lørdag 6. juni 2015

Vær obs på Vipps!

DNB har lansert en enkelt betalingsløsning kalt Vipps.
Vipps går kort ut på at man kan overføre penger til kontakter på telefonen, og man må registrere seg med fødselsnummer, kontonummer og kortnummer for å kunne bruke tjenesten. Men da er den uavhengig av hvilken bank man har.

I utgangspunktet et praktisk løsning som jeg antar vil bli populær.

Det DNB (som vanlig) skjuler godt fra oss forbrukere er prisen.
Jeg måtte helt inn i link med liten skrift på DNBs nettside for å faktisk finne prisene.
Ved første øyekast får man inntrykk av at tjenesten er gratis, da det aldri under registrering opplyses om at det påløper en transaksjonsavgift på overføringene. For å finne ut dette må man trykke på "les vilkårene" helt til slutt i registrerings prosessen, noe jeg tipper mange unnlater, selv om de absolutt bør lese alle vilkår - alltid. I vilkårene henvises det så videre til to nettsider, som når man sitter på mobilen i en app føles tungvint for å finne ut av prisene. Dette er for dårlig av DNB, de går virkelig inn for å gjøre prisene vanskelig tilgjengelig. 

Men, etter å ha gått fra mobilen til pc'n og lett meg frem på små linker på nettsiden til DNB, så har jeg funnet transaksjonskostnadene:

  • 1 kr per overføring eller
  • 1% av beløpet ved overføringer over 2000 kroner

Og på Vipps sin designerte hjemmside omtaler de det som at "det koster bare en krone å vipse penger". En krone her og en krone der sier nå jeg ;)

Så slår appen an vil DNB tjene godt på den for å si det sånn.

Praktisk - sikkert, men jeg styrer unna og holder meg til gamlemåten for overføringer. Jeg er og blir gebyrallergiker. Vel og merke kan man sikkert registrere seg for å kunne motta penger, kostnaden ser ut til å belastes avsender.

Edit: Fra høsten 2015 fjernet DNB gebyrene for overføring av mindre beløp, takket være konkurranse fra andre mindre gebyrgjerrige banker. Les mer her: Vipps - så var det delvis gratis

15 kommentarer:

  1. Godt å se at det er flere som er "gebyr-alergiker". Banknæringen er stor nok om vi ikke skal betale enda mer for tjenesten deres.

    Jeg har Yabanks mobilapp på telefonen, og det tar meg bare sekunder å taste inn Kontonr (hvis jeg ikke allerede har det.) Penger spart er penger tjent :)

    SvarSlett
  2. Og vipps, så var man blakk.

    SvarSlett
  3. Yeah, testet en overføring og oppdaget kronestaksten, test-sendingen var på en krone xD Blir nok heller å SMSE banken, det koster nemlig .39 kroner. (SMS-takst til spesialnummer) Alternativt bare overføre penger vha. Nettbank...

    SvarSlett
  4. Vel, om du som jeg knytter Vipps-tjenesten opp mot Trumf Visa som gir deg 1 % tilbakebetaling på det du belaster kredittkortet går du i pluss om du betaler beløp mellom 101 og 2000. Vippser du 1000 til en kamerat får du kr 10 i cashback og betaler fakturaen på 990 + 1 i gebyr 15-45 dager senere

    SvarSlett
  5. Dersom du knytter Vipps-tjenesten opp mot et kredittkort, blir Vipps-transaksjonen regnet som kontantuttak, med de gebyrer det medfører. For min del kostet det 40,- pr transaksjon.

    SvarSlett
  6. Dersom du knytter Vipps-tjenesten opp mot et kredittkort, blir Vipps-transaksjonen regnet som kontantuttak, med de gebyrer det medfører. For min del kostet det 40,- pr transaksjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kontaktet DnB angående dette og fikk beskjed om at Vipps-transaksjoner ville bli klassifisert som varekjøp (med Trumf VISA). Noen andre som har erfart dette?

      Slett
    2. Ja, hadde registrert mitt Gjensidige MasterCard, 40 kr gebyr for kontantuttak pr. transaksjon (gjelder også MobilePay). Veldig dårlig fra begge at det ikke informeres om at det kan tilkomme gebyr hvis kredittkort benyttes.

      Slett
  7. -Overføringer under 5000 er gratis.
    -Overføringer over 5000 blir belastet med 1%.
    -Man kan ikke opptjene trumfbonus med vipps.
    -Overføringer med vipps blir registrert som Varekjøp.

    SvarSlett
  8. Du bør vurdere å endre denne artikkelen slik at den blir sann. Ref Knut Haugdal sin kommentar...

    SvarSlett
  9. Takk for påminnelsen! Hadde jo faktisk skrevet om dette i fjor høst, og planen var naturligvis å vise til den nye infoen fra dette innlegget :)

    SvarSlett
  10. Pr februar 2017 ihht hjemmesiden til Vipps er kostnad 1,5%-3,5%:

    Vennebetaling
    Det koster ingenting å vippse penger til venner så lenge beløpet er under 5 000 kroner. Skal du vippse 5 000 kroner eller mer koster det 1 % av beløpet.


    Bedrift, lag og foreninger
    Ingen etableringsgebyr eller abonnementspris. Du betaler kun for bruk av Vipps:


    Årlig Vipps-omsetning i kroner
    Pris

    0 - 50.000 2,5 %
    50.001 - 100.000 2,0 %
    100.001 og oppover 1,5 %

    SvarSlett
  11. Vipps er ikke trygt, jeg handler bitcoin av og til og der tør man rett og slett ikke motta betaling med VIPPS, transaksjoner kan reverseres senere, mye senere til og med, sikrere enn PayPal (bruk alrdi paypal, verste som finnes) men likevel en av de mest risikable betalingsløsninger. Betal heller 2 kr hos feks Gjensidige Bank for Straksoverføring via vanlig nettbank så man ikke kan reversere en transaksjon bare ved å fylle ut et skjema med falske opplysninger som det blir opp til mottaker selv å motbevise, dette fordi Vipps er knyttet til betalingskort og reklamasjon gjøres gjennom NETS/Visa/MC.

    SvarSlett
  12. Betaler man skatt fra vipps penger?

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.