torsdag 12. juli 2012

Netto formue

Det er jammen artig å være relativt ung og nyetablert! Med boliglån og studielån opp til ørene og rimelig slunke sparekontoer. Slik er i hvertfall min situasjon, og jeg tror det er flere der ute! Og som så mange andre seg jeg også opp til foreldregenerasjonen og skulle på mange måter ønske den økonomiske veien frem til var litt kortere. Tålmodighet er en dyd heter det, det er sikkert og visst!

I mine noe omfattende regneark har jeg også en liten realitets-graf, en av den mindre hyggelige typen, en som er knall rød og langt på minussiden. Min netto formue, sånn ca beregnet.

 For de som måtte lure er netto formue ganske enkelt: Det du har av verdier - det du skylder. 

Mine verdier er ganske enkle, to sparekontoer og en leilighet. Mine lån begynner også å bli veldig enkle, et boliglån (som såvidt er lavere enn dagens verdi på boligen) og et gedigent studielån. Resultatet blir som vist under. Not so good.

Sånn sett seiler dette studielånet opp som et problem. For selv om lånet er gunstig og relativt rimelig historisk sett, så er det ikke nødvendigvis forbundet med noen realiserbar verdi. Verdien må jeg skape selv ved å bruke utdanningen min til å få en lønn som speiler noe av investeringen jeg har lagt i utdanningen og særlig viktig blir det da at jeg skaper et overskudd som jeg skal bruke til å øke min netto formue. Sånn sett hadde det vært veldig deilig å fått betalt ned studielånet en god del tidligere enn planlagt. Jeg håper jeg kan unngå å ha studielånet med meg gjennom hele livet. Skal man ha lån bør det i det minste være knyttet til noe med realiserbar verdi. Og ikke minst så gir det meg mindre frihet og valgmuligheter når det gjelder yrker og karriereretninger at jeg rent økonomisk må sørge for å skape verdier på grunn av lånet. Igjen viser det seg at begrepet gjeldsslave er helt riktig. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke kan bytte jobber og forsåvidt også karriere, men at et valg som f.eks vil gi dårligere lønn bare vil gjøre studielånet mitt enda dummere enn det allerede er...

Det positive er at økonomiprosjektet mitt virker, trenden er veldig positiv og målet for i år er å komme opp i en netto formue på hele -500k ;) Røde tall her altså...

3 kommentarer:

  1. Det er skummelt å skaffe oversikten når man ikke er lottomillionær! :) Men grafen din går i rasende fart oppover, snart er tallene grønne!

    SvarSlett
  2. Jeg ville ikke bekymret meg for at studielånet må gi noen spesiell "avkastning". Det er totalbeløp og lånebetingelser som betyr noe, ikke navnet på kontoene. Jeg ville heller betalt ned på boliglånet (såfremt det har høyere rente), så kan du heller tenke at du har betalt ned studielånet og at boliglånet nå står på studielån-kontoen med bedre betingelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Per i dag har studielånet mitt høyere rente enn boliglånet... Var dum nok til å binde renta for 5 år i fjor på denne tiden av året nemlig. Du vet - før jeg våknet opp økonomisk sett. Men boliglånet står nok uansett for fall først - av flere grunner. Studielånet har jo historisk sett hatt bedre rente enn boliglånet. Så det er antagelig lurere å holde på studielånet og bli kvitt boliglån med tanke på årene som kommer. Heldigvis har jeg god tid til å tenke på dette - skal spare stor buffer først :)

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.