fredag 25. oktober 2013

Lønn og økonomiske planer for november

Hurra - lønn på konto!
Herregud så fort tiden flyr mellom lønningen nå. Skummelt.

Jeg tar en liten status på hva jeg gjør denne måneden, i håp om at jeg da føler meg mer bundet til å faktisk la status bli slik. Forrige måned klarte jeg jo ikke det, det ble litt unødvendig shopping, så jeg skylder meg selv penger som nå må betales tilbake. Samtidig var det litt veterinærutgifter, så alt dette reduserer sparing til bufferen.

Til sparing setter jeg nå:
Buffer: 3000,-
Bryllup: 5000,-

Og for å komme meg selv i forkjøpet denne gang så tar jeg også hensyn til kommende (gratis) jobbtur til København og øker lommepengene med 500 kr, til 1000, fordi jeg vet det er umulig å komme gjennom en gratis tur uten å bruke noe penger selv. Får vel være realistisk! Samtidig skal jeg i slutten av november på tur til Warszawa for å se etter brudekjole med min forlover, så jeg setter også av 2000 til den turen, det burde holde til mat og drikke i 5 dager i Polen. Hotell, fly og innkjøp av kjole bekostes over bryllupsbudsjettet (som jeg forresten har planer om å dele her snart!).

Alt dette fører til at det ikke ble så mye til buffer denne måneden. Men det er viktig å være realistisk på forhånd! Jeg skal allikevel klare målet jeg har satt meg om å ha 80.000 stående ved nyttår, fordi 20.000 da skal overføres til BSU, og 60.000 skal slås sammen med tilsvarende fra kommende ektemann og bli til felles bufferkonto.

Det ser selvsagt merkelig ut å sette mer til bryllupssparing enn til buffer. Men dette skyldes at jeg ser at jeg skal komme i land med overnevnte mål uansett, og skulle noe merkelig skje som forhindrer det, så står også bryllupspengene på konto, og en stor del av de vil ikke tas i bruk før over nyttår, og kan dermed omdirigeres ved behov. Og da har vi allerede laget oss en stor felles bufferkonto som da er på plass. Den skal nok bli større etterhvert også, men vi synes 120k er et ansvarlig startbeløp på felles buffer. Det utgjør 4,5 x månedlige utgifter i husholdningen per i dag. Derfor føles det ikke like merkelig å nedprioritere bufferen som det kanskje kan se ut.

Da er det bare å la tiden suse til neste lønn - og ikke bruke mer enn det jeg nå har satt av. Jeg lover.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.