mandag 21. oktober 2013

Sammenbrudd i disiplin

Har noen sett disiplinen min??!
Den forsvant i slutten av forrige uke, jeg lette høyt og lavt, mellom sofaputer og under senga, men fant den ikke igjen. Så jeg reise på en liten hyggelig weekendtur - uten disiplinen min. Så her kommer noen confessions:

Forrige uke kom jeg over salg på HM.no. Hvordan fant jeg ut av det? Jeg får ingen reklame email, og ei heller var det et resultat av at min kjære satt og surfet etter kupp..hmm... nei, jeg vet ikke hvordan det hadde seg at jeg befant meg på den nettsiden. Men det skjedde jo tydeligvis. Resultat ble mange plagg rikere, og 1800 kroner fattigere. Garderoben fikk seg et klart og etterlengtet løft, men innkjøpet var allikevel ikke akkurat planlagt eller tatt høyde for. Halv pris ble bare for fristende.

Og så dro jeg som sagt avsted på tur. Turen er forsåvidt helt grei, vi har sparekonto for ferie, hvor det plutselig sto nok til å ta en liten tur til en storby lenger nord i landet. Nok penger til å dekke hele turen inkl både kro-mat, biffmiddag og hotellopphold. Koslig :)

Men...
Hvordan få svindyre sko til å fremstå som et godt kjøp? 
Reis på weekendtur med kjæresten, bruk første halvpart av dagen i gullsmedbutikker på jakt etter gifteringer, bli totalt desillusjonert på priser. Bruk deretter andre halvpart av dagen på å titte i butikker (på disse sentrene man helst bør holde seg unna), finn et forrykende flott par med høstsko å forelske seg i (som passer veldig godt med de allerede ikke-planlagte plaggene som kom i posten), og oppdage at 1399 plutselig ikke fremstår som spesielt mye, etter å ha vært borti glitrende saker til ti ganger denne prisen. Kjøp skoene.

Legg på innkjøp av et "såååå fint" flanellsengesett, og fadesen er total.

Hvordan kan det ha seg at det å handle ting føles så innmari bra??
Over 3000 kroner har forsvunnet fra bufferkontoen (!!), det burde gå en panikkalarm, men allikevel gjør det ikke det. Noen ganger er det fristende å innse at jeg antagelig ikke egner meg som supersparer... Men jeg vil ikke gi opp av den grunn!!

Jeg må si meg enig med Dave Ramsey som så fint uttaler "Hello. My name i Dave and I love stuff", i beste AA-stil.

Hmf...

2 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg har lest bloggen din i lengre tid, synes det er artig å finne andre som også følger filosofien til Dave Ramsey. Jeg har aldri kommentert tidligere men tenkte å komme med et tips som har hjulpet meg og min kone.

    Vi har også slitt endel med motivasjon i perioder. brukte mer enn det vi hadde satt opp i de forskjellige budsjettpostene når vi kun brukte Gasele budsjette til Dave Ramsey eller excel.

    Løsningen for oss ble å benytte programet youneedabudget. Da setter du opp et nullbudsjett på samme måte som før. Men du fører også regnskap fortløpende HELE tiden i programmet. Da blir du svært bevist på forbruket ditt, hvor mye du har brukt og hvor mye du har igjen på de forskjellige postene. Dette gjøres enkelt ved å benytte mobilappen deres rett etter at du har handlet eller ved å føre ting inn når du kommer hjem.

    Dette gjør det svært bevist på forbruket ditt, og det tvinger deg til å enten å ompostere fra andre kategorier. eller dra med deg underskudde inn i neste måned.

    youneedabudget.com får du 32 dager gratis prøveperiode på. De har gratis online kurs på hvordan du skal komme i gange å sette det opp. de har også et svært godt forum hvor det er mye hjelp og få. veldig mange av de som er der inne benytter seg av lærdommen til DR.

    Daniel

    SvarSlett
  2. Jeg synes at det du skriver ikke er noe annet enn døn ærlig helt menneskelig. Selvfølgelig er det viktig å være disiplinert og holde tunga rett i munnen hva det angår økonomi, men nå hører det ikke hverdagen til eller måneden til at du "sprekker slik" på denne måten, så jeg synes du skal se tilbake og tenke at ja det var kanskje ikke nødvendig,men nå er det gjort og du har fått deg mange nye ting og er en opplevelsestur rikere :) Det blir jo som en slankekur, man skal skeie ut i blandt, men det er bare viktig å havne på beina igjen og fortsette som før når hverdagen kommer tilbake igjen :)
    Så vær fornøyd med helgens og ukens fangst du,fortsett med den sunne økonomifornuften din, og tenk at neste gang du eventuelt skal kjøpe deg nye plagg blir på januarsalg,så har du noe å glede deg til :-)
    Ønsker deg en flott uke!!

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.