onsdag 15. august 2012

Hjemmetrening sparer penger

Trening er viktig - både for kropp og sjel. Å trene er å investere i god helse og dermed også færre medisinske utgifter. Så her i Pengebingen forsøker vi å holde oss sånn nogelunde i form. På ingen måte overivrige, ingen birken-tendenser hos oss, men vi er opptatt av å ha en sunn frisk kropp og normal kroppsvekt. Noe som kan være tøft nok når man er veldig glad i god mat og noe til kaffen ;) Ofte koster det mye penger å trene. Ofte blir man også støttemedlem hos et dyrt treningssenter, og det er en veldig unødvendig månedlig utgift hvis du ikke faktisk benytter deg av treningssentret.

I Oslo trente jeg hos en av de rimeligere kjedene, Friskis & Svettis. Men selv rimelig kostet 379,- pr mnd. Men da trente jeg der 2-3 ganger i uka, og fikk således mye igjen for pengene. Så flyttet vi ut av byen i februar, og medlemskapet ble sagt opp. Det er selvsagt en utfordring å bruke tid på trening når det går med nokså mye tid til pendling, dette visste vi godt da vi flyttet, så vi gjorde en liten investering. Vi har en tredemølle på gjesterommet, en gym-matte og noen rimelige manualer fra XXL. Så gjesterommet er også treningsrom. Slik kan jeg gå rett fra bussen, inn døra og på med joggeskoene. Og så er det veldig deilig å hoppe inn i min egen dusj på mitt eget bad like etter. Mange fordeler!

Tredemøller av grei-god kvalitet er ikke billig, vi kjøpte vår brukt til 1/2 pris, og selv da kostet den 4000 kr. Den ble flittig brukt i vintermånedene, helt til vi igjen kunne løpe ute. Men helt ærlig hender det jeg ikke gidder å gå ut, selv når været er bra ;) Tredemølla er nærmere, hehe. Slik som i går. Det var veldig varmt ute, men på gjesterommet/treningsrommet var det behagelig, da det ligger på skyggesiden. Så da ble det jammen innetrening tross strålende solskinn! Tredemølla har vi nå hatt, og brukt (!), i ca 6 måneder. Det gir en treningspris på 333,- pr mnd for hver av oss hittil. Billigere enn treningssenter! Og jo lenger vi har den, jo billigere blir hver eneste trening. Men dette er jo bare kondisjonsdelen av treningen. Jeg innrømmer at jeg det siste halvåret har sluntret med styrketreningen. 

Jeg er lite glad i styrketrening, synes det er kjedelig, og ganske tungt (selvsagt). Så det er den eneste grunnen til at jeg innimellom vurderer å igjen melde meg inn på treningssenter erfor å kunne delta i saltimer med styrketrening. Men siden det ville medføre en ny utgiftspost, noe jeg absolutt ikke har lyst på nå, så skal jeg forsøke å finne motivasjon til å ta styrketreningen hjemme. Jeg kan jo øvelsene, finner treningsprogram på internett, det gjenstår bare å gjøre det. Det er selvsagt motiverende å tenke på at jeg sparer ca 6000 kr i året på å gjøre treningen selv!! Det er jo en fin ferietur i de pengene!

Dette er hvordan jeg sparer penger ved å ikke være medlem av treningssenter.
Men det skal sies - helsa er viktigere enn pengene, så hvis behovet blir stort nok må jeg bite i det sure eple og budsjettere inn treningssenter. Men jeg tenker å gi det ut året før jeg tar den endelige avgjørelsen. Hvis jeg må melde meg inn, så velger jeg i starten et abonnement uten bindingstid, selv om det er litt dyrere. For det er enda dyrere å bli støttemedlem!! Binde seg kan man alltids gjøre senere, når rutinene er på plass og sentret faktisk blir brukt.

Det beste hadde vært om jeg klarte å trene godt nok hjemme helt til jeg er ferdig med steg 3 i planen. Deretter begynner fundamentet å bli såpass stabilt at treningssenter kan være en fornuftig utgift jeg kan unne meg selv. Og det er jo ikke såååå lenge til faktisk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.