mandag 13. mai 2013

Skattepenger og kontotrøbbel

Okay, så har jeg jo fått byttet banker, hurra!
Jeg var lykkelig da jeg for et par uker siden ruslet inn på DNBs kundesenter og sa takk og farvel til deres tjenester. Rett og slett ivrig på å få ryddet opp i kontohavet! Og å få vist DNB hva jeg synes om innskuddsrentene (eller mangel på), lånerentene (ikke dårligst, ikke best) og gebyrhavet dems. Og det fikk jeg gjort. Hun i skranken lurte på hvorfor jeg ville avslutte forholdet, men da jeg fortalte hvor jeg har flyttet pengene mine kunne hun ikke annet enn å forstå at de ikke lenger hadde noe å tilby. Så var det farvel.

Og ja - på chatten i nettbanken fikk jeg beskjed om at jeg måtte fysisk gå i banken for å avslutte forholdet. Okay, skulle man to. Men mitt lokale DNB-kontor har åpningstider 8-15.30. Jeg er borte fra 5.50-17.00 nesten hver dag. Og mellom 8 og 15.30 er jeg normalt sett i jobb! Så for å få avsluttet måtte jeg bruke litt av min høyt skattede fleksitid... Og det bare fordi jeg måtte signere på avslutting for hver konto, fysisk. Trodde det var slik vi hadde bank-id til jeg. I Skandiabanken gjorde jeg hele jobben selv, da det passet meg. Hurra for fornuftige løsninger!

Min kjære eks-bank Skandiabanken avsluttet jeg forholdet med i mars. Så endelig begynner ting å være ordnet! Det har tatt seg litt tid å venne seg til ny nettbasert bank (yabank), men jeg må si det gir meg glede å titte på rentene som samler seg raskere enn noen sinne på f.eks regningskontoen min. Etter 1,5 måned i drift er det allerede 50 kroner i renter opptjent. Det merkes jo såvidt at innskuddsrenta har gått fra 0,1% (!) til 3,4% på en konto der det jo står noen tusenlapper til enhver tid. I like!

Men - i min iver var det en ting jeg ikke tenkte på. Utbetaling av skattepenger.
De må jo inn på en konto. Kontoene er forhåndslagret i Altinn.
Så fant jeg denne: Fare for skattefelle: 182.000 kan få skattepengene inn på feil bankkonto
Og tenkte - jaja - best jeg logger inn og sjekker hvilken konto de har registrert da, siden jeg faktisk nå har avsluttet alle de gamle. Og ja, det var registrert utbetaling til ikke-lenger-eksisterende konto. Ok, så kan jeg bytte da, tenkte jeg. Men ingen av mine nåværende og eksisterende kontoer var registrert i listen i Altinn!! Plutselig begynte jeg å skjønne at dette vil kreve litt jobb. Takket være min egen overiver i bankryddingen.

"Hvis du har sagt opp kontoen din og ikke endret konto innen fristen, vil skatteoppkreveren forsøke å utbetale til den oppsagte kontoen. Skatteoppkreveren vil da få beskjed om at kontoen ikke kan brukes og utbetale beløpet på nytt til en annen konto som er registrert på deg, eller sende utbetalingskort. Dette kan føre til at utbetalingen blir noe forsinket." (ref artikkel i link)

Jeg ser for meg at pengene skal forsøkes utbetalt til alle de ørten ikke-eksisterende kontoene før jeg etter en uviss lang forsinkelse får et utbetalingskort jeg da må betale gebyr (antagelig) for å få hevet hos bank eller post. Dessverre er de ikke så ivrige på å sette penger gratis inn til andre banker enn seg selv. Det er eneste ulempen med å ikke ha fysisk bank. Men jeg hater gebyrer. Det måtte finnes en løsning! Og den måtte jeg finne snart, da fristen utløper 15.mai, om TO dager. Og jeg vet ikke hva som er verst, å vite at jeg må ut med et gebyr, eller muligheten for unødvendig forsinkelse...

Så ble det en telefon til kemneren i min kommune, men nei, vent nå, da havnet jeg hos kommunens servicetorg. Men samme det forsåvidt. Hyggelig hjelp å få på telefon, og like hyggelig beskjed om at jeg må møte opp personlig. Flaks (?) at jeg er hjemme med en eller annen uhyggelig virusinfeksjon som ikke slipper taket, så x-antall smertestillende og en utrolig slitsom dusj senere tropper jeg da hostende og harkende opp på servicetorget, etter å ha betalt 5 kroner til parkering. Fortsatt billigere enn bankens "sette inn i annen bank"-gebyr. Min hyggelige hjelper kan ikke annet enn å le da hun ser listen med de gamle registrerte kontonumrene. Hun skjønner hvorfor jeg ville rydde opp. Jeg holdt for meg selv at jeg fortsatt har en god del kontoer, bare at ingen av de er registrert der. Det var faktisk så uvanlig at hun aldri hadde vært borti det før. Hmmm, har folk virkelig bare en eller to kontoer?? Og den har de hele livet? Mulig mulig. Den lange lista gjorde det vanskelig å opprette enda et kontonummer, men tilslutt fikk hun da ordnet det. Ikke til sparekontoen slik jeg ønsket, for da måtte jeg hatt med meg bevis på at den kontoen er min, men i alle fall ble brukskonto i Yabank registrert, for den står på bankkortet. Å betale pengene derfra til sparesmart skal jeg nok klare selv.

Så - ja - hadde jeg tenkt på dette litt tidligere hadde jeg ventet med å avslutte alle de gamle kontoen til etter skattepengene ble utbetalt. Selvsagt. For det var unødvendig klønete å få registrert et nytt kontonummer.

Nå gjenstår det bare å håpe på at pengene finner veien til den kontoen allerede i slutten av juni, for jeg vil ha de inn på sparekontoen min så raskt som mulig. En av årets store gleder er jo et godt påfyll i Pengebingen!!

Moral: Hvis du bytter bank, ikke avslutt konto for utbetaling av skattepenger, før en av dine nye kontoer er registrert i Altinn. Har du ikke sjekket dine er fristen for å endre 15.mai, altså onsdag. For å se kontonumrene, eller bytte til et av de andre registrerte: les mer her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.