fredag 10. april 2015

Everydollar - online budsjettverktøy

Før jeg stikker på tur må jeg bare dele en artig nyhet, nemlig Dave Ramseys nye budsjettverktøy - everydollar! Navnet kommer fra at han i over 20 år har lært amerikanere å budsjettere ved å gi hver dollar et navn i starten av hver måned, derav everydollar. Dette er også den budsjetteringsteknikken jeg benytter, selv om jeg hittil har brukt mine egne regneark.

Everydollar kan man bruke selv om man er norsk. Ved sign up må man vel og merke late som om man er amerikansk. Det eneste man trenger er en amerikansk zipcode i en av statene. Google kan hjelpe med dette. Selv har jeg tilfeldigvis en (ubrukt) jetcarrier adresse som jeg gjerne benytter dersom jeg har behov for en amerikansk adresse. Utover dette er det bare navn og epostadresse som krever. Verktøyet er naturligvis helt gratis. Og evt premium features er uansett ting vi ikke kan benytte oss av fra Norge.

Jeg testet raskt ut everydollar og synes verktøyet er ryddig og enkelt. Og pent. Definitivt penere enn mitt eget regneark! Det er veldig enkelt å legge til eller slette budsjettposter, så her lager man budsjettet akkurat slik man selv trenger det, med noen få klikk. Han lovte brukervennlighet, og det synes jeg de har oppnådd. Det kommer med forslag til kategorier, men man kan som sagt endre akkurat som man ønsker. I utgangspunktet er språket engelsk, men man kan endre teksten som man ønsker.

Her regnes det vel og merke i $, men det er forsåvidt ikke av betydning om det står $ eller kr. Så man kan bare overse dollartegnet egentlig.

Det fine er at man virkelig ikke føler seg ferdig før hver eneste krone av inntekten har fått et navn. En fin sirkel sørger for en evig påminner dersom ikke alle pengene er planlagt for. Den samme sirkelen har beregnet hvor stor andel som er benyttet på de ulike postene. Dette er selvsagt ikke noe vanskeligere enn man selv kan gjøre i et regneark, men grensesnittet er pent, og det er jo lettvint. Veldig greit for de som ikke skjønner seg på regneark og føler at det er en barriere for å ta kontroll over økonomien.

Når ny måned skal startes så kopieres automatisk forrige måned budsjett over, veldig praktisk! Oftest er det ikke de store endringene fra måned til måned. Jeg anbefaler i alle fall at det ikke bør være det, for da er det enklere å holde orden og kontroll. Årlige utgifter kan deles på 12 og settes av litt til hver måned.

På venstre side finner man også Dave Ramseys Babysteps! På postene for emergency fund og debt (gjeld) kan man legge inn sine egne tall. Ved å trykke på linjen kommer det opp en infoboks på høyre side hvor man da kan sette status. Deretter forteller verktøyet hvordan man ligger an i forhold til de anbefalte babysteps. Morsomt!

Dette verktøyet kan absolutt anbefales for alle som ønsker et enkelt budsjettoppsett som er lett og raskt å bruke og svært lettfattelig. I tillegg skal det fungere også på iphone og nettbrett, sømløst.

Den eneste ulempen jeg ser er at jeg ikke umiddelbart har funnet noen måte man kan se samlet sum gjennom året f.eks. Men nå er dette er budsjetteringsverktøy, ikke et regnskapsverktøy. Fordelen med egne regneark er at de kan benyttes til begge deler. For oss som er glade i å lage egne grafer osv så er regnearkene også å anbefale vil jeg si :) Ellers har jeg tidligere også anbefalt Dine Pengers budsjettregneark.

Men jeg anbefaler alle som ikke har funnet noe passende budsjetteringsverktøy å teste dette. Enkelt, pent og nyttig!

Se screenshots under hvor jeg har benyttet våre tall:





Her er babysteps og hvordan man ligger an. Jeg vet godt at jeg har jukset litt med de, grunnet at vi har andre betingelser for studielån i Norge enn de har i USA. Der anbefales det at studielånet også betales ned før man bygger stor bufferkonto, mens her er både rentene relativt lave, samt at studielån slettes ved død og kan reduseres ved uførhet. Derfor er studielånet noe av det siste vi i Norge betaler ned.

Men uansett er det litt morsomt å kunne se i alle fall noen punkter haket av :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.