På torsdag ramlet skatteoppgjøret inn hos Altinn :)
Og snart kommer det litt penger på konto.
Jeg får tilbake 7094 kroner, noe jeg synes er litt for mye med tanke på at jeg egentlig vil gå i null. Det er litt rart, da jeg i starten av fjoråret endret skattekortet til å ta høyde for både BSU, pendling, lønn osv. Allikevel en litt for stor pluss. Vel vel, det får gå. Mannen får igjen en tusenlapp, så tilsammen rundt 8000 kroner som skal inn på sparekonto når de kommer.
Samlet har vi en netto skattepliktig formue på rundt 150.000 kroner. Det er i alle fall i pluss!
Det er selvsagt stor forskjell på den skattepliktige formuen og den net worth jeg oppgir her på bloggen. Forskjellen ligger i boligen, hvor jeg regner salgsverdi, mens skatteetaten regner likningsverdi. Det jeg oppgir på bloggen ligger jo også foran siden skatteoppgjøret er for 2014.
Her blir pengene spart. Boligsparingen får ekstra påfyll. De skulle jo vært spart gjennom fjoråret egentlig, derfor er det på sparekonto de hører hjemme.
Enig med deg i at man helst skal gå i null med skatten. Betaler man inn for mye skatt, slik mange gjør, så går man glipp av den avkastningen disse pengene kunne generert hvis plassert fornuftig i tiden skatteetaten sitter på dem. Ellers må jeg si meget fornuftig bruk av pengene. Lykke til med sparingen :)
SvarSlettDet er mange flere som får igjen på skatten enn som må betale restskatt. Merkelig nok skriver NRK idag "Men skattedirektøren avviser at skattemyndighetene bevisst setter skattetrekket høyere enn nødvendig." Dette er feil, og det overrasker meg hvis ikke skattedirektøren vet at skattetrekket bevisst er satt høyt.
SvarSlettSkattebetalingsloven §5-2 (http://lovdata.no/lov/2005-06-17-67/§5-2) sier nemlig "Ved fastsetting av forskuddstrekkets størrelse og ved andre avgjørelser som treffes på forskuddsstadiet, tas det ikke hensyn til et beløp som svarer til 12 prosent av minstefradraget etter skatteloven §§ 6-30 til 6-32." Siden man ikke tar hensyn til 12% av minstefradraget, altså omtrent 10.100,- blir skattetrekket omlag 2.700,- høyere enn det myndighetene tror det egentlig bør være. Det er nok bevisst politikk at restskatt skal unngås.
8.000,- tilbake på dere samlet tyder egentlig på at dere traff ganske bra. Trekktabellene er trinnvise, så det kan gi utslag hvis man akkurat er over terskelen for å få et kort med større trekk. Det kan også hende at inntekten fra BSU-rentene ble mindre enn først antatt siden den har falt de siste årene.
Hei! Nå kommer jeg med en kommentar som ikke er relatert til dette innlegget, men jeg håper det går greit. Hvis jeg kommenterer på det aktuelle innlegget som nå er litt gammelt, så vet jeg ikke om du ser det. MEN! Jeg ble så inspirert av deg da du skrev om refusjonen du hadde fått fra flyselskapet da det ble forsinkelse. Etter å ha kommentert under innlegget, så sa du at jeg skulle si fra hvordan det gikk, og dette er meg som sier fra hvordan det gikk. Jeg leste på forbrukerrådet, forbrukerombudet og diverse artikler laget om temaet, og ble veldig sikker i min sak, at vi hadde krav på 600 euro hver (jeg og mannen min) fra flyturen til USA som ble 24 timer forsinket. I verste fall hadde vi krav på halvert sum, altså 300 hver, fordi det er noen regler der hvis man har takket ja til hotell for natten, som gjør at det kan halveres. Som hadde vært greit. Jeg leste også klart og tydelig flere steder at flyselskapene ofte prøver å påberope seg 'teknisk feil' som er utenfor deres kontroll for å slippe å tilbakebetale dette. Samtidig står det at ved teknisk feil skal fortsatt pengene tilbakebetales, det som regnes som helt utenfor ders kontroll er veldiog spesielle tilfeller og ting som f.eks storm som gjør at de ikke kan lette.
SvarSlettVi fløy med norwegian, og de brukte dessverre denne unnskyldningen, "teknisk feil utenfor vår kontroll". Grensen for forsinkelse for å få tilbake disse pengene er 5 timer, og de 5 første timene var forsinkelsen IKKE teknisk feil heller, så de lyver rett og slett. Vi ble alle sammen informert på flyplassen i San Francisco at årsaken til at vi ikke kunne fly var fordi de hadde glemt å få med seg et papir fra Norge som måtte underskrives der før man fikk tillatelse til å lette fra USA. Dette papiret ventet og ventet vi på, de oppdaterte oss underveis med at de ikke fikk tak i han som måtte skrive under på papiret osv. Så, etter det har gått over 5 timer, som er grensen for tilbakebetaling, SÅ får vi beskjed om at papiret er klart, men at nå er det teknisk feil i form av et løst sete. De kunne ikke lette før dette setet var fikset.
Når jeg mailet frem og tilbake med damen fra norwegian fikk jeg bare beskjed om at det var teknisk feil. Jeg forklarte hendelsen, at det IKKE var teknisk feil, men et papir, og da bare "vi beklager at du fikk feil informasjon". Så de lyver så det renner av dem kun for å slippe tilbakebetalingen. Godeste Anna på kundeservice har sikkert ikke skylden for dette, da jeg regner med at den som har rapportert inn hendelsen har tastet inn 'teknisk feil' nettopp for å slippe unna billigere når noen krever erstatning.
Jeg fikk allivele beskjed om at norwegian ville betale tilbake 1000 kr per pasasjer ut av ... wait for it... GOODWILL! (Nå har det gått noen dager, så jeg klarer å le av det)
Særlig at de hadde gitt meg penger ut av goodwill, det er jo fordi de vet at jeg egentlig har rett at de i det hele tatt gir meg noe. Men selv om det er totalt 7-8 tusen mindre enn vi egentlig skulle hatt, så er da 2000 kr penger det også, og jeg hadde aldri fått dem en gang hadde det ikke vært for at jeg leste om det her på bloggen din. Så takk for nyttig informasjon! Og nå vet jeg det til neste gang. Det var også veldig enkelt å fylle inn skjema på norwegians nettsider.
Synes forresten at det er ergelig at dette skjedde med akkurat norwegian, jeg har vært så fan av dem for de nye flotte flyene og uslåelige priser til USA. Vi flyr med dem flere ganger årlig. Men dette forsuret kundeforholdet kan du si.
Tusen takk for oppdatering!
SlettDet er ikke første gang jeg hører Norwegian sno seg unna dette dessverre. Vi var heldige med Turkish airlines som tydeligvis hadde en annen policy. Jeg synes det er forferdelig at de skal holde på sånn, og at det er lite kundene får gjort med det. Man kan alltids prøve å kreve skriftlig begrunnelse der og da (typ ang det papiret som manglet i USA), men trolig får man ikke det heller da det vil gi forpliktelse. Nei, jeg synes det er elendig av Norwegian rett og slett.
Men, 2000 er bedre enn nada selvsagt, selv om det er vanskelig å vite om man skal le eller gråte av at de kaller det goodwill, når det de faktisk gjør er å ikke gi dere det dere har krav på. Samtidig har de uslåelige priser, og det betyr endel for lommeboka også, så en helheltsbetraktning gjør at det kan lønne seg allikevel selvsagt. Men surt at de lurer seg unna, det er det ingen tvil om.
Takk igjen for oppdatering! Jeg flytter teksten din over til rett innlegg også slik at andre lesere finner det på rett sted :)
Takk for svar! Jeg tenkte på det faktisk, at om det skjer noe lignende igjen, så skal jeg filme det hele, og snakke med medpassasjerene og få navn slik at vi kan være mange som hørte det samme og backe hverandre ved eventuelle erstatningskrav.
SlettHei,
SlettDersom du mener at du har fått avslag på feilaktig grunnlag, så kan du videresende klagen til Flyklagenemda. Der må man dokumentere påstander om teknisk feil. Det er ikke noe hyggelig å sitte igjen med følelsen av å bli løyet til.
Selv om det kan virke "beleilig" å finne på en teknisk feil for å unngå å betale ut kompensasjon, så er ikke dette noe man bare kan gjøre. Alt skal kunne dokumenteres.
Jeg vet om tilfeller der det har vært forsinkelser der man har krav på kompensasjon ihht. EU forordningen, og da har Norwegian sendt ut SMS med informasjon om dette til passasjerene og hvordan man går fram for å få disse pengene.
Norwegian er ikke perfekt, men jeg synes bildet er litt mer nyansert enn det som er tegnet her :)
Må man skatte av en nettoformue på 150 000 kr? Trodde man måtte over millionen for at det ble noe skatt (men har aldri hatt nettoformue, så har aldri vært en relevant problemstilling for meg...)
SvarSlettNeida, det utløser ikke formueskatt :)
Slett