onsdag 5. februar 2020

Morsomme tall - veien mot (mer) økonomisk frihet

Da har jeg oppdatert regnearkene mine med et nytt tall som er artig å følge litt med på! Det handler om investeringene våres, og hvordan de i fremtiden er tiltenkt å bidra til økonomisk frihet.

Nå har vi jo innsett at veien frem til full økonomisk frihet er såpass lang, og vil kreve såpass mye offer for familien, at det ikke er noe stort mål i seg selv. Sånn p.t i alle fall. Samtidig vil jo enhver passiv inntekt i fremtiden bidra til mindre behov for lønn inn. Hvilket kan bety mer ferie, mer tid til hobbyer, mer tid til alt, selv om vi ikke nødvendigvis kan (eller vil?) slutte å jobbe. Slo meg på vei til jobb i dag, at jeg tror ikke jeg hadde sluttet å jobbe når ungene flytter ut uansett om jeg kunne gjøre det. Noe må man jo ta seg til for å ha det bra også. Så behovet for "slutte å jobbe"- frihet er ikke så stort nødvendigvis. Men muligheten til å jobbe mindre, den kan være fin.

Så nå har jeg regnet ut hvor mye investeringene våre ville gitt utbetalt pr mnd ved uttak etter 4% regelen.

Den sier omtrent følgende: at så lenge du selger ut 4% eller mindre av aksjefondene hvert år så varer sparepengene i 30 år. Det er egentlig såpass genialt, at dersom verden går sånn omtrentlig som forventet, så er aksjefondene på en måte en (nesten) utømmelig kilde til inntekt. Men det kommer jo an på når man starter om 30 år er nok.

Så derfor har jeg av nysgjerrighet beregnet hva våre investeringer ville generere av passive inntekter i dag, gitt at vi solgte oss ut med 4% i året. Deretter trukket fra skatt (antatt 32%) og delt på 12 mnd per år. Og da har jeg ikke regnet med sparingen til barna, for de har vi jo en plan om å gi fra oss en dag. Så kun vår egen sparing er medregnet.

Eksempel blir da fra status 30.1:
Verdi aksjefond: kr 264371,-

Og regnestykke som følger: 264371 kr x 0,04 x 0,68 / 12 mnd = 599 kr/mnd

Dette tallet skal jeg følge med på, for det er morsomt!
Spent på hva tallet er om 20 år fra nå, og hvordan det da kan bidra til lønn/pensjon. Ekstra motivasjon til å investere penger jo før jo heller.

Hvor mye vi må spare for å kunne leve av det osv det gidder jeg ikke regne på, det er antagelig ganske uaktuelt uansett. Jeg ser for meg at vi har en eller annet inntektsgivende arbeid ganske lenge faktisk, og sannsynligvis (men ingen garanti!) også pensjon en dag.

3 kommentarer:

  1. Hei, fin blogg.
    Hva er 0,68 i din regnestykke: 264371 kr x 0,04 x 0,68 / 12 mnd = 599 kr/mnd?

    SvarSlett
  2. Takk! 0,68 er fratrekk for skatt, en antagelse på 32% skatt (1-32/100). Burde forklart det bedre!

    SvarSlett
  3. Hei, ser at du regner med 32% skatt, men er det ikke bare skatt på gevinsten av aksjefondet. Det du tar ut i starten kan vel regnes som uttak av innskuddet og bli skattefritt? Eller hvordan virker det?

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.