mandag 17. oktober 2016

Ute av kontroll

Ja, altså ikke økonomien sånn i sin helhet, men finansministeren har tydeligvis mistet litt fokus. Og det er en utrolig ekkel følelse. I går var vi ute og så på sofaer (hos söta bror), og det var uvant å måtte innrømme at jeg faktisk ikke helt vet hvor mye penger vi egentlig har til rådighet. Altså, det mangler jo ikke penger noe sted, men ny sofa koster, og det vi har lyst på er selvsagt dyrere enn nødvendig. Hvilket meget mulig fortsatt er ok, men å ikke kunne si med sikkerhet hvordan ståa er var ikke så bra.

For like rundt hjørnet er jo mine 10 uker med ulønnet permisjon. Ulønnet, hvilket må bety null kroner inn på konto for hu mor. Og mannen lurte da på hvor mye vi da går i minus - og jeg kunne ikke svare på stående fot. Enda dette er bare et par mnd frem i tid! Jeg lener meg litt for mye på at jeg vet det kommer mer enn nok penger inn etter boligsalg til at det ikke er noe problem. Men samtidig skal de brukes fornuftig og mest mulig bør gå til boliglånet. Så det er ikke holdbart å ikke vite.

Nå fikk jeg endelig tatt en titt på tall og datoer, og ståa er at det kommer bittelitt penger inn i desember, og bittelitt i slutten av februar, mens neste dato for full lønnsutbetaling for meg er 28. mars. Så fra 28. november til 28. mars er det minimalt med penger inn på konto for meg. Beregningen viser at vi da vil gå ca 9000 kroner i minus hver måned for å kunne dekke alle faste utgifter. Da settes all sparing (med unntak av spareavtalen for barnetrygden) på vent i den perioden. Eventuell annen pengebruk må da dekkes av andre kontoer, f.eks står det jo penger på gavekonto som kan brukes til jula. Men nå skal jeg ta unna 30.000 kroner og sørge for at de står trygt til å dekke manglende lønn. For det må jo være hovedprioritet nå.

Det er så typisk at når det ventes en stor utbetaling så sitter virkelig pengene løsere enn de burde. Spesielt med tanke på at man selvsagt bør vente med å bruke av de til de er på konto! Det er ikke alltid like lett å følge sine egne råd ;) Akkurat nå er det faktisk veldig vanskelig synes jeg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.