torsdag 2. januar 2014

Økonomisk status 2. januar 2014

Det er på tide med en oppsummering av ståa i det vi starter et nytt år, året som økonomene allerede spår at blir et godt år for privatøkonomien! Det lover godt. Her satser vi også på at det blir et god økonomisk år, selv om det starter med store utgifter her i gården. Frivillige som sådan.

Her kommer derfor også siste status for min økonomi. Neste blir for husstanden sett under ett! Men, før vi begynner å blande penger, så lager begge en slik oversikt.Som vi skriver ned og gjemmer bort. Ikke at noen av oss planlegger for skilsmisse, men vi er voksne og langt fra naive nok til å tro at det aldri kan skje oss, selv om det ikke er ønsket eller noe vi kan se for oss skal skje. Det handler mer om at det å vite hva vi begge kommer inn med i ekteskapet fjerner et evt krangelmoment ved et evt brudd. Og det tar oss så kort tid å sette det opp uansett. Særlig siden finansminister (undertegnede) uansett vil ha full oversikt ;)

Status per 2. januar 2014:


For å se bakover i tid - bla mot høyre.


Kommentarer

Sparing
Hovedfokus har fortsatt å være på sparing. Nytt denne gang er at jeg tar ut kortsiktig sparing, da disse snart blir brukt opp uansett. Målet om å spare 5000 kr pr mnd til bryllup er nådd, så nå skal vi ha mulighet til å betale for oss også ;)

BSU
Natt til i dag, i disse søvnløse ferietider, overførte jeg 25 000 fra bufferkonto til BSU. Rett og slett flyttet de til best mulig rente. I tillegg hadde det kommet inn ca 3400 kr i rente på BSU-kontoen. Så nå står det 111 676 kroner der, og neste år, 2015, er siste året jeg får satt inn der. Etter det utgår jeg på dato dessverre! Men vi skal sørge for å ha 25 000 å sette inn i januar neste år også. Det har blitt en vane! En vane jeg for to år siden aldri var i nærheten av å tenke på en gang.

Buffer
Målet var å nå 80 000 før nyttår, det gikk ikke helt i boks, landet på ca 75 000. Og da de i tillegg økte grensen for BSU-sparing med 5000 kr, så er bufferen nå nede i 50 000 kr. Disse skal nå overføres til Santander som i skrivende stund tilbyr 3,6% rente på innskudd over 100 000. Siden vi skal blande penger matcher sambo mitt beløp, og vi har en buffer på tilsammen 100k. Det er litt lite, og målet er helt klart å øke den i løpet av året. Til minst 120 000 kroner, gjerne 150 000 hvis jeg får viljen min ;)

Fond
Denne er ny! I høst opprettet jeg en fondskonto hos Nordnet, hvor jeg plasserte en utbetaling fra Google adsense for inntekter fra denne bloggen. Tenkte at de burde gjøres noe fornuftig med! Derav de 642 kronene. Tanken er at uventede penger jeg ikke har regnet med skal inn der. Og så ønsket jeg meg penger i julegave, og foreldre overrasket stort og gav hvert av sine avkom 10 000 kroner. Dermed gikk de også rett inn på fondskontoen. Hadde aldri forventet et slikt beløp!!! Men, det er en fin start på langsiktig sparing i fond. De skal bare stå, og vokse (forhåpentligvis), og beløpet i fond vil økes sakte men sikkert etterhvert. Dette er pensjonssparing.

Bolig
Boligen er også en form for sparing/investering. Vi kostet på oss en ny verdivurdering som viste at boligen har økt i verdi med 50 000 i år. Så det tallet er også oppdatert.

Gjeld
Her har det ikke skjedd så mye annet enn normale avdrag på lånene. Sambo betalte inn 100 000 ekstra på boliglånet i desember 2013, men de kan jeg ikke ta cred for akkurat, rent økonomisk sett. Selv om "vi" tilsammen da har mindre boliglån, så er de 100k hans penger. Derfor regner jeg de ikke med her.

Reell formue
Det går litt tregt oppover nå, fordi forbrukssparingen er tatt ut. Men tallet er desto mer reelt. Og det er en positiv fremgang uansett. Noe som er bra! Hadde det ikke vært for at vi nå skal over til felles økonomi hadde årets mål helt klart vært å komme på pluss-siden, noe jeg skulle ha klart ganske greit tror jeg! Men så vidt jeg har sett av foreløpige tall hos sidemannen så kan det hende jeg gifter meg til positiv reell formue ;) Og angående det så er han jo 5 år eldre enn meg, og bare tenk hvordan dette ville sett ut 5 år fra nå! Så der satser jeg på at de ekstra årene er den naturlig forklaringen på at han har litt mer. Vel, også det at han alltid har spart og tatt vare på pengene sine da...*flau på egne vegne*

Så der et ståa! Så kommer jeg med en ny som gjelder oss begge i fellesskap, fra nye regneark, da det er på plass om ikke så alt for lenge :) Kommer også tilbake til årets mål, vi funderer fortsatt litt på formuleringen.

Godt nyttår til alle lesere!



2 kommentarer:

  1. Salgsverdi bolig er det ligningsverdien? Eller er det takst fra megler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Verdivurdering fra megler.
      Derfor jeg ikke snakker om netto formue, for da snakker vi likningsverdier osv. Jeg vil vite forholdet mellom verdien på det jeg har og gjeld.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.