fredag 22. juni 2012

Oversikt over egne utgifter

Jeg har fått kommentar fra en leser som synes at posten "egne utgifter" på 10854 kroner i statusoppdatering mai/juni var veldig høy, noe som er nokså sant. Det er klart det ville ære mulig å redusere denne noe, og få enda litt mer penger til å betale ned lånene. For jeg må innrømme jeg har igjen noen ting jeg kunne klart meg uten, men som jeg rett og slett velger å prioritere. Det er også i hovedsak to store utgiftsposter som gjør at beløpet ser stort ut. La meg gi en oversikt over hva denne summen da inneholdt, altså utgifter i juni som ikke er felles i husholdningen:


Forsikring
363
Mobilregning
100,81
Laserop.
1587*
Kontigent Tekna
247
Lånekassen
2700
Tannlege
100
Donaldbøker
338
Pocketbok
84,5
Kjæledyr
500
Frisør
135
Reisekort
3400
Eget forbruk
1298,69
Regninger totalt.
10854


*Burde vært trukket fra, inngår i nedbetaling av lån.


Som det går fram er jo hovedutgiftene studielånet og reisekortet. Det med reisekortet er en lang historie jeg ikke har delt enda, men faktisk så sparer jeg mye på å ha det dyre kortet! Jeg bor på landsbygda en drøy time utenfor Oslo, og pendler inn til jobb hver dag, med buss. Det koster selvsagt. Men en god del av dette får jeg tilbake som pendlerfradrag på skatten neste år, så den reelle kostnaden er ganske mye lavere. Grunnen til at vi flyttet ut av Oslo var for å komme oss inn på boligmarkedet med den standarden vi ønsker og til en pris vi syns er mer riktig enn prisgaloppen som foregår i hovedstaden nå. Så prisen på reisen blir minimal i forhold til rentekronene vi har spart ved å kjøpe oss en leilighet til halvparten av hva vi maksimalt kunne lånt! Det gir også den herlige muligheten av å kunne betale ned leiligheten rimelig raskt og på den måten ha skaffet oss den egenkapitalen vi trenger hvis vi ønsker oss noe større enn dagens flotte 4-roms leilighet. Evt kan vi være fullstendig gjeldsfrie før jeg fyller 40, hvis renta holder seg passe lav og vi VIL det nok. Men dette med valget om å flytte fra Oslo og bli pendler skal jeg utdype i senere innlegg.

Deretter er det bare litt småtteri igjen, noen bøker jeg samler på og en ekstra pocketbok jeg abonnerer på som dukker opp hvert kvartal eller noe sånt. De to kunne jeg levd uten, men jeg ønsker sterkt å fortsette samlingen min, derfor prioriterer jeg disse. Tannlege og frisør spares opp på egen konto, realistiske utgifter man må ta høyde for. Det samme for kjæledyrkontoen, at dyr koster penger er ingen uforutsett utgift, så den posten måtte jeg legge inn. Antagelig er den litt overdrevet, planen er da å spare opp litt så jeg har noe stående der til evt veterinærutgifter osv. Fagforeningskontigent - tja - om det lønner seg vil høstens lokale lønnsoppgjør vise! Mobilregningen kan jeg ikke klage på, den inkluderer månedavgift på kr 49,- så billigere klarer jeg ikke få den uten å si opp abonnementet tror jeg. Forsikringene inneholder både innbo og helårs reise for meg og sambo, samt forsikring av to av våre tre hårballer. Så den øker nå på grunn av hårball nr 3 har fått nytt hjem hos oss :) Forsikringene på dyrene innebærer at jeg kun betaler 25% av veterinærutgiftene. Har allerede fått dekket tilsvarende årsavgiften på forsikringene i år, så de er forsåvidt betalt. Når buffer blir stor skal jeg vurdere å droppe forsikringene på kjæledyrene. Vi har delt det slik at jeg betaler innbo, reise og kjæledyrforsikringen, så betaler sambo bilforsikringen på bilen sin som vi begge bruker. Det går ca opp i opp.

Den siste da er det som heter "eget forbruk". Det er på en måte fleksen i budsjettet mitt, som hindrer det i å sprekke hvis småting dukker opp. Den starter normalt på 1500, og reduseres dermed etter ting som kommer opp. Jeg burde begynne å ta donaldbøkene inn i den posten egentlig. Ellers går det til egne aktiviteter som lønningspils, rødvin til hjemmekos, et og annet sjeldent cafebesøk med venninner, litt sminke og annen kroppspleie som ikke handles i dagligvarebutikker og andre småbehov. Hittil har den posten også dekket kleskjøp, dermed har jeg ikke kjøpt et eneste plagg siden oktober i fjor ;) Fra høsten blir det egen kleskonto, det er snart hull i alt jeg har nå, så jeg må nok til med enda en realistisk post...

Merker av min egen skriving at jeg egentlig ikke har lyst til å kutte så veldig i dette.
Synes nedbetalingen går strålende og etter planen, og om jeg finner en 500-1000 kr ekstra her ved å kutte enda mer gjør det bare mindre motiverende  fordi det blir på grensen til urealistisk. I tillegg vil det ikke påvirke det faktum at gjelden er borte om ca nøyaktig 5 uker fra nå, johoo! Det å leve på minimum av minimum gikk greit de første tre månedene, mens jeg kvittet meg med kredittgjeld rundt nyttår i fjor. Levde på ca 200 kroner til "eget forbruk" fra midt i november til slutten av januar. Men for å klare den varige endringen må budsjettet være nøkternt men såpass realistisk at det ikke blir en tvangstrøye.

Kan til sist legge til at tanken om å redusere litt på eget forbruk er oppe svært ofte, så det er mulig noen endringer gjøres etterhvert altså! Kan klare meg på mindre, det vet jeg jo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.