mandag 30. juli 2012

Dagen derpå

Kjære dagbok!
Eller kjære lesere.
I går gjorde jeg noe dumt! Jeg var svak og glemte et øyeblikk alt om budsjett og pengesparing, ja, jeg shoppet rett og slett! Jeg ble lurt av røde lapper og halv pris av røde lapper. Det var jo så billig!!! Hva hjelper det, når det ble brukt nesten 1000 kroner som ikke finnes i budsjettet?? Sko og klær har ikke plass der enda, jeg skal jo liksom slite ut det jeg har først... Allikevel fikk mine siste hverdagssko selskap av et nytt par sko på skohylla, en ny t-skjorte fant veien inn i skapet, og jeg går en varm vinter i møte da jeg har kjøpt en ny deilig ulltrøye. Og verst av alt, merkevarer alt sammen! Rebook sko, Kari Traa ulltrøye og Puma t-skjorte. Samvittigheten ikke så god rett og slett.

Men det var jo så billig! Ja, det var faktisk virkelig billig.
Halv pris av rød pris... Langermet ulltrøye fra Kari Traa for 250 svenske kroner, sko som i norsk nettbutikk har utsalgspris 1095 kroner kjøpt for 599 svenske kroner, og t-skjorta for 100 svenske. Det er jo billig, og det skal sies at jeg trenger skoene, da det må være et mystisk hull i mine gamle slitne, for det kommer steiner og vann inn hele tiden... Skoene er sikkert 5-6 år gamle, så akkurat sko var på tide å bytte ut uansett. De andre greiene derimot...

Nå skal det sies at jeg har begynt å bruke penger annerledes når jeg først kjøper noe. Før kjøpte jeg veldig mye billig, og dessverre av dårlig kvalitet. Så det måtte ofte byttes ut, om ikke pga slitasje, så på grunn av dårlig passform etter vask, gnagende sko osv osv. Jeg hadde aldri penger nok til å kjøpe noe av god kvalitet som jeg kunne bruke i mange år. Før nå. Så det er ikke tilfeldig at det ble merkevarer denne gang. Jeg er fullt klar over at kvalitet ikke alltid følger pris, men jeg begynner å innse at det ofte faktisk gjør det på visse typer varer. Men om det er årets eller fjorårets modell kunne ikke brydd meg mindre, og jeg kjøper derfor kun på salg. Utgående varer, "feil" farger og ikke neste års mote. For hvilken farge ulltrøya under genseren har i vinter spiller egentlig veldig liten rolle! Den skal holde meg varm og ikke minst bevare formen etter litt mer enn en vask. Skoene skal være så behagelige å gå i at jeg kan bruke de hver dag i flere år fremover.

Ja, mye god argumentasjon for å bruke penger jeg egentlig ikke skulle bruke.
Penger spart - kanskje. Penger brukt - definitivt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.