tirsdag 15. mai 2012

Veien ut av luksusfellen - del 1 - Få oversikt!

Etter en liten utskeielse (lørdagens innlegg om alt det geniale ved ukeshandling) er det tilbake på sporet for å fortelle hva JEG gjorde da jeg endelig innså at jeg var drittlei av stadig å være blakk, oppgitt hver gang jeg fikk en uventet regning og rett og slett at nok fikk være nok!! Noen kjenner seg kanskje igjen?

Dette blir basert på hvordan jeg har tenkt og hva jeg har gjort. Det finnes helt sikkert andre metoder, men jeg anbefaler denne framgangsmåten fordi jeg VET at det har fungert veldig bra for meg.

Ok, here we go.
Det aller første jeg var nødt til å gjøre for å i det hele tatt få en anelse om hvordan jeg skulle gripe fatt i problemet var å skaffe en oversikt over dagens situasjon. For meg skjedde dette for sånn ca 6 måneder siden. Min måte å få oversikt på var omtrent slik:

Jeg satte opp en liste over alle mine faste utgifter, alt som på et eller annet vis ble trukket fra min konto i form av en regning. Satte meg ned en ettermiddag, logget inn i nettbanken og så over hva som var betalt av regninger den siste måneden. Slik forsøkte jeg å lage en liste over hvordan en vanlig måned så ut, utgiftsmessig. Med husleie, strøm, forsikringer, betaling av gjeld osv. Alle utgifter jeg kom på. Jeg skrev også ned frekvensen for regningene, der jeg visste at de ville komme igjen etter en viss tid. Dette ble brukt til å få bukt med begrepet "uforutsette utgifter" og "uventede regninger".

 Listen kan f.eks se slik ut:



For å få oversikt over gjelden kan man gjøre på ulike måter:
1. Du kan vente på regningen, ÅPNE brevet, og lese papirene. Et eller annet sted skal det stå hvor mye du er skyldig totalt.
2. Hos noen banker har du fått mulighet for å logge inn og følge med på kredittkortsaldo. Logg inn og skriv ned hva du skylder. Det samme for handlekontoer ala HM og Ellos, der finner du totalen på nett.
3. Det er også mulig å ta en telefon til de du vet du skylder penger for å få oppgitt hvor mye du skylder. 

Det du ønsker å vite om gjelden er: skyldig beløp, effektiv rente og minstebeløp per mnd. Dette skal brukes for å legge en plan for nedbetaling. Snøballmetoden er en svært effektiv metode for å betale ned gjeld, den kommer jeg tilbake til i senere innlegg.

Målet med dette er å få på papir hvilke utgifter man har hver måned. Legg til det du tror du bruker på matvarer og annet, og sammenlikn så med inntekten. Hvordan ser det ut?  Det er på en måte luksusfellens tavle på papiret og med de reelle tallene. Hvorfor rope på TV3 når man fint klarer å få denne oversikten selv? Man å bare starte et sted, så begynn å skrive ned! Det er mye lettere å ta tak i noe du vet hvordan ser ut. 

Det å skaffe denne oversikten er en forutsetning for å ta fatt på del 2 - nemlig å lage et budsjett. Hvis du vil snike litt nærmere neste skritt kan du allerede når du setter opp oversikten tenke nøye over hver enkelt utgift og vurdere om det er noe du MÅ ha, eller om den kan kuttes evt. reduseres. Da røk det mange bladabonnementer hos meg for å si det sånn...!

Trodde du at du hadde kontroll? Selv om du ikke er blakk eller har gjeld, vet du hva pengene dine blir brukt til hver måned? Sett opp samme oversikt, kanskje får du noen overraskelser!

Edit juli 2019: Nå kan du enkelt logge deg inn i Gjeldsregisteret og få en oversikt over all usikret gjeld. Denne skal prioriteres! Men husk at her vises ikke sikret gjeld, dvs feks boliglån, studielån og billån. Gjeldsregisteret finner du her: https://www.gjeldsregisteret.com/ 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.