tirsdag 11. desember 2012

En liten shoppingulykke...

Galleria Riga
www.inyourpocket.com
Da er jeg tilbake etter årets siste utenlandstur, en weekend i Riga.
Denne reisingen er på ingen måte forenelig med økonomisk fremgang!
Dette var tur nr 5 i år og jeg har planer om å bruke noe av juleferien som starter neste uke til å finne ut hvor mye penger jeg da totalt har brukt på å reise i år. Jeg frykter den summen. Da inkludert lommepenger brukt på turene. Det må jo bli endel, og jeg tror dette er en av de få utgiftene jeg har litt for liten kontoroll på.

De fleste turene før i år har vært nesten helt shoppingfrie, fordi jeg har hatt superfokus på å betale gjeld, spare penger og nå målene jeg hadde satt for 2012. Men på denne turen gikk det meste av mine egne strategier for å unngå shopping rett vest. For det første tok jeg med meg litt penger, og hadde tydeligvis allerede før avreise tenkt tanken om at det det ikke ville være verdens undergang om jeg kjøpte noe jeg liker hvis jeg kom over noe. Så jeg hadde et par tusen kroner på konto for å ha muligheten hvis det dukket opp noe jeg virkelig hadde lyst på. Det var jo tabbe nr en. Alle vet at det meste av pengene da blir brukt. Tabbe nr to var å tilbringe store deler av helga på kjøpesentre. Men hva annet skal man gjøre i Europas sureste og kaldeste by vinterstid?? Å tråle butikkene gjorde at jeg selvsagt fant mye jeg likte godt.

Så, 1700 kroner fattigere plutselig.
Men denne gangen kjøpte jeg ting jeg har hatt i bakhodet lenge da, det skal sies.
Det siste året, med nesten null til forbruk har jo gjort at det er visse ting jeg har begynt å få veldig lyst på, selv om de ikke er livsnødvendigheter. En av de er varmforede vinterstøvletter i skinn. Faktisk har jeg hatt flere par hjemme på prøve her i Norge den siste tiden, uten å finne noe som passer eller så bra ut. Eller hadde grei pris. I Riga er skinnprodukter en god del rimeligere enn her, og utvalget av sko er jo evigvarende. Et lite mareritt for ei som ikke liker sko-shopping. Men så fant jeg jo et fint par til 700 kroner og klarte ikke dra fra de. Dermed pensjonerer jeg de utgåtte og teipede(!) vinterskoene som da kan bli søndagstursko. Jaja, det kunne vært dummere ting å kjøpe.

Ellers ble det småtteri til hud og kropp, et par gensere og sånn. Vanskelig å stå i mot varer som er billigere enn hjemme når det er ting jeg vet jeg uansett må kjøpe snart.

Blir spennende (og skummelt) å finne ut hvor mye som er gått med i løpet av alle årets turer...!
Kanskje motiverer det meg til å redusere reisingen neste år. Har veldige problemer med å skulle legge reisingen på hylla altså, det gir meg mye glede og moro, selv om det koster deretter.

Jeg tror noe av årsaken til at det ble handlet litt på denne turen også er at jeg er så veldig ferdig med årets mål og allerede godt i gang med neste års mål. Akkurat nå før nyttår er det ingenting annet å strebe etter enn å få en best mulig start på neste år, og selv synes jeg at jeg ligger veldig godt an. Det gjør det vanskeligere å holde tøylene stramme nok. Så jeg gleder meg til å starte på frisk neste år :)

Planen per nå er å ha spart opp så nær opp mot 50.000 som mulig før nyttår, slik at jeg har igjen minst en månedslønn på konto (anbefalt minimumsbeløp i buffer når kredittgjeld og evt billån er borte) etter at jeg setter 20.000 rett inn i BSU 1. januar. For første gang noen sinne har jeg mulighet til det!

Adventskalenderen viser ingen tegn til å ville bidra til bankkontoene mine (hvilken overraskelse), så det er nok best at jeg fortsetter å gjøre jobben selv heller enn å leve i håpet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.