tirsdag 15. desember 2015

O glede!

Da har lønninger med halv skatt kommet inn, og vi har gått inn på diverse kontoer for å få en mest mulig nøyaktig oversikt over: 1) Status boliglån etter innbetaling i desember og 2) Status sparepenger, inkl beregnede og bokførte renter, på høyrentekonto og BSU.

Og jammen meg var vi ikke 10.000 kroner nærmere målet når rentene regnes med!
Det betyr at så lenge vi setter av litt over 4000 kroner nå, så kan vi cashe ut boliglånet i januar!! Hurra hurra hurra!

Så da kan jeg erklære årets mål for nådd, og det er vanskelig å si hvor mye jeg gleder meg til januar!

Hvorfor januar og ikke nå?
Fordi jeg har blitt gammel nok til å ikke lenger ha full glede av BSU-kontoen min, så siste innskudd ble i år. Over nyttår får jeg ikke lenger skattefradrag for BSU sparing, og renta går ned fra bra, til helt vanlig sparerente, mao ikke noe å skryte av. Det er derfor ingen grunn for meg å beholde BSU kontoen videre, og jeg velger da heller å tømme pengene inn på boliglånet med en gang. Men, pengene MÅ stå i BSU til og med 1. januar 2016 slik at jeg får skattefradrag for sparingen i 2015.

Så da starter jeg januar med å be BSU-banken betale pengene til boliglånet, da med alle de bokførte rentene osv. Da det er gjennomført vet vi nøyaktig beløp som står igjen på lånet, og bruker boligsparekontoen til å betale ut resterende. Og da - null boliglånsbetaling! Så, for første gang på endel år har jeg satt opp budsjett for 2016 med kr 0,- til boliglånsbetaling :) Det redusrer faste utgifter med ca 3000 kroner, ikke så mye, men alle monner drar! Disse pengene skal da finne et godt nytt formål i form av videre sparing på konto, og økt fondssparing.

Det har heller ingen skattemessige fordeler eller ulemper å avvente til januar. Pengene på konto går uansett opp i opp med boliglånet, så formuen vil ikke endre seg som følge av "pengeflyttingen".

Det blir en god del penger til overs denne måneden, det må bli et økonomimøte for å bestemme hvordan vi fordeler disse. Jeg tipper delvis fornuftig men at vi også belønner oss selv for strålende innsats på sparefronten i år!

Edit: Det er kanskje av interesse å vite at vi har ca 636.000 i boliglån og nå tilsvarende beløp på sparekontoer (eksklusive buffer!). Boligens verdi er vi selv nysgjerrige på, men vi kan håpe på rundt 1,2 millioner nå. Ser ut til at vi får en gratis verdivurdering før nyttår, så får vi svar. Viktig å nevne at måloppnåelsen er en konsekvens av å bo et sted hvor boligene er rimelige.


Bare drøye to uker til nytt år - uten boliglånsbetaling!
Det fortjener virkelig feiring!


2 kommentarer:

  1. Gratulerer! Det var gøy å høre! Dere må klappe dere selv på skulderen, for dere er virkelig superflinke!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye! Så flink edere er!
    Det høres utrolig deilig ut å ikke ha boliglån på egen bolig :)

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.