fredag 30. august 2013

Bryllupsbudsjett

Plutselig hadde jeg fått lønn!
Og jeg hadde egentlig glemt at den var rett rundt hjørnet.
Det sier litt om at tankene er opptatt med andre ting for tiden.
Nemlig å planlegge bryllup :)
Vi synes ikke det er noe å vente med, så vi flyttet det like gjerne litt frem i tid, så nå er det faktisk bare 5 måneder til vi gifter oss. Noe som er bra, for jeg er ivrig på å komme i gang med vårt felles budsjett ;) Jeg må bare huske at jeg ikke kan være kontrollfrik, og at det er en til som har like mye han skulle sagt til pengebruken. Heldigvis styrer vi i samme retning, men han er gass og jeg er brems, så litt spennende blir det nok.

 En av de første tingene man bør gjøre når man planlegger bryllup er å sette opp et budsjett. Hvor mye penger skal man bruke? Alt er jo mulig, vielsen i seg selv er gratis, strengt tatt kan man bruke kroner 0,-. I andre enden bruker noen mange hundre tusner på bryllupsfest. Som leser av denne bloggen vil du sikkert anta at vi vil ned mot 0,-, noe som ville vært svært fornuftig. Men dessverre (!) har brudegenet i meg blitt aktivert, så jeg vil veldig gjerne ha en fin bryllupsfest. Og ja, det koster. Noen vil mene at det er totalt idioti å bruke mye penger på bare en dag/kveld, mens andre har forståelse for det. Da gjerne de som har hatt glede av det samme selv. For vår del handler det egentlig om å skape et godt minne, for oss og våre gjester. Og å gjøre litt mer ut av hendelsen enn hvilken som helst annen dag.

Allikevel har vi ikke laget oss et budsjett direkte. Vi har en øvre grense av hva som er mulig å bruke. Pengene vi har spart opp hittil på bryllupskonto (ikke bufferkonto selvsagt!), samt overskudd fra de neste fire lønninger. Ingen andre penger skal brukes. Så grensen oppad er på rundt 130.000 kroner. Mer penger finnes rett og slett ikke å bruke (som jeg kjenner til). Samtidig styrer jeg selvsagt regneark og en slags budsjett som viser hva vi må prioritere mellom. Selv om det er ufornuftig å bruke mye penger på bryllup, så merker jeg at det er lurt å ha pengevettet med seg. Merker at vi vil ha mest mulig for pengene vi bruker, samt at det blir mye prissjekking, leting etter alternativer osv. Og en konstant dårlig samvittighet over å bruke så mye penger. Og samvittigheten ble ikke bedre av å ha gjort regnestykkene under.

Hva man kan tenke gjennom for å avgjøre om det er verdt å bruke pengene

Realistisk sett kan vi lande på rundt 100.000 kroner, inkl bryllupsreise til eksotiske strøk. La oss se hva dette beløpet betyr:

Pengenes potensiale ved investering
Investerer vi 100.000 kroner i dag, over et perspektiv på 15 år, og får en avkastning på 6%, så utgjør det ca 240.000 kroner, før skatt. Med andre ord mer enn en fordobling. Over 30 år utgjør det 570.000 kroner før skatt og ikke hensyntatt inflasjon. Strengt tatt er det dette bryllupet vårt vil koste oss. Ikke bare de 100.000 vi må betale nå. *få panikk*

Arbeidstimer
Hvor gøy er det å sitte på kontoret dag ut og dag inn?
La oss se på antall arbeidstimer dette koster meg. Ser da på min halvdel, 50.000 kroner.
Netto har jeg utbetalt 193 kroner per time, det betyr at jeg må jobbe 259 timer for å betale dette min del av bryllupet. Med 150 arbeidstimer i måneden utgjør dette nesten to måneders arbeid. Med andre ord kunne jeg giftet meg gratis og tatt nesten to måneder fri fra jobb uten lønn!! Spesielt å tenke på. Man kan jo begynne å lure på om det er verdt det ja... To måneder fri altså...!

Antall måneders sparing
Totalt sett har vi nesten 20.000 kroner å spare hver måned i husholdningen. Det vil si at bryllupet koster oss 5 måneders sparing. Er det flere enn meg der ute som har betalt ned kredittgjeld, eller bygget opp bufferkonto, så vet vi at fem måneder går rimelig trengt til til tider. Når det gjelder å spare opp penger. Går vi litt over budsjett er vi nesten oppe i et halvt år med sparing. Verdt det?

Det mest skremmende med dette er utvilsomt arbeidstimene. Det er første gangen jeg tenker på det på den måten. Merker at jeg burde gjøre det oftere! Setter virkelig forbruk i perspektiv!

Allikevel kommer til det å bli bryllupsfest, og jeg tror den blir fin og en kveld vi vil minnes resten av livet. Kanskje er det kjekt å ha noe slikt fint å tenke på når vi etterpå skal sette alle kluter til med oppsparing til nedbetaling av boliglån. Har også et par planer for neste år som på sett og vis veier litt opp for pengebruken.

Sparepenger fra lønna nå setter jeg av til å cashflowe (fortsatt ikke noe godt norsk ord) kommende bryllupsutgifter. De går derfor inn på bryllupskontoen. Kommer tilbake til mer detaljer om bryllupsregnskapet underveis, når ting faller på plass og kostnader blir avklart. Gjenstår vel å se om det blir noen fest når sambo får lest punktene over ;)


Brudgommen utslått av kostnadene?

1 kommentar:

  1. Liker spesielt å se på kostnaden som "arbeidstimer". Men hvor lang tid tar det egentlig å spare opp 50 000? Man klarer jo vanligvis ikke spare alt man får utbetalt når man har andre utgifter som må dekkes. Er man en supersparer som sparer 50% av nettolønn, så blir regnestykket slik:
    50 000 / (Netto utbetalt timelønn * prosentandel av lønn spart), f.eks. 50 000 / (193*0,5) = 518 timer. Fire måneder fri altså. :)
    -Asbjørn

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.