fredag 29. august 2014

Status august/september

En rask statusoppdatering i slutten av august:

Langsiktig sparing (boligspar): 20.000 kr
Kortsiktig sparing (ferier + gaver): 4000 kr

Prosentvis utgjør dette:
Langsiktig sparing: 36%
Kortsiktig sparing: 7%


Det ble spart 2000 mindre enn planlagt nå, fordi det blir noen endringer i det økonomiske oppsettet. Nå setter jeg nesten alt på automatiske overføringer. Det eneste jeg må gjøre hver måned er å regne ut hvor mye som skal settes til boligsparingen, ut i fra kommende måneds behov. Alt annet skal nå få gå fullstendig på auto, da jeg nå har gjort alt manuelt siden februar, og systemet fungerer fint. Men, grunnet to utbetalinger per måned har vi hittil ikke ligget 100% på forskudd med mat-pengene. Det endrer jeg nå, med konsekvens at jeg må holde igjen 2750 kr mer enn vanlig. Det går seg jo til og de 2750 kronene blir spart i slutten av neste måned i stedet. Så kun litt justering.

August gikk tålelig greit, det meste som planlagt. Vi flottet oss i hovedstaden i forbindelse med et bryllup, hadde både hotellrom og kjørte taxi til og fra! Slik luksus :) Nå er det kun pga mannens ødelagte rygg, men allikevel var det litt luksus-følelse å ta drosje! Penger til dette var satt av på forhånd vel og merke. 

Jeg startet med sykling i stedet for kjøring til stasjonen 6. august, og har siden da syklet 100% av dagene! Hurra! Satser på samme innsats i september. Har vært heldig og unngått det verste regnværet. Faktisk et par ganger jeg har ankommet stasjonen rett etter pøsende regnvær, eller akkurat kommet inn døra hjemme i det himmelen åpner seg. Slik flaks :)

Siden jeg kjører tog har jeg naturligvis satt meg inn i hva jeg har krav på av refusjoner ved forsinkelser og togtrøbbel. Jeg fører logg, og da jeg sendte inn loggen takket saksbehandler for bra oppsett og de tilbakebetalte meg 345 kroner. De pengene kom inn denne uka. En bussbillett (alternativ transport ved innstilt tog) og tre forsinkelser på mer enn 30 minutter. Jeg skal ha med meg hvert øre jeg kan fra NSB når de tuller. Av prinsipp. Det tok litt tid å forstå hvordan jeg søker refusjon, nettsidene er ikke akkurat tilrettelagt for at folk skal finne ut av det. Men meg slipper de ikke unna, hehe. Faktisk får jeg tilbakebetalt ca 50 kroner hver gang de er mer enn 30 minutter forsinket. Dårlig timebetaling, men verdt å ta med seg.

September byr på to utenlandsturer i jobbsammenheng, en utfordring å holde kostnadene nede. Bilen skal fikses i slutten av september, men det kommer også endel ekstra utbetalinger på neste lønn, så det blir spennende å se hvordan status blir om en måned.




1 kommentar:

  1. Hei. Når det gjelder refusjon fra NSB virker dette noe infløkt. Du har nå løst dette skriver du- kunne dette vært en bloggpost ved en anledning om ikke neste gang?

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.