mandag 13. august 2012

Avmeld epost - dagens sparetips

Har du handlet mye i ulike nettbutikker? Klær, sko, gadgets?
Har du nå valgt den smale sti og kuttet ned på handlingen?
Da er det fort gjort å gå på en sprekk når det daglig ramler inn epost fra de ulike nettbutikkene med kjempetilbud og rabattkoder. I dag er det to nettbutikker som savner meg, og tilbyr meg dermed 75 kroner å handle for - helt gratis. Så snilt av dem! Men nei takk, jeg vet jo godt at jeg ikke finner noe for 75 kroner og at minstebestilling helt sikkert er rundt 200 kr. Jeg skjønner at de savner meg, jeg har lagt igjen endel penger hos dem på ting ellers ikke ville kjøpt. Men savner jeg dem? Ikke det minste.

Så dagens tips er enkelt - noe du bør vurdere selv om du fortsatt regner med å bruke nettbutikken nå og da. I epostene de sender ut finner man med knøttliten skrift helt nederst en link for å avmelde nyhetsbrev. Bruk den linken!! Det fører deg oftest videre til en side som lar deg velge "avmeld", "unsubscribe" eller liknende, da er det bare å klikke på knappen. Andre ganger må du skrive inn epostadressen du vil avmelde. Finner du ingen link? Da kan du oftest finne valg om ikke å motta nyhetsbrev i dine innstillinger ved å logge inn i nettbutikken. Let til du finner, ofte litt godt gjemt, av åpenlyse årsaker. De vil at du skal få reklamen og bli fristet til nok et kjøp. Min erfaring er at de fleste oppgir en link i eposten man får, så oftest går det ganske greit.

I verste tilfelle, at det ikke blir slutt på reklamen i innboksen - velg å rapportere nyhetsbrevene som spam! Slik vil epost-tjenesten etterhvert oppfatte mailen som søpplepost og sende den rett i søpla.

Slik unngår du de fristende tilbudene - og blir igjen sjef over egne innkjøp. Det vil si at du kun logger inn i nettbutikken i det du faktisk har et behov, rett og slett fordi du ikke tenker på den ellers. Da øker sjansene også for at du ikke handler så mye mer enn det du faktisk trenger når du først er der.

Hele greia med å sende ut disse epostene med tilbud kan kanskje sammenliknes med at bakeren kommer forbi kontorpulten din med et brett rykende ferske, herligduftende, sjokolademuffins. Han vet jo ikke at du forsøker å passe linjene, men han vet at du tidligere har vært jevnlig innom og kjøpt muffinsene hans. Kommer han til deg - og i tillegg tilbyr deg en helt gratis fordi han savner deg som kunde - hva er sjansen for at du klarer å si nei?

Så - meld av og unngå fristelsen!

Og til alle som nå fikk veldig lyst på sjokolademuffins - dere er ikke alene! Det var kanskje et dårlig eksempel og litt dårlig gjort ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.