torsdag 2. mars 2017

Hva skjedde med tv'n?

Ja, noen husker kanskje at vi hadde store ambisjoner om å droppe tv, og tvutgifter når vi flyttet til nytt hus. Og tanken var god....! Helt til det viste deg at det ikke var så lett å ta det steget som vi hadde trodd.

Nå skal det sies, Tv'n er sjelden i bruk. Den står på gjesterommet i andre etasje (som egentlig bare er soverom...), og det hender mannen spiller litt Playstation i et ledig øyeblikk. Annet enn det står den der, tilkoblet Canal Digital og Apple TV. Så hvorfor betaler vi da fortsatt NRK-lisens? Og ikke kutter tv-abonnementet?

Her er årsakene:
1)
Vi har fiberledning fra Canal Digital inn til huset vårt - det gir fine muligheter for god og stabil internettdekning, så valg av nettleverandør er ikke så vanskelig. Og da Canal Digital endelig like før nyttår kom med nyheten at de tilbyr kun internett separat fra TV, så kastet jeg meg på telefonen for å bli kvitt tv-abonnementet. Men, de har selvsagt gode selgere hos CD, og ikke uventet viste det seg at pakkeprisen på tv- og beste internetthastighet på kampanjepris ville være billigere med ett års binding enn å velge å kun betale for internett. Så da velger vi naturligvis det billigste og får god internetthastighet. Hvilket vi ønsker å prioritere i og med at vi da streamer endel i stedet for å se på TV. Så der røyk min plan om å ikke ha tv-abonnement.

2)
Når vi da først har tv-signaler... ble det lett å ikke plombere tv'n også. Dessuten ryktes det at NRK-lisensen slik den betales i dag snart er en saga blott. En ny ordning vil komme på plass, og slik jeg leser det betyr dette høyst sannsynlig at man ikke lenger kan velge å plombere tv for å slippe avgiften. Jeg tipper den legges til som en ny obligatorisk avgift, kanskje gjennom skattesystemet. Så snart forsvinner vel den regningen uansett. Dvs, den blir jo ikke borte, men den vil antagelig trekkes fra lønna via skatten. Så muligheten for å spare noen kroner ved å plombere tv'n er uansett meget kortvarig, selv om jeg ikke har sett noen dato for når NRK-lisensen forsvinner.

Alt i alt så kan like gjerne tv'n stå der tilkoblet tv-signaler ser det ut til. I alle fall frem til kampanjeavtalen med CD opphører. Da blir det ny vurdering.

Men, jammen er det deilig å ikke ha tv tilgjengelig!
Før sto den liksom alltid på utover kvelden.
Nå gjør vi bevisste valg.
Så det jeg nå ser på tv er: Dagsrevyen på NRK Nett-tv når vesla er i seng. Og Luksusfellen og Boligjakten via viafree.no. That's it. Det frigjør endel verdifull tid. Spesielt merker vi det i helgene, for nå som vi har barn kan vi ikke lenger bruke helgene til å følge skisport. Vi må ut å gjøre skisport, haha. Selv om vi hittil bare er på akebrettnivå. Og samtidig merker jeg også at min tålmodighet ved leggetid er betydelig forbedret når det ikke er noe tv-program som lurer i bakgrunnen. Og det gjør leggetid koseligere syns jeg. Bare fordeler! Så alle de som skriver at man skal slutte å se på tv har helt fullstendig rett! Selv om det for oss akkurat nå ikke var spesielt mye å spare i kroner, så er det mye spart i tid! Merker dog at andre synes det er veldig rart at vi ikke har TV... Og at jeg har en ett-åring som (nesten) aldri har sett på tv. Det er også en kjempefordel. Vi har ingen tv-barnevakt, så vi må faktisk tilbringe tid sammen med veslejenta. Dét tror jeg er kjempebra for henne!

4 kommentarer:

  1. Men du må vel ta med lisensen i regnestykket. Det er vel 240 kr i mnd der. Blir det fortsatt billigere framfor å ha bare Internett? Med Get har man forresten muligheten til å si at man ikke ønsker dekoder selv om man har signaler gjennom f.eks borettslag, kanskje man kan gjøre det samme hos CD. Det holdt for min del for å bli kvitt lisensen.

    En endring på hvordan NRK skal få dekket budsjettene sine er nok fortsatt noen år unna, tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av nysgjerrighet, bestilte du da en bekreftelse fra Get på at du ikke har dekoder? Hvordan gjør man det når man egentlig har fritt valg av leverandør...hvordan dokumentere at man ikke får inn tv-signaler fra noen? Selv med lisensen er prisforksjellen liten på hele pakka vs bare internett. Pga kampanjepris. Ikke om vi hadde klart oss med billigste internett, men da blir streamingen vanskelig, og vi liker fortsatt å kunne streame film, fotball osv. Men hadde det vært mulig å slippe lisens uten å plombere tv...

      Slett
    2. Ingen bekreftelse, men de melder inn til lisensavdelingen om nye kunder så jeg antar at det er noe slags system der. Da lisensmannen kom på døra var det ikke noe problem i alle fall.

      Slett
  2. Tv`en må ut ;-). Skjønner ikke hva jeg brukte den til tidligere. Og med alle disse abbonementene og lisensens så er det en no brainer :-).

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.