mandag 5. september 2016

Status august/september

Heisann, da var det jammen et stykke inn i september allerede!
Jeg har endelig fått litt tid til å ordne med tall, hvilket jo er en ren glede akkurat nå.
Som jeg skrev i forrige innlegg så fikk vi overraskende god pris for leiligheten vår. Det er kjempedeilig å være ferdig med salg, og å kunne starte flytteprosessen så smått :) Overskuddet ifht prisvurderingen vi hadde på leiligheten har jeg nå brukt til å oppdatere formuetallet vårt, selv om vi ikke får pengene før etter overtagelse 1. november. Det er i praksis ikke mulig å trekke seg fra salget så vi taper på det, dermed anser jeg summen som sikker. Trekker dog fra meglerutgifter på ca 60.000 kroner. Da øker formuen med nesten 300.000 kroner! Ingen tvil om at boligmarkdet er et greit sted å ha penger akkurat nå. Jeg kommer tilbake til dette under.


Selv om formuen går opp, ble ingenting spart av vanlige lønninger denne mnd. Hele overskuddet ble spist opp av kommunale avgifter. Jeg med ammetåke og i babybobla hadde på en måte glemt at den regningen skulle komme, siden det er første gang vi får en slik etter vi kjøpte huset. Men slik økonomien vår er nå så er en "overraskende" (les: glemt) regning på 7500 kroner helt uproblematisk. Men da ble det ingenting til sparekonto denne måneden. Men avdrag på boliglånet utgjør en god del, og det er positivt.


Spareratene vinger ekstremt i år, det viser egentlig hvordan økonomien vår er nå. Ingen måned er lik. Frem til vi har flyttet blir det slik. Men da skal det bli mer orden og hver måned blir mer lik den forrige igjen. Savner virkelig da alt var nesten likt hver mnd! Spareraten for august er i hovedsak betaling av gjeld.

Gjelden tusler nedover hver måned, men i november skal den få et skikkelig jafs! Vi kommer til å redusere gjelden med 1,5 millioner kroner, og det vil synes. Jeg gleder meg! Da vil også månedsbeløpet vårt reduseres. Vi kommer nok til å betale ekstra på boligen allikevel, men nå er vi nede i en gjeldsgrad på 63%, hvilket er komfortabelt og relativt trygt. Dermed ser vi nå for oss å fordele investering videre mellom aksjefond og ekstra betaling på bolig.

Igjen gjør formuen et hopp. Slike hopp som hittil kun skyldes boligmarkedet. Forrige hopp ved verdivurdering av leiligheten før jul, og nå oppdatert med salgspris på leiligheten (fratrukket meglerutgifter). Jeg sa innledningsvis at boligmarkedet er et godt sted å være nå, for siden vi kjøpte i desember 2011 har prisen på boligen vår økt med over 60%. Det er ca 13% i året. Og vi bor ikke i Oslo en gang, dog tilhører vi absolutt "Østlandsområdet" det gjerne snakkes om når det gjelder boligpriser. Men halvannen time fra Oslo mot svenskegrensa  hadde vi ikke trodd at boligen vår skulle gi oss såpass med avkastning. Vi kjøpte den jo i 2011 for å i det hele tatt bare komme oss ut av leieforhold og inn på boligmarkedet. Det lønte seg mer enn vi hadde trodd kan man si. Men det er bra, da har vi fra november en egenkapital i bolig på 1,5 millioner kroner. Og som også nevnt over kommer vi da fremover til å fordele investering mellom ekstra betaling på boliglånet (iaf mens renta er lav) og å sette penger i aksjefond.

Nå gleder jeg meg bare til å få unnagjort flytting. Vi flytter det meste selv, men vurderer å koste på oss flyttebyrå til å ta et lass med de tyngste møblene. Kan være verdt det for å ikke risikere nye ryggskader her i hus.

Ellers går nå et malerfirma løs på vårt nye hus, med helsparkling og maling av hele første etasje. I hovedsak sparklingen som bør gjøres ordentlig, male kunne vi gjort selv. Men når de først skal jobbe der var er det kjapt for dem å male også. Siden huset står der tomt er det en enkel løsning for å friske opp litt. Helt unødvendig bruk av penger, men jeg tror det blir mye finere enn det er i dag. Merkelig nok er huset fra 2009 utstyrt med kjip glassfiberstrie i farge som tar meg rett tilbake til studenthyblene jeg har bodd på. Så noe måtte gjøres, og plutselig fikk vi råd til å gjennomføre det vi hadde lyst til. Mannen har brukt mye tid på å ha kontakt med mange ulike malerfirmaer, vi har vel fått en 5-6 tilbud og valgt det rimeligste som vi har tro på at er seriøst. Vesentlig for oss er blant annet å betale på etterskudd. Jeg driver ikke med forskuddsbetaling. Penger gis når jobben er gjort tilfredsstillende og ihht til avtale, hvilket vi har skriftlig. Sånt er viktig.

I tillegg investerer vi i varmepumpe med en gang, og får nok den på plass også før vi flytter inn. Bort med dyre panelovner, vi kjører varmepumpe og vedovn. Ingen fare for å fryse til vinteren!

Så, litt av pengene vi har tjent på leiligheten forsvinner jo. Male- og sparklejobben koster oss ca 50.000 inkl alt, og varmepumpa rundt 25.000 inkl montering. Nå har vi forsåvidt allerede spart opp til dette som vi har på konto, men da kan de pengene bare bli stående, og vi har nå null problem med å dekke ulønnede permisjoner frem til vesla får plass i barnehage.

Viktigst av alt, selv om vi bruker endel penger på unødvendige ting, så blir også boliglånet 200.000 kroner lavere enn vi hadde trodd på forhånd. Hurra!

Langt innlegg, men hvem vet når jeg har tid til neste :p


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.