onsdag 11. november 2015

DNB skrur opp prisene

Her kommer et varsko til DNB-kunder:

En leser, og DNB-kunde, har tipset meg om et varsel han har fått fra DNB som vil gjøre det betydelig dyrere å ta ut penger om du er DNB-kunde og bruker Bank-i-butikk, Post-i-butikk eller postkontor for uttak. Fra 1. desember vil DNB ha 10 kroner for uttak på disse stedene, og det vil koste 75 kroner (!!) å betale en giro!

Jeg forstår hvorfor DNB gjør dette, de ønsker minst mulig banktjenester utført i butikk, og vil vel forsøke å dekke kostnaden det er å ha ansatte til å ivareta disse funksjonene. Dessverre vil jo dette gå utover f.eks eldre på stedet hvor DNB ikke har filial hvor de kan utføre tjenestene. Mange eldre liker nok fortsatt å gjøre det på "gamlemåten". Andre også bør være obs på hvor mye dette nå vil koste.

Løsningen er jo relativt enkel for de fleste, ta ut penger i butikk eller i minibank, og bruk nettbank for regningsbetaling. Er du blant de som liker å oppsøke en filial for å ta ut penger eller betale regninger, så sjekk heller ut de lokale sparebankene, dersom DNB ikke har filial der du bor. Det kan faktisk lønne seg fremfor å utføre banktjenester i butikk/post.

Selv har jeg jo nesten ingen kontanter noen gang, og trenger jeg tar jeg nesten alltid ut i butikk. Ganske genialt for å slippe å bruke penger på vinlotteri på jobben faktisk, å aldri ha kontanter ;) Ikke en 10'er å oppdrive en gang, hehe. Jeg bruker jo også en bank som ikke ha filialer, men som til gjengjeld er gebyrfri. MEN - jeg kan heller ikke sette inn/ta ut penger i andre bankers filialer/bank-i-butikk/post, eller liknende uten å bli ilagt et relativt stort gebyr. Forståelig nok. Jeg er gebyrallergiker og har lagt opp bankhverdagen slik at jeg unngår gebyrer i størst mulig grad.

Som alltid: tommel ned til DNB - norgesmestere i bankgebyrer.

2 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt at de setter opp prisene på tjenester som betaling av giro. Jeg skjønner godt at de justerer opp prisene på kontantuttakk i post-i-butikk og bank-i-butikk. Nå kan man betale giroer over telefon og i nettbank(der er det helt gratis), og det koster å ha ansatte på jobb som kan utføre tjenester for feks de gamle.

    DNB har utviklet en fantastisk bra nettbank, og har en ekstremt god kundeservice(åpen døgnet rundt!) over telefon og chat. Jeg ser virkelig ikke problemet med å justere opp prisen på tjenester fåtallet bruker.

    Og jeg syns ikke DNB har så mange gebyrer. Nå har jeg studentpakken da, men generelt bruker jeg de fleste tjenester uten gebyrer. Jeg sjekker saldo på mobilbank, ikke sms. Jeg betaler giroer i nettbanken, ikke i butikk. etc. Da er det faktisk ikke så mange gebyrer igjen.

    Alt i alt vinner jeg på å være DNB-kunde, jeg er storfornøyd med banken. Men det er som du sier da, alle har forskjell behov og ønsker i hverdagen.Da er det bra, som du sier, å være bevisst på hva slags bank en trenger og ønsker, og bytte etter personlig behov. Takk for at du gjør oss oppmerksom på dette, men det er ikke tommel ned for alle! :D

    SvarSlett
  2. Generelt er jeg faktisk enig i at det er en god ting å legge gebyrene på de tjenestene som faktisk koster mest penger å drifte. Inntekene til å drive disse tjenestene må de ha inn uansett, og da mener jeg det er rett og rimelig at de som velger å bruke disse, til tross for at det finnes mange andre enklere og måter å gjøre det på (som ikke koster banken noe å drifte) skal betale for disse tjenestene. Alternativet vil være at de får inn pengene på andre måter, noe som gjerne betyr at alle kundene må være med å betale for tjenester som bare noen få bruker. Det er selvsagt litt kjedelig med noen som er vant med å gjøre ting på gamlemåten, men nå er faktisk de alternative metodene blitt så vannvittig enkle og med så mye god hjelp at det nok fort vil oppleves mye enklere enn å ta taxi ned til banken for å trekke kølapp og vente på hjelp.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.