fredag 28. desember 2012

Flere titusener brukt på reise i 2012!!

Åh herre min hatt!
Tidligere har jeg skrevet at jeg i romjula skulle summere opp hvor mye penger som har gått med til reise iløpet av 2012, da jeg vet at jeg har reist alt for mye i forhold til at jeg samtidig prøver å spare penger. Problemet med reisingen er at utgiftene fordeler seg utover, først betaler fly, så hotell og en stund etter bruker man lommepenger. Dette strekker seg over flere lønninger og det virker ikke som så mye der og da.

Men la meg si det sånn, summert opp, så er det ikke like hyggelig lenger!!

I 2012 har jeg på mine reiser brukt...24670 kroner (sånn ca)!!! Altså nesten et kvart hundre-tusen kroner. Av dette er 7200 kr min halvdel av felles feriesparingspenger. De må også regnes med, for de ble oppbrukt ja. Dyrest var uka på Santorini i sommer, billigst var jobbturen til Frankrike. 5 utenlandsreiser og en fjelltur i Norge. Det er drøyt på et år egentlig. Neste år må jeg reise mindre.

I beløpet har jeg regnet inn både hva turene kostet, både med reise, opphold og bruk av lommepenger. Spesielt fremtredende er det at det går en god del penger på flyplassene. Grovt regnet la jeg i 2012 igjen rundt 3000 kroner på transport til/fra flyplasser og spise/drikke/taxfree på flyplassene. Bare der begynner utgiftene å løpe.

Nå synes jeg forsåvidt at det å legge penger i opplevelser ikke er ufornuftig i seg selv, og det er jo en prioritet i mitt liv som hos mange andre. Det er bare at jeg kunne vært mye nærmere mine økonomiske mål om jeg strammet inn på reisingen. Kunne helt sikkert ofret et par av turene hvis jeg hadde fått hele kostnaden svart på hvitt... Og det er jo en grunn til at jeg holder på med det jeg gjør, økonomisk sett. For å få alt på stell slik at det er mer penger til å bruke på f.eks reising, uten å bekymre seg for kostnadene.

Så, 2013 - mindre reising. Heller få lengre turer enn mange korte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.