onsdag 12. februar 2020

Ny bil!

Ja, hva tror dere?
Neida, selvsagt ikke.
Vi skal selvsagt ikke kjøpe bil, hverken ny eller brukt - akkurat nå.

Men, jeg kom på at jeg har "uteglemt" en særs viktig post i budsjettet vårt. Nemlig sparing til ny bil. Før forrige bilbytte ble det ikke spart opp, så vi endte med å øke boliglånet for å kjøpe bil. Det er så ikke i tråd med hvordan vi bør gjøre det, hvilket er å spare opp cash. Les mer i : Bil uten billån?

Men det sitter så langt inne. Fordi bil er ikke min greie, det er mannen sin greie, samtidig bruker jeg jo hans greie med ganske stor glede, og hans greie bidrar absolutt i hverdagen på en slik måte at jeg ikke bør klage! Men jeg HATER å spare til bil. Det er de sureste pengene jeg vet om av en eller annen grunn. Har ikke lyst til å spare til bil jeg. Ikke det minste. Men allikevel, så bør vi gjøre det.

Nå har vi hatt forrige bilkjøp i ca 1/2 år, så om 4-4,5 år er mannens karantene ute og han får lov å bytte bil. Så i går spurte jeg han hvor mye han regner med å ville ha om 4 år, så svarte han 200.000. Grrrrr... Og hvor mye tror du vi får for bilen vi har nå? 40.000... HÆH! Vi kjøpte den pent brukt IFJOR for 160.000, hvordan i all verden kan det være bare 40.000 igjen om bare fire år :( Jeg forstår det ikke og håper han tar feil. Eller er det virkelig slik at en bil er null verdt i det den er 10 år gammel? Er det mannen begrunner det med. At om 4,5 år er bilen 10 år og vi får ikke solgt den omtrent. Jeg håper han tar skikkelig feil, bilen er jo knallfin og for meg fremstår den helt strøken.

Men uansett, skal ekteskapet klare seg, hvilket jo er hyggelig, så må dette tas høyde for. Så, 200.000 kroner - 40.000 kroner, da må vi spare 160.000 kroner på 4 år da. Det vil ganske enkelt si: 3300 kroner hver måned. Og dette hadde jeg glemt i budsjettet. Eller - jeg hadde ikke lyst til å tenke på det. Nå har jeg tenkt på det, satt opp spareavtale til skjult sparekonto på 3300 kroner og så får de pengene bare forsvinne ut av syne, ut av sinn, så slipper jeg å tenke på det ;) Reduserte litt ned på feriesparing, kuttet 500 kr fra matbudsjettet som kanskje var litt høyt og reduserte da overføring til bil-konto (uftgifter) med 1000 kroner i den tro at den kontoen da kun skal ta seg av bilen vi har nå.

Så sånn er det, det er i alle fall veldig kjekt med et budsjett som gjør det enkelt å justere når prioriteringene endrer seg. Alfa og omega for økonomisk kontroll.

Sånn - da vil jeg ikke tenke på dette igjen før om 4 år. Takk.

2 kommentarer:

  1. I følge smarte penger, https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall så er verditap 47% etter 5 år for en bruktbil. Hvilket skulle tilsi restverdi 85000,- Min personlige erfaring er at dette er et noe optimistisk % verdi, men uansett lyder 40000 for lavt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, sikkert mannen som prøver å lure til seg dyrere bil :p Typisk han altså, haha! Jeg er mer enig med deg og syns det var drøyt pessimistisk. Kanskje jeg selv legger til grunn salgspris på 60.000, midt mellom ditt forlag og hans.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.