tirsdag 9. juli 2013

Årets feriebudsjett

Okay, jeg kunne like gjerne kalt dette "enda en ubehagelig sannhet".

Det er nå 3,5 arbeidsdager igjen til ferie, og det er 3,5 dager og en natt igjen til vi reiser av sted på årets sommerferie. 3 uker bilferie i Europa, gjennom Tyskland, ned til Kroatia og hjem igjen gjennom nord Italia. Skulle gjerne sagt det var snakk om telting hele veien, men nei, storbyene lokker, og det blir faktisk hoteller det meste av turen. I tillegg koster vi på oss noen fergeturer, spesielt Colorline Fantasy på hjemreisen er en ren utskeielse fordi vi ikke er fristet til å kjøre hjem igjen samme vei opp gjennom Sverige. Da er vi nok så lei at vi gledelig betaler for å bli fraktet til Oslo over natta.

Det sier seg selv at dette blir dyrt. Det er egentlig unødvendig, men det er bare å være ærlig: jeg elsker å reise! Det er utvilsomt mitt største pengesluk. Prøver å minne meg selv på at jeg for kun kort tid siden satte 30.000 på sparekonto, og at så lenge jeg bruker mindre på ferie så er det ikke direkte krise. Så jeg har selvsagt et budsjett, tidenes høyeste. Kanskje en konsekvens av at det føles utrolig deilig det første året jeg ikke må bruke feriepenger på å betale tullegjeld!

Budsjett for turen fra mine egne feriepenger: 20.000 + 2.500 til litt småshopping
Sambo bidrar med tilsvarende, og i tillegg har vi ca 4000,- på feriesparekontoen, og matkontoen på 2750,- blir selvsagt også med oss på tur. Totalt nærmer vi oss jo et budsjett på 50.000 kroner. Noe som er helt fullstendig sykt.

Det skal sies, målet er ikke å bruke opp pengene, men målet er å ikke måtte ty til de billigste løsningene hele veien heller. Vi unner oss nok litt luksus underveis, blir ikke de billigste hotellene man kan oppdrive i Europa kjenner jeg meg selv rett. Vi satser på et snitt på under 1000 kr natta for overnatting. Vi har 16 netter med behov for hotell, noen netter tilbringes hos venner, og noen på ferger. Bensin kommer selvsagt til å koste, samt bompenger, vi har estimert en ca 8000 kr totalt (ut i fra google maps), fergene kommer totalt også på omtrent det samme. Allerede oppe i rundt 32.000 kroner, og da har vi ikke spist en brødskive enda en gang. Mat og lommepenger kommer da i tillegg, heldigvis er det litt billigere i Europa enn hjemme, så så lenge vi klarer å moderere oss i matveien så øyner jeg et håp om at det kan være noe igjen. Men jeg frykter uforutsette utgifter. Jeg har jo allerede brukt 850,- på kart! Oppdatert navigasjonen til bilen med nye kart, og kjøpt en kartbok. Men av overnattingene vi har booket er snittet hittil på 665.-, og det da inkl det lengste oppholdet, 5 netter i Kroatia. Booker ikke mer, fleksibilitet er halve moroa på biltur ;) Dessuten er det billigst å bestille hotell uten avbestillingsmulighet.

Regnskap for turen føres underveis i en liten notatblokk, og jeg deler det selvsagt her etter turen.
Vi har en tanke om at evt overskudd fra turen betales inn ekstra på boliglånet. Det er jo en god motivasjon!

Apropos boliglån... Jeg brukte Metts bloggs nedbetalingskalkulator på vårt boliglån slik vi betaler per i dag, og la inn hva 50.000 ekstra i innbetaling ville gjort for oss... Det er jo ganske ille. Vi kunne vært ferdig med boliglånet 2 år og 5 måneder tidligere! Spare rentekostnader hadde vært 31 902 kr (dog ikke justert for inflasjon eller skatt). Hva kan man si - turen betyr mye for oss, for selv om vi vet dette vil vi allikevel dra!

Argumentasjon for å bruke så sykt mye penger på en tur:
  • Vi har ingen kredittgjeld, billån eller noe annen gjeld enn boliglån og studielån.
  • Vi bruker penger vi har, og har et budsjett å forholde oss til.
  • Vi planlegger bryllup neste år, og denne turen er en av tingene på "vil gjøre før vi får barn"-lista. Så kanskje på tide å endelig få tatt turen vi har snakket om i snart 6 år.
Så da fortsetter jeg ferieforberedelsene - men gleder meg til å komme tilbake i starten av august, men ny lønning på konto og snart tid for et avdrag på studielånet som faktisk monner ;) Merkelig å glede seg til å betale studielån, men jeg gjør nå det da!


Ut på tur - adri sur!
I hvertfall når vi har budsjett og
ferien garantert ikke følger oss hjem
i form av avbetaling!

8 kommentarer:

  1. Haha! No disrespekt, men jeg må le! :D 50 000 i feriebudsjett for to personer? Som du sier - fullstendig sykt. Dog sikkert ikke så unormalt, men det betyr ikke at det er smart.

    Her er en klassisk felle de aller fleste går i: Man jobber og sliter hele året, og så belønner man seg selv med en dyr ferie eller masse unødvendig stash. Og for å ha råd til dette så må man jobbe hele neste år også. Og fordi man jobber så mye, så trenger man en ny ferie og stadig flere ting å trøste seg med. Og så må man jobbe mer..

    Personlig ville jeg heller tatt fri to måneder ekstra fremfor å dra på en ekstravagant ferie. Men det forutsetter at man har andre ting å gjøre på fritiden enn å bruke penger. Og hvis man heller foretrekker å jobbe bedre enn å ha fri, så stiller selvsagt saken seg annerledes. :) God sommer!

    Asbjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. God sommer til deg også :)
      Jeg vet, sykt. Antagelig ikke unormalt, men allikevel.
      Satser på at det blir en bra tur da!
      Kommer vel etterhvert nok tid hvor staycations er det enkleste kan jeg tenke meg.

      Slett
  2. Jeg vil ønske god tur.

    Skal ikke si noe på summene - selv har jeg et feriebudsjett som er like stort som matbudsjettet hvert år. Og selv om jeg vet at jeg uten reiser kunne spart de titusenene (eller betalt ned på boliglån) så er det det rett prioritering for meg. Kan være feil prioritering for noen andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viktige er vel å være klar over at det er en prioritering ja :)

      Slett
  3. Hei, høres ut som en finfin tur da.. Jeg ble nysgjerrig på den jeg da, ikke bare om pengene selv om jeg vet det er det denne bloggen dreier seg om. Kunne du ikke skrevet litt om den reiseruten dere har valgt? Jeg kunne gjerne tenkt meg forslag til en slik tur:) Bon voyage:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg helt sikkert få til! Tror det må bli etter turen, er vel da først ruten er endelig ;) Kan lage et innlegg på det når ferien er overstått. Må uansett oppsummere kostnadene svart på hvitt, så klart jeg kan fortelle mer om reiseruten også :)

      Slett
  4. Åh, høres herlig ut her går over 5000kr til 2 dager i Kristiansand, og da er kun en åpen middagsbuffet i beregninga (ikke kaptein sabeltann show engang siden vi reiser på en søndag)! Gang disse to dager med 10, og man hadde vært i samme beløp som dere. Hehe. Nei, reis før barna kommer! Blir ikke billigere med de ;) men dette er også penger jeg har skrapa sammen gjennom "morsom sparing" (ja, dnb tenk! :p) og skattepenger, og jeg har alt begynt oppsparing til neste års sommerferie ;)

    SvarSlett
  5. 50 K til ferie.Wow!Vi bor gratis 14 dager på Sørlandet og ser av det Husfrua skriver er ren og skjær luksus.Så lenge vi har barn i den alderen vi har kommer vi til å reise hit hver sommer og da heller fokusere på nedbetaling av boliglån.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.