tirsdag 26. februar 2013

Tannlegepriser - endelig på nett!

En svært etterlengtet nettside har sett dagens lys: hvakostertannlegen.no
Her kan vi sammenlikne tannlegepriser og få et inntrykk av om det vi betaler er fornuftig eller ikke.
Siden er utviklet av Forbrukerrådet for å sette fokus på de sprikende prisene på tannlegetjenester. Og de mener selv at de ikke ser noen sammenheng mellom pris og kvalitet på tjenestene. Om det er sant kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan vanskelig se for meg at det skal ha betydning.

En ting som faktisk kan ha betydning er beliggenheten og derav husleien for private tannlegekontorer. Det er opplagt (for meg) at tannleger sentralt i Oslo har høyere driftskostnader enn de i utkanten, og at den regninga havner hos oss stakkarer i tannlegestolen. Samtidig kan dette være en unnskyldning for å ta mer betalt enn nødvendig for å få et større overskudd også.

Men hurra for forbrukermakt! Nå kan vi endelig oppsøke de som har vettuge priser, for strengt tatt spiller det ingen rolle hvor i byen de holder til. Det er ENORM forskjell mellom å betale 250 kroner for en sjekk med røntgenbilder og å betale over 900 kroner! Helt vilt. Er bildene bedre?? Viser de flere/færre hull enn andres bilder? Hva i all verden forsvarer den prisforskjellen??

Og hva kan man si - jeg fant ut at jeg går hos en av tannlegene i øvre prissikt for å si det sånn...
Skal jeg bytte? Jeg vet ikke. Hun er omtenksom, snill, tar hensyn til mine rop om hjelp (ok da, ikke så ille kanskje) og kjenner meg og min munn. Det betyr noe for meg å ikke måtte grue meg til hvert besøk. Kan jeg få tilsvarende hos andre? Kanskje - jeg vet ikke. Skal jeg være utro mot tannlegen min og finne det ut? Antagelig ;)

Nå er det ikke alle tannleger som er oppført her, men det er nok til å få en grei formening om hva som er billig - medium - og rett og slett for dyrt i bransjen. Absolutt noe å ha i bakhodet neste gang du er hos din faste tannlege.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.