tirsdag 8. februar 2022

Rotet bort en formue!

 Heisann!

Vi har de siste par ukene vært nede med covid, tre av fire klikket inn positive tester, den siste var bare syk men klarte ikke slå ut positivt. Det er det rareste... men, det gikk nå greit, og litt godt å ha testet første runde med covid, så trenger vi ikke være så bekymret for den lenger, for egen del.

Men, det har ikke så mye med økonomi å gjøre.
Men det som skjedde under denne tiden er jo verdt å skrive om!

Vi er jo litt opptatt av strømregninger for tiden, så nå kom det jo inn ny strømregning. Men mannen begynte å stusse, på hvor det ble av pengene vi skulle få i støtte, dvs. at det var et beløp vi tydeligvis skulle få utbetalt, da nettleieregninga kom på 0,- og det ikke var trukket fra strømregninga. Så leste han ting med liten skrift på faktura og fant at det skulle overføres til konto xxxx. Men han kjente ikke helt igjen kontonummeret, før det begynte å demre noe om vår forrige bruksbank. Het ærlig var jeg helt overbevist om at vi hadde avsluttet alle kontoene i den banken for flere år siden. Jeg har ikke en gang lagt merke til det på skattemeldingen! Men der var det visstnok fortsatt en konto der strømstøtten da ble utbetalt.

Så, ok. Han logger inn da for å sjekke at vi har fått det vi skal, og å overføre de til nåværende dagligbank. Så kommer det: "Du...? Visste du at NAV betaler inn til denne kontoen hver måned? Ser ut som at dette er barnetrygden... så på denne kontoen står det nå 68.000 kroner!"

Wow!!

Nei, ehm, det visste jeg ikke. Men når han sa det... så stemmer det nok at jeg ikke husker å ha sett innskudd fra NAV i nåværende dagligbank ja. Jeg har lagt merke til det i skattemeldinger, årsoppgaver og brev om omregninger osv, så jeg visste at vi fikk pengene. Men jeg har aldri oppdaget at de mangler på inntektssiden! Så, hver måned har vi spart barnetrygden både på høyrentekonto OG i aksjefond, og jeg har ikke merket at over 3000 kr mangler i inntekt. Jeg har slitt med å å få ting til å gå helt opp, men tenkt at det sikkert bare er at vi har utbetalinger av lønn to ganger i måneden osv.  Men nei, at det mangler over 3000 kr i forhold til hva regnearket mitt sier forklarer jo en hel del.

Da lo vi godt ja! Og lenge! Det er jo ikke så dumt å finne en glemt konto med 68.000 kroner på! Nå leter vi etter flere, haha. Men ser ut til å ha vært bare den ene. Og visstnok, logget inn på NAV, og der ligger det kontonummeret inne som jeg sikkert la inn da første barn ble født, hvilket er straks 6 år siden. Og som jeg deretter glemte å endre da vi byttet bank. Og tydeligvis glemte jeg å avslutte akkurat den kontoen da vi byttet bank også. Så med nok glemsel ble det en hemmelig sparekonto som ingen visste om! Fantastiske saker. Vet ikke om jeg er glad eller skremt. Litt av begge deler tror jeg.

Jaja, men så fint, etter bygging av bod etc. i sommer skylder vi fortsatt bufferkonto en haug penger, den gikk ned fra 150.000 til 90.000. Og jeg har slitt med å finne overskudd til å putte inn igjen. Men da var det jo ikke rart, og veldig lett å ordne opp i. Med noen tastetrykk er nå bufferkonto tilbake til 150.000 kroner, og mannen skal få ta seg en sverigetur for litt av overskytende. 

Men da kan jeg jo plutselig gå igang med aksjesparing igjen, vi har hatt en pause for å fylle bufferkonto, så har bare spart til barna. Fine saker!

Så, dagens sparetips, glem en konto og få et statlig organ til å sette inn noen tusen der hver måned gjennom noen år. Oppdag den ved en tilfeldighet! 

Eller ikke. Flaut å ha misset den altså. Bra, men flaut. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.