onsdag 25. november 2015

Tanker om foreldrepermisjon

I disse dager prøver vi å bestemme oss for permisjonsløsning :)
Jeg synes det tidlig, men jobben skal ha, og NAV skal ha, sine skjemaer som skal behandles. Så vi må få dette i orden. Er jo greit å få penger inn liksom! Men dette er et viktig valg for økonomien på mange måter, og mage aspekter som skal vurderes.

Dette er jo helt nytt for meg, og dermed endel å sette seg inn i.
Så jeg trengte eksperthjelp!
Og der andre sikkert spør på nettforum for vordende mødre, så spør jeg ekspertisen inne på Pengevett.com :) I et forsøk på å finne ut hvordan vi skal få til det vi vil (første pri) men slik at det ikke koster oss mer enn nødvendig. Vi er ikke i boks med dette enda, men vi nærmer oss. I praksis handler det bare om om det lønner seg å forlenge permisjon ved å ta ut 80% lønn, eller ved å ta ulønnet permisjon. Min arbeidsgiver dekker heldigvis full lønn, så folketrygdens øvre grense på 6G gjelder heldigvis ikke, og jeg får også fullt med feriepenger i permisjonstiden. Dette er ting jeg aldri hadde tenkt over før. Men som klart påvirker økonomien!

Så har vi ulempene med ulønnet permisjon, nemlig redusert rett til sykepenger før etter 4 uker i full jobb igjen. Dette kan dog løses dersom man legger 4 uker ferie på slutten av en periode ulønnet permisjon. Da er alle rettigheter på plass fra første arbeidsdag.

Det som er veldig fint nå er at vi har råd til å forlenge permisjon, uansett hvordan vi velger å gjøre det. Ingen av oss har sansen for å sende veldig små barn i barnehage - så lenge vi har råd til å utsette det litt. Vi tror vel begge at barnet har det best hjemme med oss til det er mer enn bare ett år gammelt. Så ideelt sett hadde det vært fint å utsette barnehagestart til sommer/høst 2017 f.eks, da barnet er rundt 17/18 måneder gammelt. Men, heldigvis trenger vi ikke ta den avgjørelsen enda, det kan vi se på over sommeren neste år. Da er det bare arbeidsgiver det må avtales med.

Over nyttår har vi jo ikke lenger noen boliglånsbetaling (ca 3000 pr mnd), og så lenge jeg er hjemme heller ingen pendlerutgifter (ca 3000 pr mnd - før skattefradrag), dermed er økonomien ganske grei. Noe som f.,eks kan benyttes til å spare opp for å dekke ekstra ulønnet permisjon. Bare pendlerutgiftene jeg slipper er nok til å dekke nesten en mnd ulønnet permisjon for meg, og mer til om vi synes det er ok med litt lavere inntekt en periode :)

Vi har med andre ord mulighet til å løse dette som vi vil, og det er en veldig behagelig tanke!

Men, nå først, regne på hva som lønner seg av 80% uttak, eller 100% uttak + ulønnet permisjon.

10 kommentarer:

  1. Generelt lønner det seg mer i kroner og ører å velge 100 % + ubetalt permisjon. Det man skal imidlertid skal være klar over er at dersom man blir sykemeldt i en periode med ulønnet permisjon kicker det inn en ekstra regel som gjør at man bare får ca 65% av gjennomsnittlig lønn siste 3 år i sykepenger + at man ikke får lønn i arbeidsgiverperioden som du også nevner. Dette er noe man MÅ være klar over når man vurderer et slikt alternativ. Det er heldigvis blitt noe mer info om det de siste årene, men tidligere var dette kraftig underkommunisert. Det er ikke sikkert det påvirker valget, men da vet dere hvertfall om risikoen, og kan ta i betraktning egen helse, osv.

    SvarSlett
  2. Absolutt påtenkt.
    Men spørsmål: Man får vel ikke sykepenger i ulønnet permisjon? Eller? Da har man jo uansett sagt fra seg lønn.
    Tenker du på tiden etter permisjonen, om man fortsatt er sykemeldt, at det da kun gis 65% av snitt siste 3 år?

    For oss er risikoen til å leve med, selv om det selvsagt ville være kjedelig om det verste skjedde. Men det vil ikke knekke oss økonomisk i utgangspunktet. Med lave kostnader kan vi leve på en lønn ved behov, og vi har jo buffer og skal spare opp enda mer i permisjonstiden. Skulle noe skje i forkant av den ulønnede permisjonen som ser ut til å bli langvarig vil jeg tro jeg kan si fra meg den ulønnede permisjonen og heller være sykemeldt normalt. I tillegg tenker jeg å ta ut to uker ferie etter ulønn.perm slik at halvparten av de fire ukene jeg må være i jobb for å ha tjent opp rettighetene igjen er unnagjort ved første arbeidsdag. Hjelper ikke om jeg allerede har blitt langvarig syk selvsagt.

    Hadde vi ikke hatt økonomi til å overleve (nesten) worst-case scenario kunne jeg faktisk ikke kunnet ta ulønnet permisjon nettopp pga denne risikoen som så få tenker over/vet om.

    SvarSlett
  3. Man kan ha krav på sykepenger i ulønnet permisjon dersom man blir så syk at man ikke kan ta seg av barnet, dvs at årsaken til den ulønnede permisjonen faller bort. Du bør også undersøke hvilke regler som gjelder på deres arbeidsplass hva gjelder forsikringer og pensjon. Denne artikkelen oppsummerer greit hva man bør tenke på (se link på slutten). Det er kompliserte saker, og jeg opplevde selv at NAV ikke alltid hadde svarene på mine spørsmål da jeg var i en situasjon litt utenfor A4 boksen. (student med deltidsjobb). Det er riktignok noen år siden, og NAV-reformen var helt ny, så antagelig er det bedre nå.(For ordens skyld kan jeg jo si at jeg jobber i NAV, men ikke med det som fagfelt.) http://www.klikk.no/foreldre/article893296.ece

    SvarSlett
  4. Og ja, man får kun 65% av snitt av siste 3 år om man blir syk under permisjon, og man fortsatt er syk når arbeidsforholdet starter opp igjen. (Noen, f eks statlig ansatt, har imidlertid avtaler som sikrer full lønn etter at man skulle vært tilbake i jobb) En ting som er ekstremt viktig å huske på er å ha en avtale med konkret dato om når man skal gjenoppta arbeid igjen.

    SvarSlett
  5. Ja, var nettopp oppom HR her som også sier at Oslo kommune dekker full lønn under sykdom etter lovlig permisjon ihht arbeidsmiljøloven (utvidet omsorgspermisjon). Og da gjelder det kun 1 dag i arbeid før alt er som normalt igjen også, i motsetning til de 4 ukene man ellers må være i jobb. Så den store forskjellen oppstår ved om permisjonen er noen man har krav på etter lovverket eller om den er ønsket og innvilget, eks jordomseiling osv. Den forskjellen er tydeligvis veldig viktig.

    Så her snakker vi om avvikling av en lovbestemt permisjon, og ordningene i den forbindelse er mye bedre enn andre ulønnede permisjoner :) Ihvertfall i offentlig sektor ser det ut til.

    SvarSlett
  6. Ja, det er helt riktig, og så bra at Oslo Kommune dekker mer enn de er forpilktet til i hh til Folketrygdloven. Noen fordeler må vi som offentlig ansatt ha :-)

    Ser jo forøvrig ut til at du har tenkt på det meste, og da er det opp til dere å finne den løsningen som passer dere best. Jeg er opptatt av at folk skal ta opplyste valg, og ikke komme i heisen etterpå og si "hadde jeg visst det, hadde jeg aldri valgt denne løsningen".

    SvarSlett
  7. Det økonomiske rundt permisjonen har jeg ikke så mye å kommentere på, der ser det ut som at du har god oversikt. Det jeg har lyst å gi innspill på er det med barnehageoppstart. Selvfølgelig er alle barn, og foreldre, forskjellige så jeg skriver bare utifra min egen erfaring med mitt eget barn. Jeg hadde samme tanker som deg at jeg i grunn ønsket at sønnen vår skulle få være hjemme med en av oss til han var ca 18 måneder men siden jeg ikke har kommet like langt i økonomikontollen min som du gjort (enda =)) så måtte vi søke om barnehage plass og startet opp når han var et år og fire dager. Og det var virkelig ikke en dag for tidlig for ham - han er en meget aktiv gutt og pappa som var hjemme de siste måndedene hadde ikke sjangs å gi ham den aktivitet og stimuli han trengte. Etter barnehagestart har vi fått en mye mer harmonisk og førnøyd sønn. Men som sagt, dette er min erfaring og alle er forskjellige, men for oss tror jeg at både barn og foreldre har hatt det bedre med tidligere barnehagestart enn vi opprinnelig hadde ønsket. Det kanskje i hvert fall kan være en tanke å ta med seg?

    Takk for en fin blogg!

    SvarSlett
  8. Og da vil jeg i samme slengen føye til at for vår da 15 måneder gamle datter som ikke liker støy og leven, var barnehagestart ikke så stas. Nå som hun er 19 måneder trives hun mye bedre! I tillegg har vi henne deltid i barnehagen, med avtalt oppholdstid på mindre enn 20 timer i uka (dvs to dager) slik at vi også får halv kontantstøtte. Så helt enig med kommentator over her, at det kommer veldig an på barnet. Min unge reagerte veldig sterkt på støy og omgivelser utenom det vanlige allerede som liten baby, så man får tidlig en anelse om hvordan ungen er :)

    Ja, kontantstøtte, ja! Det får man i permisjonen :) Man kan til og med få det selv om man er i betalt permisjon. Vi gjorde det slik at jeg var hjemme i nesten ett år, hvorav 6-7 måneder betalt permisjon og 4 månedere ulønnet, før far tok over. Fra ungen er fylt 13 måneder får man 6000 kr i måneden. Det må jo også inn i regnestykket :) Og som sagt, vi har ungen vår i barnehage to dager i uka og får da 3000 kr i måneden i kontantstøtte. Utgift på barnehage er ca 1500 kr/mnd inkl. kost, og i tillegg får vi jo barnetrygd på 970 kr. Nå er vi i en litt spesiell yrkessituasjon som gjør at begge kan jobbe fulltid selv om barnet er hjemme tre dager i uka, så vi har det veldig romslig økonomisk nå.

    Uansett, kjempebra at dere har økonomi til å se det hele litt an og ikke føle seg presset til å ha ungen i barnehage, for tro meg, å føle at du svikter ungen din er noe av det verste man kan oppleve som forelder. (Som i at ungen ikke er klar for barnehage, men er nødt til å begynne likevel.) Man kan jo også utnytte dette ved å jobbe redusert og heller la barnet ha kortere dager i barnehagen i alle fall det første halvåret. 9 timer i barnehage 5 dager i uken sammen med horder av andre barn og voksne er nok veldig slitsomt for mange bittesmå.

    SvarSlett
  9. Off-topic: Så du siste kommentaren til Kirkerotta, Pengebingen? :)

    http://kirkerottas.blogspot.com/2015/11/jada-jeg-lever.html

    SvarSlett
  10. Selv for oss, hvor jeg tjener under 400' i året, lønnet det seg med 100%permisjon + ulønnet fremfor 80%. Ikke mye, men ca 10-11'.
    Vedrørende barnehagestart: Jeg har en som er født i februar, og han begynte i bhg i august. Da var han helt klar for det, og kunne godt begynt et par måneder før.
    Men jeg har også en som begynte da han akkurat hadde fylt ett år, og det var altfor tidlig for ham, han var for liten. Så det er vanskelig å si.
    Med kontantstøtte får du jo 6000,- i mnd, og sparer 3000,- i bhgutgifter ;) Også verdt å tenke på.
    Dessuten får du vel antakeligvis ikke plass i bhg før i august heller?

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.