onsdag 20. mai 2015

Ny norsk økonomipodcast

Her en dag kom jeg over en ny interessant podcast om økonomi, og denne gangen norsk! Hittil er mye av det jeg har hørt på amerikansk, og selv om mange av rådene er like gyldige i Norge, så er det også endel ting det er vesentlige forskjeller på, f.eks studielån og til dels pensjonssparing.

Den nye podcasten heter så enkelt som Staavi og Valebrokk, og har man lest endel økonomiske nyheter oppigjennom skjønner man umiddelbart hvem som kjører showet, nemlig Tom Staavi, eks-redaktør i Dine Penger og for øyeblikket VGs økonomikommentator, og Per Valebrokk, redaktør i E24 og Dine Penger. Gutta har allerede gitt relativt gode økonomiske råd i mange år og det skaper forventninger til en god podcast.

Jeg har hørt første episode, hvor de diskuterer forventninger til boligmarkedet sammen med sjefsøkonom i Eikagruppen Jan Ludvik Andreassen og seniorøkonom i DNB Markets Kjersti Haugland. Nå er det jo alltid slik at jeg tar det som kommer fra bankene med minst en klype salt, da deres egeninteresser gjerne er for store til at deres råd nødvendigvis er de beste for meg. Det er naturligvis ingen overraskelse at de begge mener at boligmarkedet vil holde seg stabilt og at det ikke er fare for store prisfall. Å gå ut med noe annet ville vel kunne forsterke en trend de definitivt ikke ønsker, nemlig mer skepsis til låneopptak og boligkjøp. Men samtidig sier jeg ikke at de tar feil, jeg har egentlig samme tro per nå, at vi neppe vil se noe stort boligprisfall, men forhåpentligvis en utflating av veksten.

Men når det er sagt, at gjestenes råd i den første episoden er betryggende, men ikke direkte nøytrale, så er jo resten av podcasten fin! Det er jo en interessant diskusjon hvor boligprisene skal ta veien, og fasiten er det jo ingen som har.

Podcasten finner du f.eks i iTunes.

Jeg er spent på fortsettelsen og har lagt den til i min liste over podcaster jeg abonnerer på.
Listen er ikke så lang, og det er vel ikke alle jeg hører like mye på, men slik ser den i alle fall ut 8se bilde under). Om noen har tips om andre bra økonomipodcatser så kommenter gjerne på innlegget!

Podcaster er en fin ting å ha på øret, eller på høyttaler, om man kjører bil, går tur, bretter klær, gjør husarbeid eller for min del når jeg kjører buss hjem fra jobb hver dag.  Nyttig, lærerikt og ikke minst inspirerende!





5 kommentarer:

  1. Jeg ble også så glad av å finne den. Er som du sier mye i de amerikanske som ikke er relevant for oss. "401K" og "IRA vs. roth IRA" f.eks. Men mye inspirasjon i dem ja! Hører på alle på din liste, i tillegg til svenske #sparpodden. Har også lastet ned Money for the rest of us, uten at jeg har hatt tid til å høre på denne.

    SvarSlett
  2. Er så utrolig lei av alt det der 401K-snakket! :D Podcast-listen min ser veldig lik ut. Men jeg kan varmt anbefale "The Voluntary Life".

    SvarSlett
  3. Hehe, var nesten som å se min egen podcast-app på telefonen, med unntak av Dave Ramsey show. Synes Radical Personal finance har noen veldig gode episoder av og til, men blir mye fyll med 401K og life insurance :)

    Aspis: Så litt på navnene til episodene til "The Voluntary Life". Ser veldig interessant ut. Skal absolutt undersøke den.

    SvarSlett
  4. En annen nylig hyggelig oppdagelse: The Dough Roller Money Podcast (www.doughroller.net/thepodcast/)

    Episode 7 er til og med et times langt intervju med MMM! :)

    SvarSlett
  5. http://www.nordnetbloggen.no/pengepodden-er-her/28/05/2015/

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.