tirsdag 22. desember 2015

Statusoppdatering desember

Jeg tar en egen liten statusoppdatering etter at penger endelig er fordelt for desember. Så kommer det en full oppsummering av status ved nyttår som går mer i detalj ang hvordan starten på 2016 ser ut hos oss.

Oppsummert for desember:
Netto inntekt desember: 78.132


Boligspar desember:4.500
Fond (pensjon): 10.000,-
Avdrag gjeld i desember
: 4282,-
Sum langsiktig sparing** desember: 18.782

Sparerate* desember: 24%
Sparerate hittil i 2015: 41%
Sparerate totalt i 2014: 46%

*Sparerate = Sum langsiktig sparing og avdrag på gjeld delt med netto inntekt
** Langsiktig sparing = langsiktig sparing på konto/i fond pluss avdrag på gjeld


Som tallene tydelig viser ble det litt mindre sparing i desember enn vanlig. Rett og slett fordi vi etter å ha satt inn det lille vi manglet på boligsparingen og sendt 10.000 i julegave til fondskontoene våres, så ble resten rett og slett til forbruk. Ikke ofte jeg sier det, men vi har både satt av litt til resterende babyting, og gitt oss selv julegave med 5000,- ekstra til hver. Det er den berømte klappen på skuldra etter enda et godt spareår. Mannen vil ha ny iphone (må nok spare litt i tillegg selv, eller kjøpe eldre versjon), og jeg skal nok bli kvitt pengene også ;) Kose meg med å kjøpe nytt deilig sengetøy! Helt unødvendig, men bare en stor glede for meg av uviss årsak!

Med dårlig sparerate i desember sank totalen ned i 41% for 2015. I motsetning til 46% i 2014. Dette skyldes en kombinasjon av at vi har hatt noe redusert inntekt pga mannen på aap (ca 20.000 mindre i netto inntekt enn i 2014), og noen ekstra utgifter i siste halvår her. Men, så lenge spareraten ligger på over 40% av netto inntekt så synes jeg ikke det er noen grunn til å klage! Det betyr jo at vi har spart over 40% av alt vi har fått inn, noe som er akseptabelt vil jeg si. Og det er absolutt muligheter for at 2016 blir et bedre spareår enn 2015!

Nei, nå skal jeg få meg selv opp fra sofaen og hente inn juletreet! Hente kassene med pynt ned fra loftet og få frem jula!

Apropos jul, jeg skrev jo i november at julegavene var ferdige, og at utfordringen lå i å ikke kjøpe inn mer før jul. Vel, den utfordringen tapte jeg, for vi har supplert julegavene til nærmeste familie. *ehm...* Ja, jeg vet... Men vi sparte inn på julegavehandel fordi jeg ikke var sikker på å ha igjen nok til sparemålet, men da vi satt igjen med tretti tusen kroner, føltes det ok å ikke bare bruke de på oss selv... Så vi la til noen ting vi vet familien vil sette pris på :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.