torsdag 5. november 2015

Vegetartips #06 - Taco med røde linser

Lenge siden jeg har delt vegetartips her nå, kanskje for mat en god stund ikke har vært mitt favorittema... Men det har kommet seg og kreativiteten kommer såvidt tilbake. Med litt drahjelp fra skumle oppslag om kreftfare forbundet med prosessert rødt kjøtt (og rødt kjøtt i seg selv).

Vi har jo allerede råd fra norske helsemyndigheter om å begrense inntaket av rødt kjøtt, men dette gir jo noen utfordringer. Hva med fredags-tacoen f.eks??

Jeg kom over denne linsetacoen hos Vegansmisjonen, og vi bestemte oss for å gi det et forsøk. Altså, hva enn man blander tacokrydder i bør jo smake taco! Og røde linser en en god vegansk proteinkilde, så alle behov dekkes. I tillegg er det naturligvis mye billigere med linser enn med kjøtt!

Vi koker linsene selv, fra tørrvare, men selv en kartong ferdigkokte linser koster ikke skjorta i butikken. Tørrvare er allikevel billigst, og gjerne kjøpt i ca 1 kg pakker i innvandrerbutikk. Da vi laget nå brukte vi ca 2,5 dl tørre linser, men det ble i overkant mye for to personer, det hadde nok holdt med 1,5 - 2 dl tørre linser. Det vil gi ca 4,5-6 dl kokte linser. Og ellers var det bare å gjøre akkurat som vanlig, bare at de kokte linsene gikk i panna i stedet for kjøttet.

Og resultatet ble bra! Smaker absolutt taco! Så dette er en vinner vil jeg si :)
Med fullkornstortilla (50% på meny - hver helg!), grønn salat, hjemmelaget guacamole, litt revet ost (x-tra ost faktisk, fungerer helt fint, og er ikke like dyr som andre oster) og en dæsj rømme. Supergodt selv uten kjøtt! Veganere nyter selvsagt denne uten ost og rømme, da blir det også enda billigere. Ellers har jo Rema1000 billige tortillas, så vil man ikke ha fullkorn så er nok Rema sine et godt økonomisk valg.



1 kommentar:

  1. Hei! I dag er første gang jeg har kommet over bloggen din., og må si at det lille jeg har sett har vært veldig inspirerende. Jeg tror det startet med at jeg googlet "billig frokost", og kom inn hit. Særlig innlegget om oversikt over husholdningspengene var interessant for min del.. http://pengebingen.blogspot.no/2012/09/oversikt-over-husholdningspengene.html. Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om hvordan du har satt det opp i regnearket? Synes det var vanskelig å se for seg. Er i tillegg veldig opptatt av sunn og næringsrik mat, så vegetartacoen skal definitivt prøves!

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.