ta den negative først. Det er den du tar opp som ikke gir noe igjen, forbrukslån, eget huslån, billån, båtlån og andre typer lån til goder som du ikke kan tjene penger på. Dette er ikke god gjeld å ha.

    Den positive gjelden som du kan ha, er ved at dere sparer opp nok egenkapital til leilighet nummer 2. Får inn en leietaker og leier den ut. Da kommer det penger inn hver måned, noe går til lånet på den leiligheten og resten i deres lomme. Gjør dere dette over 5 til 10 år, og får dere flere leiligheter, så vil jo de stige i verdi. Samtidig som en "passiv" inntekt bygger seg opp, uansett om det kun er hundrelapper eller tusenlapper per måned, blir summen stor ved flere leiligheter. Når lånene er nedbetalt nok(av leietakerne), markedet er priset høyt, så kan det være på tide å selge alt sammen til en god tidlig pensjon. Alt overskudd blir deres.

    Skaff dere så mye positiv gjeld som mulig, og la disse verdienes inntekt betale for deres private lån. Dermed er dere i praksis "gjeldfrie", siden dere ikke trenger å jobbe for annet enn glede over å skape, bidra og delta!

    Lykke til videre med planene og ønsker dere det beste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei anonym.

      Det er en god tanke du har hvor du sier at leietakere kan betale gjelden din og at resten går i egen lomme, men det er tydelig at du ikke har leid ut før. Å ha leietakere er en kjempepåkjenning både økonomisk og ikke minst et forferdelig stress. Det er ikke før man har betalt ned MYE av gjelden på utleieleiligheten at man begynner å få et overskudd.

      Det er faktisk ikke uvanlig at de første årene man leier ut TAPER man penger. Altså det går mer ut i lån enn man får i leieinntekter. Eneste motivasjon for å holde på med dette er da verdistigningen, som man begynner å tjene noe på etter noen år, litt avhengig av hvor i landet man har leilighet.

      Man skal ha is i magen og en svært god økonomi før man kjøper en ekstra leilighet og leier den ut. Det kan ta mange år før man begynner å tjene på prosjektet. Husk også på ca. kr. 140.000,- i totale kostnader på å kjøpe og selge en leilighet i meglerhonorar.

      Da har jeg ikke nevnt den forferdelig vanskelige prosessen det er å finne leieboere som alltid betaler til tiden, og ikke sliter ut leiligheten din.

      Slett
    2. Hei Herbjørn!

      Du sier her at det er en påkjenning økonomisk og medfører stress. For min del så havner det i unnskyldningsbunken. Og at du ikke får et overskudd på overskuelig fremtid. Kan du se det på en annen måte?

      Hvordan kan du unngå økonomisk påkjenning?
      Ikke kjøp noe som du ikke vet har mer verdi enn det du kjøper det for. Det finnes nok av muligheter om du leter, folk som ikke har råd til boligen og prøvd å selge en stund, som kan godta et raskt oppgjør. Leter du og finner frem til 100 forskjellige leiligheter, tvangssalg og lignende så finner du en slik mulighet. Men ikke alle som ønsker å ta seg tiden til det, deres tap. Kjøp under markedsverdi, puss eventuelt litt opp og lei ut. Finn dette i områder hvor leiemarkedet er hett, men der folk ikke ønsker å bo langsiktig. Steder mange kurs holdes for bedrifter, skoler/universtitet/høyskoler osv holder til.

      Fjerne uønsket stress?
      Forstå økonomien, planlegg utviklingen av prosjektet og se på hvilke veier det kan gå. All risiko kan innebære stress, om du da ikke ser på penger kun som et verktøy. Avtal avdragsfrihet på lånet inntil leietaker er på plass, eventuelt fryse hele lånet frem til det er på plass. Få gode samarbeidspartnere, utleiemeglere, banker og lignende. Eller ta et yoga/meditasjonskurs før du setter i gang.

      OG sørge for at du tjener penger når du kjøper leiligheten/boligen til utleie?
      Som jeg sa lenger opp, finn en leilighet som allerede er under markedsverdi, noen som vil selge raskt pga tvangssalg, de trenge kapital til sitt firma eller arveoppgjør. Mange slike salg foregår uten megler og kun advokat, og du får bare høre om dem i fora der dette snakkes om.

      Nei det er ikke uvanlig at mange taper penger de første årene. Men har de da tatt seg tiden til å finne en god mulighet der markedsprisen er høyere enn det de kjøpte for? Du kan heller ikke basere deg på verdistigning, da denne svinger mye, du må sørge for et godt lån som kostnaden er under leieprisen du tar.

      Du trenger ikke megler lenger, så en advokat som du kan ha i bakhånd kan hjelpe deg med kjøp og salg. Da blir den kostnaden minimal. Når du har en leilighet med en langsiktig leietaker så kan det være andre kjøpere som ikke ønsker å gå igjennom prosessen med å finne leietaker som kan kjøpe leiligheten ferdig utleid av deg.

      For å finne gode leietakere så er det ofte jeg har sett at de som leier ut krever arbeidskontrakt, kredittsjekker deg og krever 6 måneders depositum. Sørg for å ha en god forsikring som dekker utgifter til ødeleggelse av leiligheten, ha en dyktig håndtverker som kan hjelpe til med renovering av leiligheten. Om du leier ut i et år, så kan du også refinansiere leiligheten og pusse opp for midlene du får fra verdistigningen.

      Det kommer bare litt ann på hvordan du ser det :)

      Slett
  12. Når du tar med redusert formueskatt, inflasjon og skattefradrag er det vanskelig å se at nedbetaling av gjeld på egen bolig er gunstig sammenliknet med fornuftige og diversifiserte investeringer i verdipapirer. Men det er jo uansett mye bedre å være gjeldfri enn å ikke være det :)

    SvarSlett
  13. hei,
    må bare innrømme at det kunne ikke sies på en bedre måte enn nedenstående om banken :
    "men en ting er sikkert - skulle vi komme frem og så angre oss - da er veien tilbake både kort og rask. Banken henter oss antagelig i limousin og ønsker oss velkommen tilbake til B... mot et lite etableringsgebyr"....hehe, den var steike meg råbra :)
    takk 4 å bringe frem et lite smil på en litt trist pakistaner fra grønland :)
    & forresten.....kan fortelle at det er ganske bra følelse å ha nedbetalt boliglånet ja. med 100% eierskap i leil. kan en disponere nesten hele lønna til hva en måtte ønske seg. jeg fikk det til & det kan du/ dere også helt fint få til, men en må bare bite tenna sammen.
    hilsen optimisten på 35 år :-D

    SvarSlett
  14. Kan bare si jeg er i mitt 2 år ,og mangler bare 2 til for og bli total gjeldsfri fra hus og allt det andre.MEN DU DÆVEN Ka e glede meg :)=)=)

    SvarSlett
  15. Deilig å være gjeldfri, det burdre prøves! :D

    SvarSlett
  16. Jeg har ikke lån, alt jeg tjener går inn i banken og blir videre investert i aksjer. Jeg har en full BSU og 100.000 på sparekonto til uforusette hendelser.

    Jeg eier 100-200 kg med bøker, ingen møbler. En sykkel, diverst friluft utstyr og klærne mine får plass i 2 bagger.

    Jeg leier for øyeblikket med kjæresten og lever på ca 8000 i mnd. Jeg har et godt liv, uten store finansielle bekymringer.

    Om eller når vi skal kjøpe hus, vil ca 75% av lønnen brukes til å betale lånet. Da regner vi med å ha det nedbetalt i løpet 10 år, sannsynligvis halvdelen. Skulle noe skje, om en av oss mister jobben, barn, sykdom, så kutter vi ned og betaler over lengre tid. Det er utrolig mye penger å spare i det lange løp ved å betale ned ekstra de første årene.


    Før jeg begynnte på universitet var jeg bestemt på å leve livet mitt som alle andre. Få seg lån, betale det ned over 20 år, bruke alle pengene mine på hus og bil og 1 ferie i året. Etter flere år som student, fant jeg ut at min personlighetstype passer bedre til å leve minimalt.

    Jeg har funnet ut at jeg trenger lite og ønsker lite. Ser heller det vakre i små øyeblikk og opplever heller natur enn charter tur. Jeg vil være gjeldfri og bestemme over mitt eget liv.

    SvarSlett
  17. Selv belåner jeg til pipa og har 10x årslønn i lån. Renter og avdrag betales av leieboere. Lønna bruker jeg på meg selv, sparing, ferie, bil, TV, sofa etc... MEN jeg har brukt snart 10år på å få "handlefrihet" og kommet i den økonomiske situasjonen jeg er i i dag. Høy sikkerhet/verdi gir god nattesøvn.

    Man må sette seg mål, utføre og skape et fundament for fremtiden. Dette kan også kalles berekraftig lykke da omtrent ALT av jobb, kjærlighets-forhold, bekjentskap og ferier etc... stort sett avtar i "lykke" over tid..... Eiendom og utleie (om interessen er der) øker både i verdi å inntekt. Og skulle markedet gå i krise skjer oftes om renta blir for høy = gir høyere leieinnteker. Eller om arbeidsmarkedet går ned = bedre leiemarked. Det er en vinn vinn situasjon uasett. Om jeg ikke vil jobbe, får staten kun 28% av min leieinntekt kontra 36% om jeg hadde vært gjelsfri og måtte jobbe. + at jeg har skatterfi inntekt på en del av leieinntekten. Jeg startet i 1999 med 120000 i studiegjeld, og la en slagplan.

    PS. jeg er ikke en staur ungkar, men 100% jobb og familie :)



    Lykkelig som gjeldsfri? Tja... spørs hvilke mål du har satt deg, og hvilke forventinger du har.


    Uansett, skal du leve èt liv uten berekraftig lykke, blir man som gammel bitter og skulle ønske man kunne leve om igjen èn gang til. Finn din "lykke" med eller uten lån!

    SvarSlett
  18. Det er alt sammen bra, men det bedste man kan gøre hvis man har gæld uden at stille sikkerhed er at skide kreditorene et stykke og samtid sørge for ikke at eje noget af værdi, da kan i give kreditor et seriøst tilbud og hvis de ikke godtager tilbudet sa lad dem sejle sin egen sø. se det er gældsfrihed.

    SvarSlett
  19. Har ikke studielån eller noen annen form for gjeld og er egentlig kjempefornøyd med det.

    Det er litt godt å vite at de pengene du tjener er dine.

    SvarSlett
  20. Uten tvil! Betal mer enn du må i renter og avdrag om mulig. Livet er fullt av overraskelser - både gode og noen dårlige. De dårlige kommer alltid på verst mulig tidspkt. En økonomisk buffer vil da være noe du kan bli veldig taknemlig for. Betal først og fremst felles lån på bolig. Studielån er personlige lån og det er lett å få skeiv fordeling av godene om dere prioriterer disse. Ikke lurt å bake studielån inn i boliglånet iallefall. Skulle en falle fra så slettes studielånet for denne. Har du samlet alt i boliglånet så må den som sitter igjen fortsette å betale. Skulle det bli skillsmisse er den enkelte ansvarlig for eget lån. Da kan det jo være greit å ha litt buffer å dele også. Går alt greit kan dere litt frem i tid få en mer avslappet økonomi og fortsette med planlegging av pensjon. Lykke til!

    SvarSlett
  21. ser ut som mange her glemmer risikoen det er med å ha lån.
    Lånet forsvinner ikke automatisk selv om evnen til å betjene det forsvinner.
    Og det å spekulere med lånte penger, hva gjør du dersom din BBD (bigger, better deal) ikke går så bra? Du må fortsatt betale lånet, men du har ingenting igjen for å være gjeldsslave.

    Og Skattefradrag? Hva pokker hjelper det med litt skattefradrag når man må betale en haug i renter for å få det? 10.000 i renter, 2.800 mindre i skatt -> du har fotsatt betalt 7.200 i renter som du ikke får igjen. Gi meg 10.000, og jeg skal med glede dekke 2.800 av skatteutgiftene dine ;)

    Og Formueskatt? Ligningsverdi på bolig er satt langt lavere enn det som er markedsverdien. Formueskatten er 1,1% av formue over 870.000,-. Dersom man har 4.000.000,- i formue (som er en god del), så er det altså 34.430,- å betale i formueskatt. Ikke mye i forhold til hva man betaler til banken dersom man har en del lån.

    Jeg gleder meg til den dagen jeg er gjeldsfri og kan gjøre som jeg vil. Være herre over eget liv.

    Godt innlegg, "Pengebingejenta", og har ført til en god diskusjon i kommentarfeltet.

    "Låna"

    SvarSlett
  22. Hei!

    Jeg har bare lest det du har skrevet og ikke alle kommentarene du har fått i etterkant pga tidsmangel, men vil likevel kommentere følgende: GI GASS!! Med ett forbehold:

    Gi gass med tanke på banken. Betale ned så fort du kan, og bli gjeldfri. Min mann og jeg gjør det samme. Vi vil eie hele huset vi bor i, alene, og ikke sammen med banken.. Så kan vi heller ta opp mer lån senere for å evt invistere i andre eiendommer - om vi ønsker...

    MEN: la studielånet gå sin vante gang, så lenge som mulig.. Ikke betal inn ekstra på det før dere har betalt inn alt på det andre.. ÅRSAK: Studielånet har gjeldsforsikring. Dvs: om noe skjer med noen av dere (håper jo ikke på det) så kan hele eller deler av restbeløp slettes.. Så selv om det har en relativ høy rente (sammenlignet med huslån), så vent til dere ikke har noe annet å betale på før dere betaler ekstra ned der..

    OG bruk heller pengene på at dere har en skikkelig uføreforsikring! :-)

    SvarSlett
  23. Det de fleste ikke tenker på er at hele bank- og pengesystemet er råttent tvers gjennom, og at renter ikke er noe annet enn en form for moderne slaveri.
    Når det er sagt så er det ikke ulovlig for en bank å tjene penger, og man velger selv om man skal ta opp lån eller ikke. Men nå er systemet rigget opp slik bankene står i en absolutt særklasse. Det er heller ikke mulig for de aller fleste å skaffe seg en bolig uten å ta opp et lån.

    Bankene har nemlig det utrolig fine "privilegiet" at de kan lage penger ved hjelp av et finurlig system som heter Fractional Reserve Banking. De som ikke har hørt om det bør gjøre et lite nettsøk for å bli opplyst om galskapen.

    Dette systemet er ingenting annet enn tyveri og svindel satt i system. Bankene kan lage penger selv og så låne ut disse pengene... mot renter... og attpåtil kan de ta sikkerhet i menneskers fysiske verdier. For eksempel i en avtale mellom en bank og en boliglånskunde så er det kun boliglånskunden som bringer noe av verdi til forhandlingsbordet: sin fremtidige bolig.
    Banken på sin side stiller kun opp med penger som er trykt opp av løse luften, som den attpåtil kan låne ut med renter.

    Renter igjen er intet annen enn et beslag av menneskers arbeidskraft. Man kan nesten sammenlikne dette med føydalsystemet. Banken er lensherren mens kunden er vasallen. Dersom vasallen ikke overholder sine forpliktelser (betaler på lånet sitt) så kan lensherren ta fra han hus og hjem. Dersom lensherren ikke overholder sine forpliktelser kan han bare lempe mer av arbeidet over på vasallen (skru opp rentene).

    Følgende lenker kan også gi en liten pekepinn på hvordan den moderne verden fungerer når det kommer til penger:

    http://noubel.com/feudalism-and-money/

    http://lifeexaminations.wordpress.com/2011/04/14/modern-day-feudalism/

    SvarSlett
  24. Jeg tillater meg også å legge ved noen passende sitater:

    ----------------------------------------------

    "The modern banking system manufactures money out of nothing. The process is perhaps the most astounding piece of sleight of hand that was ever invented ... Bankers own the earth. Take it away from them, but leave them the power to create money, and with a flick of the pen they will create enough money to buy it back again... If you want to continue to be slaves of the bankers and pay the cost of your own slavery, then let bankers continue to create money and control credit."

    - Sir Josiah Stamp, Head Of The Bank of England

    ----------------------------------------------

    "I see in the near future a crisis approaching that unnerves me and causes me to tremble for the safety of my country. As a result of the war, corporations have been enthroned and an era of corruption in high places will follow, and the money power of the country will endeavor to prolong its reign by working upon the prejudices of the people until all wealth is aggregated in a few hands, and the Republic is destroyed. I feel at this moment more anxiety for the safety of my country than ever before, even in the midst of war." –

    - Abraham Lincoln - In a letter written to William Elkin

    ----------------------------------------------

    "I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around [the banks] will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs."

    - Thomas Jefferson (1743 - 1826)

    ----------------------------------------------

    "It is well enough that people of the nation do not understand our banking and money system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."

    - Henry Ford, founder of the Ford Motor Company

    ----------------------------------------------

    "A system of capitalism presumes sound money, not fiat money manipulated by a central bank. Capitalism cherishes voluntary contracts and interest rates that are determined by savings, not credit creation by a central bank."

    -Ron Paul

    SvarSlett
  25. Jeg er 40 år og gjeld fri på hus til 4 mill, hus i utlandet til 2 mill, pluss 2 biler. Det er faktisk ganske behagelig. Kona mi har valgt og ikke jobbe så hun går hjemme, og vi har fortsatt god økonomi til og gjøre hva vi vill med en inntekt. Vi har 5000kr i mnd i faste utgifter pluss mat.Jeg syntes dette er veldig behagelig å ikke ha gjeld. Jeg har jobbet hardt fra jeg var 20år til jeg ble 40år, og det er en god følelse når du har betalt ditt siste avdrag. Mange som sitter med ræva full av gjeld vill sikkert snakke dritt om mitt innlegg, men det bryr jeg meg ikke noe om. Det er fullt opp til hver enkelt om de vill sitte med gjeld og sponse banker med masse penger hele livet, eller å være økonomisk uavhengig.Jeg bruker heller de pengene som andre gir til banken, til og leve godt og realisere mine drømmer. Jeg valgte det siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. ALTSÅ å tro helt og holdent på 'fri vilje' blir som å mene at man velger å bli født, sine foreldre m.m.

      Slett
  26. "Jeg er 40 år og gjeld fri på hus til 4 mill, hus i utlandet til 2 mill, pluss 2 biler. Det er faktisk ganske behagelig. Kona mi har valgt og ikke jobbe så hun går hjemme".

    LOL.

    SvarSlett
    Svar
    1. En som er sjalu på andre? Jeg syntes det høres flott ut jeg og være gjeldfri når man er 40 år.

      Slett
  27. Vi er alle under "pisken"..... Frihet? Hva er det?

    Man blir hjernevasket i det man blir "skolepliktig" Statens Roboter skal programeres til å bli skatteytere, og myndihetene ellers gjør deg samtidig til gjeldsslave. Dermed er du blitt en inntektskilde som resten av "saueflokken".... Skal du ha barnet/roboten ut av skolen må du ha god grunn og må søke, masse papir og lang proseser. Det kan jo bli "hull" i programeringen.....

    Tenk over det: De som har beriket seg av staten i dag er de som gikk tidlig ut av skolen og startet for seg selv. Selvlært/uprogrammert.

    Du som leser dette er nok "programmert" så vil neppe ta dette til deg. En hund som er lydig følger kun sin "mester", alt annet er uinteressant.


    Mvh,
    Ulydig

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i. Bare så synd at de er programert til og kritisere alle som har oppdaget programerings feilen.

      Slett
    2. www.norskfrimannforbund.no

      Slett
  28. Det lønner seg aldri å ha lån. Cash ut de lånene du kan og føl friheten det gir. Det gir også kredittverdighet om du skulle å ta opp lån senere. Det er bare tullprat når folk forsøker å overbevise deg om at enkelte lån "lønner" seg. All den tid ingen betaler deg for å ha lån, taper du penger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Å ha lån er, faktisk uansett hvordan man snur og vender på det, et tapsprosjekt! Så derfor, gi gass og betal ned det dere kan over de få årene det gjelder :) Så kan dere evt. investere i noe annet senere om dere absolutt føler at dere må ha lån.

      Slett
  29. Jeg har vært gjeldfri i litt over 2 år nå og det er et par ting som man skal tenke på i forhold til det å være gjeldfri:

    Er det å kjøpe masse ting, dyre biler, pusse opp huset, reise til eksotiske reisemål og handle luksusvarer det som gir deg (eller familien din) lykke? Hvis svaret er ja, så tror jeg ikke du skal satse på å bli gjeldfri. Da er det bare å gi opp med en gang. For mens du prøver å bli gjeldfri vil du mistrives så mye at det går utover familielivet ditt.

    Hvis du derimot stort sett bare kjøper det du trenger, synes det er moro å betale ned ekstra på gjelden (jeg syntes ihvertfall det), trives med bruktbil og reiser gjerne på ferie til Legoland, besteforeldre eller Syden, så er det en stor fordel med å bli gjeldfri mange her har glemt. Hvis du betaler ned 15 000 kroner i måneden på gjelden din, og den er nedbetalt, så kan du fortsette å spare. I løpet av et år blir det 180 000 spart. Disse pengene vil i sin tur gi avkastning; nå er det din tur til å kreve renter eller motta utbytte.

    I løpet av 5 år vil du ha 900 000 oppspart og de vil med 5% avkastning gi 45 000 kroner i året. Når man først har penger, så akkumuleres de ganske fort. Om du frykter formueskatt, eller skatt på utbytte? Aksjeutbytter har et skjermingsfradrag, så om du har aksjer og de gir 5% i utbytte, vil du bare skatte av 3,5% av dem, hvis skjermingsfradraget er 1,5%. Aksjer som stiger i verdi trenger du ikke skatte av før du realiserer gevinsten. Selv har jeg en del aksjer som har steget mye der det ligger inne masse skatt som må betales en gang, men skatten utsettes siden jeg ikke realiserer gevinsten. Aksjer jeg har tapt på, derimot, har jeg realisert tapet på og fått skattefradrag.

    Det å utsette skatt og ta skattefradrag med en gang kan høres banalt ut, men det kaster faktisk veldig mye av seg pga renters-rente effekten (skatten du utsetter å betale gir deg avkastning helt til du betaler den)

    Formueskatten da? Joda, 1,1% formueskatt merkes, men Høyre og Frp går til valg på å fjerne formueskatten for 99% av de som betaler den i dag, så om den blir et problem i fremtiden, så har du ihvertfall bra med penger.

    SvarSlett
  30. Noe jeg har tenkt mye på er hvorfor det ikke er flere som lar være å ta opp studielån til å begynne med?
    Da slipper jo halvparten av problemet.
    Jeg er om noen måneder ferdig med en mastergrad, og skal da betale lånekassen tilbake alle de 360 000 jeg skylder - på én gang. Ikke til jeg er 45år. Jeg sparte lånet for å få rentepengene. Å ikke ta opp lån (dvs. spare det) i studietiden har vært veldig enkelt, og jeg har levd fint med en jobb som ekstravikar i tillegg til studiene. Reise har jeg allerede gjort flere ganger hvert år. Å leve livet godt og sparsommelig kan gå hånd i hånd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom du har annen gjeld: IKKE betal ned studiegjelden med annet enn fastsatt plan: Studielånet har gjeldsforsikring. Og skulle du mot formodning bli uføre (helt eller delvis) blir studielånet helt eller delvis slettet. Blir du arbeidsledig for en periode, eller uten inntekt kan du slippe å betale renter (godskrevet renter i etterkant)..

      PASS alltid på at du har en super god uføreforsikring!

      Slett
  31. Betal ned boliggjeld når du har muligheten (men betal studielånet etter oppsatt plan). Det gir større frihet på lengre sikt. Det er utrolig deilig å vite at jeg når som helst kan slutte å jobbe eller gå ned i redusert stilling for en lang periode, fordi jeg er gjeldfri og har oppsparte midler. At muligheten ikke utnyttes er en helt annen sak.

    SvarSlett
  32. Bruk muligheten til å investere i boligmarkedet som er særdeles gunstig her i Norge. Du bør utnytte at utleieverdi og salgsverdi på en bolig trigges av ulike faktorer. Så lenge vi har en politikk i Norge som ikke løser boligmangel, samt et regelverk som sponser gjeldsrenter og formue i bolig bør det være liten tvil på hvor pengene bør investeres. Ikke betal ned gjelden, ta heller opp mer lån. Lei ut der dere bor i dag, og kjøp f.eks. en tommansbolig der du leier ut halvparten skattefritt. Totale leieinntekter vil trolig dekke alle renter og avdrag på lånene deres, og formuen deres vil øke per mnd enn det gjør per i dag. Risiko, ja! Verdt det, ja!

    SvarSlett
  33. Eneste som tjener på at du har gjeld, er banken. Kan du velge å være gjeldsfri skal du alltid velge det, så fremt ikke det skyhøy inflasjon og du har sikker jobb.

    SvarSlett
  34. Reklamen på denne nettsiden sier til meg at jeg bør ta opp masse forbrukslån!!!!!!!!!

    SvarSlett
  35. Hei.
    Godt innlegg som får en til å tenke på helheten.
    Jeg ville ha satset på nedbetaling av gjeld. Mange argumenter for at du skal gjøre det. Ikke gjeld er mer frihet. Du forer ikke bankene med penger hver måned, som må være en herlig følelse i seg selv. Du tåler perioder med mindre inntekt, dette er en avslappende tanke. Gå ned i stilling kanskje? Gjeldsrentene betales ikke over mange mange år, men bare i en kort periode. Den økonomiske situasjonen i verden. Renteøkning? Du snakker om skattelette for gjeldsrenter. Dette er et enkelt regnestykke. Si du har 2 millioner i gjeld. Ta en rente på 4%. Det vil si 8000 kr i gjeldsrenter per måned. (Mye penger dette). På ett år blir det 96000. På disse 96000 skal du da ikke betale skatt, og du/dere kan trekke ifra 28800 kr. Dette om skattetrekket er på 30%. Da sitter vi igjen med 67200 kr som lånet har kostet. Selvfølgelig vil denne summen endres etterhvert som lånet blir mindre. Men at det er lønnsomt med lån, absolutt ikke. Og tenk på økning av renten.

    Men du skal også leve underveis. Hva med en gylden middelvei?

    SvarSlett
  36. Takk for så mange nyttige kommentarer! Det må jeg si :) Har fått flere ting å tenke over og et par aha-opplevelser av å lese gjennom kommentarene her! Og gjeldsfrihet frister bare mer og mer! Jeg skal samle opp litt av tanker og svar på flere av kommentarene her i et oppfølgingsinnlegg tenker jeg.

    SvarSlett
  37. selv om du juridisk sett eier en bolig, eier du i praksis bare den delen som er nedbetalt. ved mislighold av lån kan banken tvangsselge huset så lenge du skylder penger.








    selv


























    SvarSlett
  38. Jeg er av type som er "glad" i betale litt ekstra på lånet, men mener at man lever kun en gang og vil heller ikke bruke 5-10 år av livet mitt bare på å bli gjeldfri. Jeg har valgt å statse på utleie som har gjort meg gjeldfri privat på fem år. Dvs at selger jeg utleiehuset er jeg gjeldfri. Også bare for å si det: DET LØNNER SEG IKKE Å HA GJELD!!! Da må lånet investeres. Det er som å mene at man tjener penger ved slike ta 3 betal for 2 tilbud.
    Jeg har også vært inne på tanken å kjøre på å betal gjeld som en gal. Men har funnet ut at en gylden middelvei er greiest. Betaler avdrag og renter hver måned og litt ekstra nå og da.
    De som har avdragsfrihet skjønner jeg meg ikke på. Jeg vil leve hele livet. Ikke bare i dag men heller ikke bare siden.

    SvarSlett
  39. Intresant tenking av en på din alder må en si. Går du for "kamikaze betaling" så går dere glipp av ferier, helgeturer, flotte middager osv. Men følelsen etter nedbetalt må jo være enorm.
    Er selv midt i livet, KUN et pår år igjen på lånet mye p.g.a. stadige refinans. gjennom 30 år. Kjenner nå det søte deilige sukkertøyet snart modner seg når banken skal få et siste spark.
    Råd: Er dere fornøyd med 4 rommsen og ser for dere 20 år til der, bruk 5-8 år lengre nedb. enn gjeldfridrømmen. Viktig å leve også. Har dere veldig lyst på større bolig, så hopp idet NÅ og vær gjeldfri ved 60-65 år. Du har god fokus på dette her men det er altså slik at fritid/ferie med venner/fam. koster litt og man får mye gode opplevelser igjen. Dette er ting man skal tenke nøye over. Lykke til.


    SvarSlett
  40. Jeg er enig med "Anonym 11:47 20. mars 2013"
    La for all del studielånet gå sin gang - det er det gunstigste lånet dere har (bortfaller ved død, kan utsettes ved sykdom, barselperm etc; sjekk vilkårene!).
    Invester uansett i en dødsrisikoforsikring, ikke bruk den vanlige gjeldsforsikringen. Da vil gjenlevende kunne beholde boligen.

    Legg opp til en 'slakk' i budsjettet. Jeg har måttet prioritere regninger pga. uforutsette utgifter, og vil ALDRI dit igjen!! Lag gjerne en 'buffer'konto med 2 X månedsinntekten. Da har dere penger om vaskemaskinen, komfyren og varmtvannsberederen ryker samtidig som bilen skal/må på service...

    Har dere barn, eller planlegger/håper å få? Det er dyrt, selv om man får barnetrygd.

    Lån er - som flere påpeker - uansett et 'tapsprosjekt'. Lånerenten er høyere enn inflasjonen og innskuddsrenten. Til tross for evt. formueskatt vil du uansett sitte igjen med mer penger. Så det er fornuftig å tenke på å nedbetale så fort som mulig (det blir billigere også). Men altså ikke for enhver pris!

    Jeg synes det er fint at du tenker gjennom din økonomiske situasjon. Lykke til videre!

    SvarSlett
  41. Det er som regel en god regel å sette tæring etter næring. Man lager seg en god buffer ved å spare i egen bolig på den måten. Ingen vet hva som kan skje i morgen... Betal boliglånet så raskt dere kan, og behold vanlig nedbetalingshastighet på studielånet inntil boliglånet er nedbetalt. Deretter øker du betalingshastigheten til Lånekassa. Det sies at studielånet er det siste man skal betale ned, men når alt annet er betalt er det ingen vits i å drøye nedbetalingene der, heller. Rett nok slettes lånet under spesielle omstendigheter, men hvorfor betale dyre renter for å ha et "trygt lån" dersom man kan kvitte seg med lånet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med denne "anonym" her. Vi er gjeldfrie og vert ikkje "skatta i hjel". Hardt mens det stod på, men deilig no :-) A

      Slett
  42. Hei ! Jeg har kanskje en løsning for dere uten at dere trenger å ta gjeldsannering. Ta kontakt på mail: elizen@live.no. så tar vi en prat.

    Mvh Elize

    SvarSlett
  43. Jeg tror at dette kommer veldig an på hva slags person du er. Selv hadde jeg vanvittig flaks og fikk kjøpt bolig på begynnelsen av 90-tallet, så mye gjeld har jeg aldri prøvd, men jeg har prøvd å miste jobben. Å ikke ha trusselen om tvangssalg av boligen da, var en enorm lettelse. Man kunne skru forbruket ned på sparebluss og overleve på dagpenger og litt tæring på sparepenger til ny jobb var i boks. Det tok heldigvis ikke lang tid, men det KUNNE ha tatt lang tid, for arbeidsmarkedet var vanskelig. Hadde jeg da hatt kanskje 10-20 000 i måndedlige boutgifter, så kunne det ha gått riktig galt.

    Men vi er forskjellige; noen lar ikke slikt ødelegge nattesøvnen, samtidig som de er svært avhengige av å "leve nå". Det kan være lett for en rolig, risikoavers person som meg å se på slike mennesker og himle med øynene, men det tror jeg man skal passe seg for. Det var tross alt ikke en trygghetsnarkoman person som oppdaget Amerika eller satte foten på månen for første gang.

    Det kan muligens være fornuftig å høre mest på råd fra personer som ligner på en selv, eller personer som er flinke til å sette seg i andres sted. Råd fra personer som er svært forskjellig fra deg, og som gir rådene basert på sitt eget ståsted, er ikke nødvendigvis det beste.

    SvarSlett
  44. Veldig mange fine, fornuftige og erfaringsbaserte tanker og meninger her.
    Samboeren og babyen på en mnd. har kjøpt sitt første hus til 3 mill.
    Jeg er mitt i livet, kommet noe sent i gang, da jeg har gått noen omveier, men alt i alt gjør det meget godt, i de fleste perspektiver.
    Dog vil jeg de nærmeste årene ikke dra på de store fysiske reiser med reise i de fine små øyeblikk med datter og samboer i nærmiljøet, være med så godt jeg kan på den lilles store reise , de nest åra.
    Sideløpene vil jeg jobbe å betale noe ekstra nå, da de første åra er dyre, og i løpet av en 2-25 år er det store summer å spare.

    Jeg tror på middelveien. Selfølgelig har jeg bekymring om å låne så store summer! Men det er jo sånn vi gjør det her. Den ene tanken tar også den neste. Er det" nå rett etter at JEG har kjøpt sprekker nok boligbobla- typisk..."
    Den tanken hadde jeg ikke når jeg leide, sykla kjøpte mat, og hadde litt igjen når månden var omme...
    Voksentilværelsen...?
    Hilsen Førtiåringen

    SvarSlett
  45. Har bikka 40, og tok valget da jeg var nyutdannet at jeg skulle betale ned så fort som mulig. Vanlig statslønn. Sitter nå som 40 åring, men nedbetalt hus til 6-7 mill. Jeg har hele veien budsettert med og betalt som om renta var 10%. Hva nå: Det kan jeg fortelle. Barna trenger masse penger til utstyr og opplevelser -får det. Om en måned tar jeg med kona på kjærlighetstur til NYC. De åra man han små barn i barnehagen er livet hardt og stress uansett. Da kan man like godt ta det med ro og spare. Nå høster jeg fruktene for at jeg utsatte belønningen min.....

    SvarSlett
  46. Trenger du et lån? Her er en mulighet for de som er i økonomisk problem og de som ønsker økonomisk heving i deres liv, gir vi ut
    lån til en svært rimelig rente, gir vi ut lån gjeld lån, business lån, medisinsk lån, hjem lån, studielån etc all snill å hjelpe landet fra økonomisk stress.

    Kontakt oss i dag via e-post for økonomisk hjelp: richardalicia2@gmail.com

    Med vennlig hilsen

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.