lørdag 2. juni 2012

Avsløring av reklametriks

Etter å ha begynt å skjønne hvordan man bør håndtere pengene sine har jeg også begynt å legge merke til all markedsføringen som virkelig prøver å overtale oss til å bruke penger på unødvendieg impulser. Og ikke vet jeg, kanskje er det fordi det bare er et halvt år siden jeg "så lyset", men de når fortsatt inn til meg... Jeg får fortsatt lyst på det de viser meg, i det minste helt til jeg begynner å se nøyere på reklamen...!

Dagens eksempel. Jeg sitter og spiser frokost ved kjøkkenbordet. Av gammel vane finner jeg noe å bla i, tilfeldigvis en Ellos-reklame som ikke har funnet veien til søppelkassa enda. Forsiden har denne reklamen:


Her spiller de nå på nær sagt alle mulig strenger!
For det første er selvsagt reklamen ymtet på kvinner, utvilsomt. Det er deres kundegruppe. Men det er opplysninger her som kan røre ved selv en mann. "Du? Burde ikke vi ha nytt sengetøy?!" Du hører han roper når HAN har hatt et svakt øyeblikk... Men det er ulike aspekter ved reklamen som trigger.


  1. Bilde. Ja, jeg får fryktelig lyst til å legge meg ned under nyvasket, nytt, fint sengetøy. Det er sant, jeg kan nesten kjenne følelsen. Det er oss kvinner. Et lyst lekkert bilde og vi smelter, kan fint se oss selv i situasjonen!
  2. Pris. Nå koster det jammen meg bare 79 kroner! Tenk over det. Først har du sett bildet og fått følelsen jeg forklarer, deretter ser du prisen. Bare 79 kroner for den følelsen?? Det er biiilllig! Oioi, og verdi 249,-? Ser du? De spiller på ordet verdi. De spør deg: "Hva er den følelsen verdt for deg??" Svaret der og da er antagelig mer enn 79 kroner. Hva er så produksjonskostnaden for dette sengetøyet? Hverken stoff eller arbeid er utført i Norge kan vi anta, heller i Asia slik normalen er nå. Med andre ord er produksjonskostnaden høyst sannsynlig lavere enn 79 kroner. Innimellom vil kjeder selge ut varer med tap for å lokke kunder, så antagelig tjener de heller ikke nødvendigvis veldig mye på selve produktet. Lureriet oppstår på nettsiden, for selvsagt må ha to sett, dvs 158 kroner. Du logger inn, bestiller og er på vei til kassa. Nei vent, du må bestille for minst 200 kroner for å gjennomføre kjøpet! Og med tanke på at ekspedisjonavgiften er 49,90 virker det fornuftig å ta med noe mer når du først er der. Vips, du er LURT!! Tenk tilbake til før du så reklamen - hadde du planer om å logge inn og bestille noe i det hele tatt? Nei? Ah, da er vi to... Ikke la deg lure til å kjøpe noe du ikke trenger!!!
  3. "Begrenset antall". Det er her til og med mannfolkene kan få en plutselig iver for nytt sengetøy. De prøver å gi inntrykk av at dette er et eksklusivt tilbud, du må handle raskt!! "Byttet løper fra deg, du må drepe det NÅ!" Tenk om det alt er tomt?? Hæææ?? Tenk tilbake - før du så reklamen: Hadde du da brydd deg om om noen sa at det teoretisk sett kunne bli tomt for et prikkete sengesett hos Ellos? Selvsagt ikke! For du hverken trenger eller har råd til det nå. Men allikevel befinner du deg nå i en bekymret ekstase i vill fart mot pc'n for å bestille før det blir tomt. Og så må du jo ha to! To? Men, dette er jo begrenset, la oss kjøpe to til mor også, hun trenger helt sikkert! I hvertfall til den prisen, og tenk om det er tomt før jeg får spurt henne?? Og når du først er der inne finner du jammen en fin genser som ville passet perfekt til den blå buksa i skapet...! Du er herved rundlurt. Det er akkurat dit de vil ha oss.
Så - fra å ikke ha behov eller ha tenkt over behov for sengetøy - til å ha kjøpt 4 sett (for å være på den sikre siden, det kan jo bli tomt) og en ny genser for 349,-  på hva, 10 minutter??

Neste gang du ser en reklame, en hvilken som helst reklame, still deg spørsmålet: Hvilke strenger spiller de på her for å treffe MEG?

Nå har ikke jeg artikler eller litteratur å vise til - kun uttalelser fra andre, en generell interesse for artikler som omhandler forbruksmønstre samt et og annet markedsføringskurs fra videregående. Allikevel tør jeg påstå at det ligger ekstremt mye forskning bak ENHVER reklame. Den er designet spesifikt for å treffe akkurat DEG akkurat der du styrer mellom behov og lyster. Dette er kynisk utarbeidet for å få deg til å se et behov du ikke hadde for to minutter siden. Tro meg.

Wikipedia (nei, det er ikke en troverdig kilde, men allikevel) definerer reklame som følgende: 
(av latinske reclamare for "å rope igjen og igjen") betegner kommersielle budskap via massemedier for å gjøre et produkt, et varemerke eller en tjeneste kjent for potensielle kunder. Reklame kan defineres som «betalt kommunikasjon av et budskap i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon».

Så nei, reklamen har ikke havnet på mitt kjøkkenbord fordi Ellos er så snille og vil meg vel ved å tilby meg noe rimelig slik at jeg kan spare penger jeg kan bruke på noe annet. Ellos har betalt mye for trykk av papirbiten som ligger foran meg. Det ville de aldri gjort hvis ikke det hadde lønnet seg! Og vi bidrar - hver gang vi biter lar oss lure til å se et behov vi ikke hadde i utgangspunktet.

Dette håper jeg du fra nå av tenker over og begynner å legge merke til. Du vil få seg mang en latter! Virkelig mye utspekulert reklame der ute! Og når du får øynene opp for det - så går du ikke lenger i fella. Du er opplyst og blir ikke lenger lurt! Kunnskap er makt.

Vurder dine egne behov - ikke la andre definere de.

Ps. Forhåpentligvis blir det ikke flere Ellos-reklamer. Jeg har nettopp avsluttet hele medlemskapet. Det var så enkelt! Så lenge du ikke skylder penger, bare send en mail til kundeservice og be de avslutte. Så slipper vi fristelsene og å fylle opp papirsøpla. Bra for lommeboka - bra for miljøet!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.