onsdag 1. april 2015

Kvartalstatus 1. april 2015

Da er årets tre første måneder unnagjort, og det er fint å ta en titt på utviklingen.

Etter en litt sløv start på året sparemessig tok det seg heldigvis opp i slutten av mars. Så vi er i rute når det gjelder årets sparemål som er å spare 270.667 kroner til bolig, noe som tilsvarer det som ved starten av året manglet for å kunne betale ned boliglånet fullstendig. Nå er status 61.005 kroner spart, ca 22,5% av målet er nådd, etter 25% av året. At det ligger litt bak skyldes at jeg også må regne inn avdragene som blir betalt inn i løpet av året. Disse henter inn det lille gapet etterhvert.

Oversikten over kvartalene viser følgende:

















Sparing
Hovedfokus ligger fortsatt på sparing, da rentesituasjonen fortsatt er slik at det såvidt er bedre rente på sparekonto enn på boliglånet, selv om forskjellen ikke er så stor som den var tidligere. Men så lenge det er til vår fordel å ha pengene på konto, så står de der heller enn å bli betalt inn på boliglånet. Som jeg skrev i status for mars/april så er det rundt fint tall på boligsparekonto, 300.000 deilige kroner. Fond økte med stakkarslige 2000 kroner, men alle monner drar! Samlet en økning av sparepenger på 55.351 kroner, og det får vi vel være fornøyd med, selv om det kunne vært litt bedre.


Ny graf over sparepengene som også fint viser både fordeling og totalen.
Flott å se boligsparingen øke!


Gjeld
Gjelda synker bare såvidt, vi betaler kun normale avdrag fortsatt. Lavt boliglån med (latterlig) lang nedbetalingstid gir lave avdrag. Men pengene står på konto i stedet, klare for å brukes enten på boliglånet eller ved kjøp av annen bolig etterhvert. Gjelden er redusert med 12.664 kroner siste kvartal, litt bedre enn ingenting.




Formue
Formuen er økt med 68.016 kroner siden nyttår. Det er en grei fremgang. En litt tøff start på året ga noe økt forbruk og litt mindre sparing, men det fikk være greit synes jeg. Noen ganger blir det sånn. Og det veltet ikke akkurat økonomien vår heller. Vi er i god gang med å ta det igjen, og årets mål står på ingen måte i fare! Veldig snart over 600.000 i formue, det er jammen noe annet enn for bare litt over et år siden! Hvilken utrolig effekt det har å få fart på sparingen og å venne seg til å spare mye hver måned.


Formuen øker jevnt og trutt, og nærmer seg veldig en ny 100.000 kroners grense!
Og jammen føles det plutselig ikke så langt opp til millionen heller.
Meget interessant!




Da ønsker jeg alle en riktig god påske!











6 kommentarer:

  1. Blir ikke summen 268260 som mangler ved starten av året ? Tok boliglån - (bsu og boligspar)....Eller ser jeg feil ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei du har helt rett :)
      Spør ikke hvordan den lille diffen har oppstått, men det er mye tall :p
      Jeg får endre litt på tickeren min. Greit så lenge feilene går den veien, hehe.

      Slett
  2. Dette er interessant lesestoff. Jeg setter virkelig pris på at du deler dette (og har følt bloggen din en stund nå, gir bare aldri lyd fra meg.) God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Håper du hadde en finfin påske!

      Slett
  3. Morsomt å se hvordan det går fremover. Jeg ser du ikke har oppjustert verdien på boligen - jeg antar at du bruker et forsiktighetsprinsipp der? Ellers, er verdien på boligen verdien på din andel eller totalverdien?

    SvarSlett
    Svar
    1. At boligverdien forblir den samme skyldes at jeg foretrekker fakta, og dermed kun vil legge siste verdivurdering til grunn. Jeg vet den er for lav, men tør heller ikke gjette på hva den kunne vært. Får ta det som en positiv overraskelse etterhvert.

      Det er totalverdien som oppgis, på alt, siden vi gikk over til helt felles økonomi da vi giftet oss. Min eierandel er 50%.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.