torsdag 30. mai 2013

Statusoppdatering mai/juni

Okay, statusoppdateringene begynner å bli kjedelige. Det er sjelden de store krumspringene hverken hit eller dit, noe som egentlig gjenspeiler mitt økonomiske liv akkurat nå. Så fra og med neste måned, rundt 1.juli, går jeg over til kvartalvise oppsummeringer, så kan jeg evt heller bare skrive om større endringer underveis.

Inntekt: 28697,-
Utgifter totalt i juni: 15897,-


Sparing totalt: 10800,-
Av dette er langvarig sparing (buffer): 5000,-
Sparing til bryllupsreise:5000,-

Sparing til liten feriekonto (felles): 800,-


Satt av til eget forbruk (inkl klær/sko): 2000,-

Ekstra penger inn: 880,- i kundeutbytte fra Gjensidige

Av dette er det eneste unormale at det er sommer og jeg må sette av litt mer til sosiale aktiviteter i forbindelse med jobb, samt en innflytningsgave til en venninne. Og jammen skal jeg få inn et rimelig frisørbesøk også tenkte jeg :) Det er vel halvannet år siden sist jeg var hos en frisør, i mellom der har jeg klippet håret selv en gang, noe som fungerte ok som nødløsning mens tullegjeld ble tilbakebetalt, men nå føler jeg virkelig behovet for å gjøre noe mer ordentlig med sparesveisen min.

Det kommer inn litt ekstra, 880,- i kundeutbytte fra Gjensidige. Jeg skulle gjerne vært disiplinert og satt de på sparekonto, men jeg innrømmer at jeg allerede har planlagt å kjøpe en ny sommerkjole til årets sommerfest ;) Så jeg tror ikke jeg gidder å skuffe meg selv ved å late som at de pengene blir spart.

Jeg synes sparingen rusler ganske greit fremover! Det føles litt tregt med tanke på bufferkonto i forhold til hva jeg var mentalt innstilt på over nyttår, men det er fordi jeg glemmer at jeg også sparer 5000,- pr mnd til bryllupsreise. Jeg begynner virkelig å tvile på at vi klarer å bruke opp alle de sparte pengene på en tur... Man skal aldri si aldri, og det er jo ikke noe problem å bruke de opp, men vi er vel begge litt der at vi ser at de kan brukes til mye mer også.Og klart, noe kan jo fort bli brukt på selve bryllupet, selv om det nok settes av litt eget til dette så snart bufferen har vokst seg enda litt større, og vi har fått litt mer anelse om hvordan vi skal gjøre det den dagen. Da kan vi begynne å regne på utgiftene.

Nå er buffer oppe i 29.000 kroner, det vil si, en netto månedslønn. 
Årets mål måtte justeres ned fra 100.000 til to netto lønninger grunnet bryllupsreise-sparingen, og samtidig vil jeg gjerne sette 20.000 rett i BSU over nyttår om mulig. Med andre ord må bufferkonto opp i 58.000 kroner, og i tillegg 20.000, så totalt 78.000 før nyttår. Det er et stykke igjen dit, men et stort jafs gjøres nok når skattepengene kommer inn. Etter mine beregninger skal det gå akkurat sånn ca.

Det rare er at jeg har blitt helt fullstendig blind på hvor mye penger jeg faktisk har spart. Altså, tidligere ville 29.000 på konto føltes helt vilt fantastisk! Nå er det bare 1/3 av et mye større mål, og dessuten penger som ikke skal brukes til annet enn forsikring mot Murphy med familie. Så de eksisterer ikke på annen måte enn som digitale tall. Det er merkelig, veldig veldig merkelig.

Jeg gleder meg til å vise dere en mer konkret oversikt over status om en måneds tid!
Selvsagt i tabellform, er man nerd så er man nerd ;)

2 kommentarer:

  1. og jeg gleder meg til og lese neste kvartal :) du er super flink syntes jeg så frisør Kan du trygt unne deg :)

    Mvh fattigmann en ny leser av bloggen din og en fast følger fremover :)

    http://blirikfattigmann.blogspot.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Legger til bloggen din på leselista mi også, gøy med folk som deler tips om økonomi!

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.