torsdag 4. oktober 2012

Investeringer - hastverk er lastverk?

Jeg har hittil holdt meg unna temaet investering, både her på bloggen og i min egen økonomi. Dette blir faktisk det aller første - og antagelig enste på en god stund- innlegget om dette temaet.

Det er klart det er veldig fristende å begynne å finne ut hvordan jeg kan få bedre avkastning på sparepengene mine!! Er du gal? Det er jo det vi alle vil, ha mest mulig igjen der vi plasserer pengene. Så på et eller annet tidspunkt litt frem i tid blir dette selvsagt noe jeg må lære meg mye mer om, og begynne å eksperimentere litt med. Så hvorfor holder jeg tilbake?

Jeg kan hittil veldig lite, nesten ingenting faktisk, om investering i aksjefond og liknende. Det eneste jeg har lært hittil er tre kjempeviktige og nesten fundamentale ting om å investere penger generelt:
1. Man må ikke forhaste seg
2. Man må aldri sette penger i noe man ikke selv forstår
3. Man må aldri investere mer enn man har råd til å tape

Fordi: høy avkastning = høy risiko og høy risiko kan bety store tap. Og er det en ting jeg ikke vil - så er det å kaste bort mer penger. Det har jeg gjort nok av hittil i livet. Samtidig er det null mulighet for bedre avkastning hvis man ikke tar litt risiko. Det virker derfor logisk at man bør vente med å investere til man har penger som det ikke er krise hvis det går i tap på.

Punkt to er også viktig - og sammen med punkt tre - grunnen til at punkt en er så viktig, hehe. Det vil ta tid å lære, det vil også ta tid å eksperimentere med småpenger for å lære hvordan ting fungerer.

Per i dag har jeg ingen penger jeg har råd til å tape. På ingen måte. Jeg bygger bufferkonto, og har fortsatt to store gjeldsposter som gjerne skulle vært redusert - for den økonomiske trygghetens del. For å skape det stabile og solide fundamentet jeg er ute etter. Etter det vil investeringer bli en mer naturlig del å fokusere på. Nå ligger jo det noen år frem i tid, og som sagt over vil det ta tid å lære seg om investeringer. Så kanskje ligger det å begynne eksperimenteringen med ikke helt store beløp noe nærmere rent tidsmessig. Antagelig når bufferkontoen er full en gang neste høst.

Det er også veldig viktig å huske at bufferkonto-penger ikke er en investering. Å lykkes med investeringen betyr gjerne at man må binde opp pengene sine over lengre perioder, minst 5 år eller lenger. Bufferkonto-penger skal være tilgjengelige dersom det skjer en krise i morgen. Og da kan de ikke stå i et fond som har en dårlig periode slik at man må selge med tap for å få tak i pengene.

Men - for de som allerede har et solid fundament og er på jakt etter gode kilder for læring, så kan jeg anbefale en titt innom Aksjebloggen Spesielt er det et flott innlegg for nybegynnere: De mest vanlige spørsmålene for nybegynnere i aksjemarkedet. Har tittet på det og funnet ut at det virker til å være svært fornuftige råd som gis her - og antagelig stedet jeg kommer til å starte etterhvert.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.