fredag 1. mars 2013

Statusoppdatering februar/mars

Snart snart...
God 1. mars til alle mine lesere :) Endelig blir det VÅR, lysere tider, varmere tider!
For det meste er det positivt, men byr på utfordringer da butikkene fylles med vårlige varer som frister maksimalt å kjøpe inn!! Og om ikke lenger også søte påskevarer... Her gjelder det å holde seg selv godt i nakkeskinnet!

Status for februarlønning:
Inntekt: 28697,-
Utgifter totalt i februar: 16080,-

Brukt på reise i februar: 3430,-
Sparing totalt: 8288,-

Av dette er langvarig sparing (buffer og ekstra avdrag boliglån): 2488,-
Sparing til bryllupsreise:5000,-
Satt av til eget forbruk (inkl klær/sko): 800,-

Inntekten er helt normal.
Et par ekstra utgiftsposter, en Donaldbok og kontigenten til OBOS.
Betaling av 1/2 årsavgiften på bilen, men de pengene står klare på sparekonto og utgjør sånn sett ingenting unormalt.

Det største utslaget er utvilsomt at det ble brukt litt penger på ferieturen vi var på. Bruker gjerne kredittkortet i utlandet da det er gebyrfritt. Føler ikke at jeg bruker mer fordi det er et kredittkort, men føles greit å vite at man har dekning på konto når nettbanken ikke alltid er et tastetrykk unna slik den er her hjemme. F.eks når leiebil firma reserverer beløp osv. Jeg må innrømme at kredittkort på reiser er praktisk. Men det forutsetter selvsagt at jeg betaler inn alt før eller ved forfall. Nå står kredittkortkontoen igjen i 0,-. Jeg takler dårlig at den står i minus om det så er bare for en uke...

I innlegget om ferien: Ut på tur aldri sur - men dyrt da gitt... skrev jeg at jeg forventet å bruke ca 6000 kr. I stedet endte det på 8600 kroner. 2600 kroner mer enn "forventet". Litt skyldes shopping (ca en tusenlapp), en tusenlapp skyldes mitt "behov" (lyst for å være ærlig) på en leiebil, og resten gikk nok med til mat, da det var irriterende dyrt å ikke ha mulighet til å lage egen mat. Det er herved slutt på å leie hotellrom og vi skal for alltid leie oss leiligheter med kjøkken. Lekse lært.

Ellers er endringen selvsagt at vi har opprettet sparekonto til neste års bryllupsreise.
Vi har store drømmer for den turen, og den kommer til å koste endel. Og når det er vedtatt og godkjent er det eneste fornuftige å gjøre å starte sparingen. Jeg kommer garantert til å skrive mer om det senere også. 

Så denne måneden og neste ser budsjettet litt rart ut, da jeg setter av mer til bryllupsreise enn til bufferen, grunnet andre kjente utgifter som kommer i tillegg. Men nå settes uansett pengene som skal spares til bryllupsreise også på høyrentekonto hos Sparesmart, pengene blir nabo med bufferkontoen min. Så skulle det oppstå behov så er jo pengene der, selv om de står under et annet navn :) Dermed fungerer de også som buffer frem til de brukes opp om litt over et år.

Og ellers er det mer spennende saker på gang, nå mangler vi bare endelig bekreftelse, og så er også boliglånet vårt på flyttefot! Men det kommer jeg tilbake til. Det nærmer seg forhåpentligvis tiden for å gjøre det slutt med DNB en gang for alle!

3 kommentarer:

  1. Hei,

    Kan jeg bare være så "frekk" å spørre hva du jobber som/med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Miljøgeolog :) I offentlig sektor hittil vel og merke.

      Slett
  2. Gode resultater (nok en gang).
    Og dere er flinke som SPARERvtil bryllupsreisen. Grøsser ved tanken på hvor mange som "unner seg " et fancy bryllup og storflott reise med penger de ikke har. Er nok mange ekteskap som starter med gjeld..

    Lykke til videre.

    Klem fra Låna

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.